• یکشنبه / ۸ مرداد ۱۳۹۶ / ۱۲:۲۳
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 96050804755
  • منبع : تلگرام

تابش: قنات در ایران، کهن‌ترین مدل مهندسی مدیریت آب در جهان است

تابش: قنات در ایران، کهن‌ترین مدل مهندسی مدیریت آب در جهان است

نماینده مردم اردکان در بازدید از مرکز بین‌المللی قنات و سازه‌های تاریخی آبی با اشاره به ثبت جهانی بافت قدیم یزد گفت: با این اقدام ارزنده و پیوند آن با کاریز به عنوان جلوه‌ای از تمدن باستان، باید برای جلب بیشتر گردشگران و شناساندن فرهنگ غنی و پرافتخار کشورمان برنامه‌ریزی وسیعی انجام داد.

به گزارش ایسنا، محمدرضا تابش با تاکید بر اینکه آب و حفاظت از منابع آبی، مؤلفه اصلی توسعه پایدار است زیرا محیط زیست و پاسداشت آن، بدون آب امری محال و غیرممکن است، عنوان کرد: قنات ها بیش از هر چیز دیگر، نشان می دهند که کهن‌ترین الگوی توسعه در جهان، توسعه پایدار است و این امر، مثل بسیاری از مظاهر تمدنی دیگر، برای اولین بار در ایران اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: مهندسی مدیریت آب در کالبد قنات موجب شده است تا ایران، مدل کهن‌ترین مهندسی مدیریت آب در جهان را دارا باشد که می بایست از این مزیت و تجربیات برای کاهش معضلات فعلی کم آبی در کشور بهره برد.

نماینده مردم اردکان اضافه کرد: گردشگری در فضای تمدن کاریزی تنها راه توسعه نیست ولی شیوه ای مناسب برای فراهم آمدن بنیان های آن، همچنین پویایی اقتصادی و فرهنگی ـ اجتماعی می باشد.

تابش اظهار داشت: حفاظت از قنوات، نظام های سنتی منابع آب و سازه های تاریخی آبی و تبادل جهانی دانش و فناوری مرتبط، همچنین برگزاری گردهمایی علمی مورد توجه جدی قرار گیرد و پیشنهاد می کنم تا همایشی در محل یونسکو با محوریت قنات و دانش مدیریت منابع آب برگزار شود.

این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس بر حمایت مسئولان بخصوص مدیران استان یزد از این مرکز بین المللی تحت نظارت سازمان یونسکو و تامین اعتبارات و نیازهای آن تاکید کرد.

در این دیدار که رئیس و کارشناسان مرکز بین المللی قنات، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان یزد و دکتر علی اصغر سمسار یزدی موسس این مرکز نیز حضور داشتند؛ نماینده مردم اردکان از بخش های مختلف این مرکز بازدید کرد و مدیران مربوطه توضیحات لازم را ارائه دادند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha