• دوشنبه / ۹ مرداد ۱۳۹۶ / ۱۸:۴۶
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 96050905880
  • منبع : نمایندگی سیستان و بلوچستان

مسئول بسیج دانشجویی سیستان و بلوچستان:

گروه‌های جهادی در نقاط دورافتاده‌ای حضور می‌یابند که سال‌هاست مسئولی به آنها سر نزده است

گروه‌های جهادی در نقاط دورافتاده‌ای حضور می‌یابند که سال‌هاست مسئولی به آنها سر نزده است

ایسنا/سیستان و بلوچستان مسئول بسیج دانشجویی سیستان و بلوچستان گفت : گروه‌های جهادی ما در نقاط دورافتاده‌ای حضور می‌یابند که متأسفانه بارها مردم این مناطق تاکید کرده‌اند که سال‌هاست هیچ مسئولی به آنها سر نزده است.

به گزارش ایسنا، علیرضا کیخا بعد از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه سیستان و بلوچستان که با هدف تشریح اقدامات و برنامه‌های گروه‌های جهادی دانشجویی استان برگزار شد، اظهار کرد: یکی از دریچه‌های ورود به بهشت از نگاه قرآن و اسلام "جهاد" است که در آیات متعددی به این مقوله مهم پرداخته شده و همچنین در نهج البلاغه از جهاد به عنوان دری از درهای بهشت یاد شده است.

مسئول بسیج دانشجویی سیستان و بلوچستان گفت: با وجود آنکه رویکرد و فرهنگ جهادی هم به لحاظ مبانی دینی و اعتقادی و هم به لحاظ شرایطی که در حال حاضر کشور دچار شده بسیار دارای اهمیت است، اما در حقیقت فرهنگ جهادی از گمشده‌های امروز جامعه ما محسوب می‌شود.

وی با تاکید براینکه بدون نگاه و کار جهادی حل مشکلات فعلی جامعه ما به‌ویژه در زمینه اقتصادی و معیشتی امکانپذیر نیست، افزود: اقتصاد مقاومتی که مورد تاکید رهبر انقلاب است تنها با رویکرد جهادی قابلیت تحقق دارد بنابراین ضرورت دارد مسئولان کشور به سمت مدیریت و کار جهادی گام بردارند.

کیخا تصریح کرد: "بسط و گسترش فرهنگ جهادی در جامعه" می‌تواند یکی از اهداف اصلی اردوهای جهادی باشد و مسئولان ما باید با الگوگیری از گروه‌های جهادی، گفتمان "نمی‌شود و نمی‌توانیم" را کنار بگذارند؛ گروه‌های جهادی استان سیستان و بلوچستان با ساخت مدارس و خانه‌های عالم با کمترین هزینه و در کمترین زمان، الگوی کار جهادی هستند که این اقدام آنها نمونه‌ای در مسیر اقتصاد مقاومتی است چرا که منجر به پایین آوردن هزینه و افزایش بهره‌وری می‌شود.

مسئول بسیج دانشجویی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه هدف و اولویت دوم اردوهای جهادی "سازندگی افراد" است، افزود: افرادی که در اردوهای جهادی تربیت می‌شوند جنسی متفاوت دارند، چرا که زمان فراغت خود را به خدمت‌رسانی به مردم در دشوارترین شرایط اختصاصی می‌دهند.

کیخا گفت: امروز بعد از چند سال تلاش و پیگیری، جریان دانشجویی در سیستان و بلوچستان علمدار اردوهای جهادی است و بیشترین تعداد گروه‌های جهادی استان مربوط به قشر دانشجویی است که این گروه‌ها در صورت توجه بیشتر مسئولان می‌توانند بسیاری از مشکلات استان را حل کنند.

مسئول بسیج دانشجویی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: امروز نگاه عمرانی صرف از گروه‌های جهادی دانشجویی تغییر کرده و حرکت‌های جهادی این گروه‌ها در زمینه اقدامات مبتنی بر علم با رویکرد اشتغال و بهبود معیشت مردم متمرکز شده است.

وی به فعالیت گروه‌های جهادی دانشجویی در ایام تابستان سال جاری اشاره کرد و گفت: طبق برنامه‌ریزی انجام شده، تابستان امسال 40 گروه جهادی متشکل از بیش از 1000 دانشجوی دختر و پسر در زمینه‌های فرهنگی، آموزشی، عمرانی و اشتغال‌زایی در مناطق محروم و دورافتاده سطح استان فعالیت خواهند داشت.

کیخا با اشاره به اینکه 60 درصد دانشجویان فعال در گروه‌های جهادی استان را برادران و مابقی را خواهران تشکیل می‌دهند، افزود: همچنین قرار است 4 گروه جهادی دانشجویی متشکل از دانشجویان دانشگاه‌های استان‌های تهران و البرز در در ایام تابستان در سیستان و بلوچستان به مردم محروم خدمت‌رسانی کنند.

مسئول بسیج دانشجویی سیستان و بلوچستان بیان کرد: امسال برای نخستین‌بار در استان یک گروه جهادی دانشجویی متشکل از 100 دانشجو قرار است در ایام تابستان خدمت‌رسانی در منطقه محروم "شهرک دامداران" زاهدان را آغاز کنند که این برنامه قرار است به‌مدت 3 سال استمرار پیدا کند. پیش از این یک تیم مطالعاتی دانشجو آسیب‌های این منطقه را شناسایی کرده و قرار است اقدامات جهادی در این منطقه محروم با رویکرد "آموزش و بهداشت" باشد.

وی به اقدامات شاخص گروه‌های جهادی دانشجویی استان سیستان و بلوچستان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: به طور نمونه در سال گذشته یکی از گروه‌های جهادی دانشجویی مرکز استان مدرسه‌ای را در مدت 45 روز در روستای "پدگی" واقع در 20 کیلومتری شهر زاهدان احداث کردند که طبق برآورد پیمانکار اداره‌کل نوسازی مدارس استان، ساخت آن حدود 6 ماه زمان نیاز داشت.

کیخا اضافه کرد: گروه جهادی دانشجویی "شهید احمدی‌روشن" در مرکز استان نیز 3 خانواده بسیار محروم را در مناطق روستایی استان شناسایی کردند که در فقر مطلق به‌سر می‌بردند؛ این دانشجویان جهادگر با اشتغال‌زایی برای این خانواده‌ها سبب شدند در حال حاضر آنها از درآمد یک میلیون تومانی در ماه برخوردار باشند که تلاش می‌شوند اینگونه فعالیت‌ها در استان افزایش یابد.

مسئول بسیج دانشجویی سیستان و بلوچستان گفت: در نمونه‌ای دیگر ما با کمک دانشجویان جهادگر مزرعه پرورش شترمرغ و بلدرچین در زاهدان راه‌اندازی کرده‌ایم که برای 80 نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم اشتغال ایجاد کرده است؛ البته در مسیر راه‌اندازی این مجموعه سنگ‌اندازی‌های زیادی از جانب مسئولان استان صورت گرفت اما به لطف خدا امروز این مزرعه به عنوان یک الگوی موفق مطرح است.

وی با اشاره به اینکه امروز در 8 شهر دانشگاهی استان گروه جهادی بومی متشکل از برادران شیعه و سنی داریم، افزود: ما گروه‌های جهادی اهل سنت داریم که در مناطق شیعه خدمت‌رسانی می‌کنند و نمونه عکس آن نیز در استان وجود دارد، در واقع  گروه‌های جهادی دانشجوی استان وحدت را در عمل متجلی کرده‌اند.

کیخا خاطرنشان کرد: خوشبختانه دانشجویان با سلایق سیاسی مختلف در گروه‌های جهادی استان تجمیع می‌شوند چرا که همه آنها در یک نقطه اشتراک دارند و آن هم "خدمت به مردم" است، بنابراین ما در گروه‌های جهادی دانشجو رفاقت‌های عمیقی را میان دانشجویانی با سلایق سیاسی متضاد شاهد هستیم.

مسئول بسیج دانشجویی سیستان و بلوچستان گفت: نگاه مسئولان استان به گروه‌های جهادی نگاه مطلوبی نیست و مسئولان ارشد استان تاکنون در جمع گروه‌های جهادی حضور پیدا نکرده‌اند، در صورتی که اقدام این گروه‌ها در راستای خدمت به مردم است که باید نقطه مشترک همه مسئولان با هر نگاه سیاسی باشد.

کیخا ادامه داد: این در حالی است که دانشجویان جهادی تحصیل کرده ما که هم علم و هم دغدغه انقلابی دارند و علاوه بر آن مشکلات مردم را از نزدیک درک کرده‌اند می‌توانند بهترین مشاورین جوان باشند اما هیچگونه توجهی از جانب مسئولان ارشد استان به آنها صورت نمی‌گیرد و در یک کلام می‌توان گفت امروز فرهنگ جهادی در جامعه ما مظلوم است.

مسئول بسیج دانشجویی سیستان و بلوچستان تاکید کرد: جنس دانشجویان فعال در گروه‌های جهادی از جنس رزمندگان دوران دفاع مقدس است چرا که زمان تفریح خود را به خدمت‌رسانی به محرومان اختصاص داده‌اند و بی‌شک اگر امروز مشکلی برای کشور ایجاد شود زودتر از بقیه در میدان هستند.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha