به گزارش ایسنا، دکتر مهدی رفیعی دوشنبه 23 مرداد در نشست تخصصی نظرسنجی و روابط عمومی برتر در همدان، با بیان اینکه پیشبینی رفتار انتخاباتی یک فرآیند پیچیده است، اظهار کرد: در صورتیکه مرکز افکارسنجی چنین رفتار پیچیدهای را با یک درصد خطا عملیاتی کند، رفتارهای دیگر همچون آسیبهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و ... را نیز در جامعه شناسایی و برای حل موضوع به مسئولان ارائه خواهد کرد.
وی خاطرنشان کرد: پیشبینی نتایج انتخابات 96 از طریق مرکز افکارسنجی از 8 ماه پیش از انتخابات آغار شد و در 7 موج مورد بررسی قرار گرفت.
وی یادآور شد: در 26 اردیبهشتماه ایسپا میزان مشارکت مردم در انتخابات را 72 درصد اعلام کرده بود این درحالیست که وزارت کشور روز بعد از انتخابات، میزان مشارکت مردم را 73 درصد اعلام کرد.
رفیعی ادامه داد: بر اساس نتایج حاصل از پژوهشهای ایسپا، 83.5 درصد مردم در 26 اردیبهشتماه کاندیدای خود را انتخاب کرده بودند.
معاون پژوهشی مرکز ایسپا با بیان اینکه نظرسنجی به شیوههای حضوری، تلفنی، پست و اینترنتی انجام میگیرد، عنوان کرد: نیازسنجی، رضایتسنجی، اثربخشی و اثرسنجی از کاربردهای نظرسنجی محسوب میشود.
وی طراحی پرسشنامه، نمونهگیری و گردآوری اطلاعات را از جمله اصول و فنون نظرسنجی عنوان کرد و گفت: اگر سوالات در پرسشنامه به درستی طراحی نشود به هدف تحقیق نخواهیم رسید.
رفیعی ادامه داد: نمونهگیری به دو شیوه احتمالی و غیراحتمالی برگزیده میشود که در نمونهگیری احتمالی بر خلاف غیراحتمالی تمامی افرادی که در جامعه آماری هستند شانش برابری برای انتخاب شدن دارند.
وی درباره نظارتهای لازم بر پرسشگر گفت: کنترل میدانی بعد از اجرا، کنترل میدانی به صورت همزمان، کنترل تلفنی و کنترل آماری از جمله نظارتهای لازم بر فعالیت پرسشگر است.
وی در پایان درباره نظرسنجی سبز نیز گفت: این نظرسنجی با استفاده از تبلت و با نرمافزار خاصی انجام میگیرد که در این نوع نظرسنجی نرمافزار به جیپیاس مجهز بوده و از طریق آن موقعیت مکانی پرسشگر مشخص میشود و به صورت آنلاین اطلاعات برای مرکز ارسال و امکان ضبط صدای مصاحبه نیز وجود دارد.
عضو هیئت علمی جامعهشناسی شهری دانشگاه بوعلیسینا نیز گفت: انجام نظرسنجیهای درست را به نهادهای علمی دارای شناسنامه و با صلاحیت چون ایسپا بسپارید.
دکتر اسدالله نقدی با بیان اینکه روابط عمومیها نوک ارتباط سازمانها با یکدیگر و جوامع هستند، یادآور شد: نظرسنجی سازمانها در جامعه مدرن نیازمند شناخت مستمر است بنابراین با توجه به تغییرات جوامع کنونی، این شناخت ضروری به نظر میرسد.
وی با تأکید بر اینکه موفقترین سازمانها، سازمانهایی هستند که نظرسنجی میکنند، افزود: در همه تئوریها، سازمانها به دنبال افزایش بهرهوری هستند که یکی از راهکارهای آن نظرسنجی سازمانی است.
نقدی با بیان اینکه جامعه به ابزار نیازسنجی نیاز دارد به طوریکه نظرسنجی ابزاری برای ارتقای بهرهوری سازمانی است، خاطرنشان کرد: رویکرد روابط عمومیها باید ارتباط با جوامع بیرون سازمانی و ایجاد نظرسنجی است که در پی آن بالاترین سود و رضایتمندی حاصل میشود.
وی نظرسنجی درون سازمانی را از جمله آسیبهای نظرسنجی عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه افراد یک سازمان تقریبا خط فکری مشابهی دارند بنابراین انجام این نظرسنجی با خطا مواجه خواهد شد.
این مدرس دانشگاه هدف از نظرسنجی را بهبود عملکرد عنوان کرد و یادآور شد: نباید با نظرسنجی آلودگی میدان تحقیق ایجاد و اعتماد مردم را از این طریق خدشهدار کنیم.
وی در پایان عنوان کرد: برای انجام یک نظرسنجی درست باید این کار را به نهادهای علمی دارای شناسنامه و صلاحیت همچون مرکزافکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) بسپاریم که در این صورت درصد خطا بسیار کاهش خواهد یافت.
انتهای پیام
نظرات