• دوشنبه / ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ / ۱۱:۳۵
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 96051609608
  • خبرنگار : 71451

شهیدی:رسانه‌ها اندیشه‌ساز و الگو محسوب می‌شوند

شهیدی:رسانه‌ها اندیشه‌ساز و الگو محسوب می‌شوند

سومین جشنواره ملی تجلیل از خبرنگاران و رسانه‌های برتر در حوزه ایثار و شهادت با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

به گزارش ایسنا، در این جشنواره حجت الاسلام سیدمحمدعلی شهیدی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در سخنانی بیان کرد: رسانه‌ها در جامعه مدیریت افکار عمومی را بر عهده دارند. این قشر هویت فرهنگی و حقایق فکری را به جامعه القا می‌کنند ، از همین رو اندیشه‌ساز و الگو هستند. خلاقیت و نوآوری از ملزومات کار خبرنگاری است. در همین راستا ،بنیاد شهید نیز این وظیفه را بر عهده دارد که با همکاری  رسانه‌ها در راستای ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت تلاش کند که خوشبختانه این مسأله به نحو مطلوبی انجام می‌شود. باید بدانیم که ایثار فقط در جبهه معنا ندارد بلکه ایثار یعنی از خودگذشتگی و ترجیح دادن دیگری بر خود. ما باید این فرهنگ را در جامعه تقویت کنیم.

نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: اوج قله فرهنگ ایثار، شهادت است. رسانه‌ها همواره خالق اخلاق بوده‌اند و این شهیدان نیز سبک زندگی خاصی را داشتند، بنابراین وظیفه داریم این فرهنگ را به نسل آینده و جوان منتقل کنیم.

شهیدی با اشاره به عاشورا گفت: فرهنگ انقلاب اسلامی ما نیز صددرصد در عاشورا ریشه دارد و باید کاری کنیم که مانند آن ماندگار شود. اگر امروز مقام معظم رهبری و مسئولین با قدرت سخن در مقابل استکبار سخن می‌گویند این موضوع برآمده از فرهنگ شهادت و ایثارگری است، ما نیز باید اینگونه باشیم. همچنین از رسانه‌ها  انتظار داریم اطلاع‌رسانی درستی در حوزه بنیاد شهید و قوانین ایثارگری داشته باشند و نقش آگاهی دهنده خود را در زمینه حقوقی که بر عهده طرفین است ایفا کنند. ما از انتقاد سازنده استقبال می‌کنیم و نسبت به آن حساسیت نداریم.

به گزارش ایسنا،‌ در بخش دیگر این مراسم، علی متقیان - مدیرعامل خبرگزاری ایسنا- در سخنانی با اشاره به برخی از آیات قرآن گفت:ایثار و شهادت در قرآن کریم بارها مورد توجه قرار گرفته و از آن سخن به میان آمده است. از همین رو در سیره پیامبر (ص) و خاندان ایشان بزرگداشت شهدا در حقیقت گرامیداشت این فرهنگ اسلامی است.

وی افزود: یک از دلایل ماندگاری عاشورا این است که امام حسین (ع) خانواده خویش را در این سفر به همراه داشت، بنابراین می‌توان گفت که همراه امام حسین (ع)‌ حدود ۸۰ راوی و خبرنگار بوده است که ایثارگری‌های این خاندان را در واقعه عاشورا ثبت و سینه به سینه نقل کرده‌اند.

متقیان در رابطه با هشت سال دفاع مقدس نیز گفت: ‌اهالی رسانه نیز این رسالت بر دوششان است که وقایع مرتبط با آن زمان را به جامعه عرضه کنند و وقایعی که اکنون توسط شهدای مدافع حرم رخ می‌دهد نیز ثبت شود. ما در تاریخ هشت سال جنگ تحمیلی خود روزی را داریم که ۲۵۰ پیکر شهید در اصفهان تشییع می‌شود و در همان روز بیشترین اعزام از این استان رقم می‌خورد، ‌بنابراین فرهنگ دفاع مقدس به گونه‌ای بود که هیچ‌گاه جبهه ترک نمی‌شد و فضای رسانه‌ای و خبری ما طوری بود که مردم برای شهادت پیشقدم می‌شدند. نمی‌گویم که رسانه یا روزنامه‌ها این تأثیر را داشتند اما منبرها و خطابه‌ها نیز همچون رسانه عمل کردند.

مدیرعامل ایسنا، یادآور شد: احساس می‌شود که این وظیفه کم کم رو به فراموشی رفته است. اما باید بدانیم که چگونه خانواده‌های شهدا در راه انقلاب اسلامی ایستادگی کردند و ما باید به گونه‌ای پیام رسان باشیم که شایسته خدمات آنها باشد.

در ادامه این جشنواره،‌ دکتر محمدمهدی فرقانی- رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی و رئیس هیأت داوران سومین جشنواره تجلیل از خبرنگاران و رسانه‌های برتر حوزه ایثار و شهادت- بیان کرد: این جشنواره برای سومین سال متوالی برگزار می‌شود. به رسم معمول هر جشنواره نیز با هدف اصلاح و بهبود کمی و کیفی برخی آثار برگزار می‌شود. اگر چه تمامی آثار شایسته تقدیر هستند.

وی یادآور شد: آثار رسیده حاکی از تنوع و تکثر بود و رشد قابل توجهی داشت. رسانه‌های دیجیتال فعالیت خوبی داشته‌اند اما متأسفانه در بخش خبر علیرغم اینکه یکی از رکن‌های اصلی رسانه‌ای است آثار خوبی وجود نداشت. در بخش مقالات و یادداشت‌ها نیز استان‌ها به خوبی عمل کرده بودند و در حوزه عکس هم ارتقاء کمی و کیفی بسیاری را شاهد بودیم. آثار مرتبط با رادیو و تلویزیون نیز نشان از خلاقیت آنها داشت و صداگذاری مطلوبی بر روی آنها انجام شده بود.

در بخش دیگر این جشنواره، علیرضا کریمیان – رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران توضیح داد: کارهای اولیه برگزاری این جشنواره از اردیبهشت‌ماه امسال آغاز شد و در ۲۷ خردادماه فراخوان آن اعلام و در نهایت تا ۲۴ تیرماه آثار دریافت شد.

وی توضیح داد: ۱۴۰۲ اثر از ۵۷۸ صاحب اثر به دست ما رسید که نسبت به سال گذشته ۲۱ درصد افزایش شرکت کننده و ۳۵ درصد افزایش دریافت آثار را شاهد بودیم که نشان و بیانگر ارتباط رسانه با موضوع شهادت و ایثار در سراسر کشور است. در این راستا ۴۲ اثر در بخش‌های مختلف برگزیده  شدند.

برگزار کنندگان این جشنواره، خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) را به عنوان رسانه برتر در حوزه اطلاع‌رسانی ایثار و شهادت معرفی و از علی متقیان مدیرعامل ایسنا تقدیر  کردند.

همچنین در بخش مقاله و یادداشت، اثر ناصر ملایی خبرنگار ایسنا با عنوان «ایثار،رسانه و اجتماع؛سه رکن یک تحول» رتبه نخست را کسب کرد.

در بخش مصاحبه در  قسمت استانی نیز، رتبه دوم به خدیجه سلمانی سولا از خبرگزاری ایسنای اردبیل اختصاص یافت.

 محمدرضا بختیاری دیگر خبرنگار ایسنا نیز به خاطر فعالیت مستمر در حوزه ایثار و شهادت مورد تقدیر قرار گرفت.
روزنامه جمهوری اسلامی، صداوسیما دیگر رسانه‌های تجلیل شده در این جشنواره بودند ابوالفضل سلیمی عکاس ایسنا در استان قزوین به عنوان برگزیده‌های این جشنواره تقدیر شدند.

پایگاه خبری شهید خبر نیز به عنوان رسانه برتر در حوزه اطلاع‌رسانی شهدای مدافع حرم مورد تقدیر قرار گرفت.

در  این مراسم، امین ساکی یکی از برگزیدگان استان خرم‌آباد جایزه خود را به شهید زنده لرستان سید نورخدا موسوی تقدیم کرد. سید نورخدا موسوی از جانبازان سرافراز نظام مقدس اسلامی است که در درگیری با گروهک تروریستی عبدالمالک ریگی در منطقه لار زاهدان از ناحیه سر مجروح شد و هم‌اکنون  حدود ۹ سال است که با 100درصد جانبازی در کما به سر می‌برد.

همچنین از خانواده خبرنگار شهید محسن خزایی تجلیل شد. شهید محسن خزائی، خبرنگار اعزامی خبرگزاری صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، سال ۹۵ در منطقه عملیاتی حلب سوریه بر اثر اصابت ترکش ناشی از انفجار خمپاره به ناحیه سر به شهادت رسید. گروه خبری خبرگزاری صدا و سیما به همراه سایر رسانه ها برای پوشش آخرین وضع میدان نبرد و پیشروی رزمندگان در منطقه منیان در غرب شهر حلب حضور داشت که تروریست ها با خمپاره این گروه را مورد حمله قرار دادند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۶-۰۵-۱۶ ۱۹:۱۷

😂😂😂 خبر گزاري كه به خودش زحمت نميده يه مصاحبه با سردار كمالي در خصوص كسر خدمت فرزندان ايثارگر در برنامه ششم توسعه انجام بده چطور رسانه برتر در حوزه ايثار شده است ؟ 😂 مباركتان باشد