• دوشنبه / ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ / ۲۰:۴۲
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 96052314498
  • خبرنگار : 71544

بازاری هنری با مخاطبان غیرهنرمند + فیلم

بازاری هنری با مخاطبان غیرهنرمند + فیلم

دومین بازار آثار هنری از ۲۳ مردادماه در خانه هنرمندان برپا شده است؛ هدف این بازار، ورود افراد تازه به جمع خریداران آثار هنری است و به گفته یکی از اعضای شورای سیاستگذاری این رویداد، مخاطبان آن آدم‌های غیرهنرمند هستند که می‌توانند مهندس، وزیر یا فرش‌فروش باشند.

به گزارش ایسنا، دومین بازار هنری با ارائه بیش از ۶۰۰ اثر در قالب تابلوهای نقاشی و خط، مجسمه و ... در ابعاد مختلف، میزبان خریداران است. این رویداد عصر امروز (۲۳ مردادماه) در خانه هنرمندان ایران افتتاح شد و تا ۲۹ مردادماه ادامه دارد.

افرادی مانند مجید ملانوروزی (مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد)، مجید رجبی‌معمار (مدیرعامل خانه هنرمندان ایران)، سفیر مکزیک در ایران، محمدسعید ایزدی (معاون وزیر راه و شهرسازی)، علی‌محمد زارع (سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران)، مجتبی آقایی، امیر سقراطی، محمد فرنود و رئیس موزه هنرهای معاصر آبادان در مراسم افتتاحیه حضور داشتند.

این بازار که از دقایق اولیه، برخی آثار آن به فروش رسید، تمام گالری‌های خانه هنرمندان ایران به‌جز گالری «نامی» را در اختیار دارد.

جمشید حقیقت‌شناس - نقاش و عضو شورای سیاستگذاری این رویداد - در حاشیه اولین روز برگزار «بازار آثار هنری» درباره چیدمان آثار به ایسنا گفت: ما آثار را براساس یک خط نچیدیم، بلکه آن‌ها را براساس مصرفی که در زندگی مردم دارند، کنار یکدیگر قرار داریم. بعضی از آن‌ها به‌شکل مجموعه چیده شده‌اند، اما برخی آثار هم سنخیتی کنار یکدیگر ندارند، زیرا در زندگی ما همین وضعیت وجود دارد. اگر این‌ها را مانند یک کتاب می‌چیدیم، قطعا شور و علاقه و نگاه به‌وجود نمی‌آورد که حتی اگر بچه‌ای هم خواست این نمایشگاه را ببیند، آنقدر به او نزدیک باشد که سرنوشتش را عوض کند.

او ادامه داد: ما سعی کردیم نور را هم زیاد در فضا پخش نکنیم، زیرا این آثار، جواهراتی هستند که هنرمندان تجسمی آن‌ها را به‌وجود آورده‌اند و برای آن‌ها عمر، چشم و زمان گذاشته‌اند.

حقیقت‌شناس در پاسخ به این پرسش که چرا همه این آثار یک قیمت دارند؟ گفت: قیمت واحد، یک پیشنهاد است. موضوع، قیمت نهایی یک اثر نیست، بلکه قیمت، تشویق مردم برای خریدن آثار هنری است. متاسفانه مردم ما، اول به جیب خود نگاه می‌کنند و بعد خرید می‌کنند. همین فرهنگ باعث شده، چیزهای بُنجل به خانه‌های آن‌ها وارد شود.

او اضافه کرد: فکر کردیم قیمت آثار، مبلغ واحدی باشد تا هر کسی بتواند هرچه را با هر رنگ و ابعادی که دوست داشت، انتخاب کند. هیچ‌کدام از آثار به مبلغی بیشتر یا کمتر فروحته نمی‌شود. از طرفی به‌طور معمول، قیمت این آثار بیشتر از این مبلغ واحد است. این آثار از میان ۱۰ هزار اثر انتخاب شده‌اند و ما برای این کار رحم به خرج ندادیم.

این نقاش ادامه داد: در این سال‌ها که من فعالیت هنری داشته‌ام، می‌دانم کاری که آب و رنگ داشته، خوب ارائه شده و حس قوی‌ای داشته، به فروش رسیده است. در اولین بازاری که از طریق انجمن برگزار شد، قیمت واحد آثار ۱۰۰هزار تومان بود. ما حدود یک‌هزار اثر را فروختیم. این آثار، کار دست هستند و هیچ‌کدام از آن‌ها دوباره تکرار نمی‌شوند. قیمت آن‌ها نیز باید پرداخته شود. همه این آثار ویژگی خاص خود را دارند. لباسی هم که دست‌دوز باشد، قیمت بیشتری دارد.

این عضو شورای سیاستگذاری بازار آثار هنری درباره مخاطب‌های این رویداد نیز اظهار کرد: مردم، شعور و درک خوبی دارند، ما آن‌ها را دست کم نگرفتیم و با خود فکر کردیم، افرادی که برای خریدن می‌آید، تحصیلات عالی دارند، سفر کرده‌اند و تابلوهای مختلف را دیده‌اند.

او با تاکید بر این‌که با برگزاری این بازار می‌خواهند آدم‌های تازه‌ای را به چرخه خرید آثار هنری وارد کنند، گفت: آثار هنری به مرور زمان، ارزش افزوده پیدا می‌کنند. عجیب است که مردم اثر هنری سفارش نمی‌دهند، اما ممکن است افراد با دیدن این آثار تصمیم بگیرند به هنرمند آن سفارش کار بدهند. ما تلاش می‌کنیم این فرهنگ را جا بیندازیم.

حقیقت‌شناس همچنین گفت: در این رویداد، استادهای رشته‌های هنری نیز شرکت کرده‌اند. آن‌ها آثاری را ارائه کرده‌اند که نسبت به قیمت واحد، ارزش بیشتری دارند، اما آن‌ها این حرکت را دوست داشتند و به آن کمک کرده‌اند.

دومین بازار آثار هنری با هدف توسعه فرهنگ خرید اثر، با حمایت موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر ۲۳ تا ۲۹ مردادماه در خانه هنرمندان ایران برپا خواهد بود.

در ادامه می‌توانید ویدیوی کوتاهی را از اولین روز برگزاری این رویداد ببینید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha