• چهارشنبه / ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ / ۱۶:۳۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 96052515998
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

یک مدرس دانشگاه:

زیارت امام رضا(ع) بخشی از هویت ایرانیان است

زیارت امام رضا(ع) بخشی از هویت ایرانیان است

ایسنا/خراسان رضوی مدرس تاریخ اسلام در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد با توجه به اینکه میلاد حضرت رضا(ع) در 11 ذی القعده است و به روایتی 23 ذی‌القعده روز شهادت امام رضا(ع) نیز است بیست و سومین روز از ذی‌قعده به نام روز مخصوص زیارتی حضرت نامگذاری شده است.

سید محمد باغستانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: خاطرنشان کرد: البته نقل قول معروف بیانگر آن است که امام رضا(ع) در آخر ماه صفر به شهادت رسیدند، اما احتمال شهادت و همزمانی ولادت حضرت رضا(ع) در این ماه سبب شده است که این ماه تعلق ویژه‌ای به امام رضا(ع) داشته باشد و زیارت ایشان در این ماه توصیه شود.
 
وی با اشاره به احتمالات دیگر در خصوص نامگذاری 23 ذی القعده به نام روز زیارتی امام رضا(ع) بیان کرد: با توجه به این امر که امام رضا(ع) از سایر ائمه جدا شدند و در شرق ایران به خاک سپرده شدند، شهادت ایشان همراه در غربت رخ داد و روز زیارتی مخصوصی برای امام رضا(ع) در نظر گرفته شد.
 
مدرس تاریخ اسلام در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد عنوان کرد: در بین ائمه، روز زیارتی مخصوص فقط به حضرت سیدالشهدا(ع) و امام رضا(ع) اختصاص دارد، پیشوایان ما به زیارت امام حسین(ع) در روایات خود توصیه کردند و به دلایلی که ذکر کردم روز مخصوص زیارتی نیز مختص امام رضا(ع) تعریف شده است تا مردم به گونه‌های متعدد به زیارت امام رضا(ع) مشرف شوند.
 
وی با بیان اینکه در مذهب تشیع نمادهای متعددی وجود دارد، افزود: هریک از روزهای هفته به ائمه منتسب شده است، چنانکه چهارشنبه‌ها نیز به نام روز زیارت امام رضا(ع) عنوان گرفته است، همین طور برای 12 ساعت روز نیز ذکرهای معینی توصیه شده است که این اقدامات با هدف این بوده که شیعیان حتی از راه دور از پیشوایان خود یاد کنند.
 
باغستانی با تاکید بر این که زیارت امام رضا(ع) بخشی از هویت ملی ایرانیان است، ادامه داد: در طول تاریخ از دوره صفویان که راه‌های دسترسی به حرم ایجاد شد مشهد و زیارت به عنوان نقطه ثقل معنوی به بخشی از شناسنامه مردم ایران تبدیل شد، لذا تاکید بر زیارت پافشردن بر هویت مذهبی ماست در شرایطی که هویت ملی و مذهبی ما توسط برخی از کشورها مورد هجوم قرار می‌گیرد.
 
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha