• چهارشنبه / ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ / ۱۹:۲۰
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 96052516122
  • منبع : نمایندگی گیلان

اجرای طرح ارتقای ایمنی عابرین و موتورسواران در 750 روستای گیلان

ایسنا/گیلان مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان با بیان این‌که 100 روستا در سطح استان گیلان طی سال گذشته تحت پوشش اجرای طرح ارتقای ایمنی عابرین و موتورسواران قرار گرفت، گفت: از سال 89 تاکنون بیش از 750 روستای گیلان تحت پوشش قرار گرفتند.

به گزارش ایسنا، مهندس «محمدرضا نازک‌کار» در نشست با خبرنگاران، ضمن گرامی‌داشت روز خبرنگار، اظهار کرد: بدون تلاش رسانه مجموعه فعالیت‌هایی که در بخش راه اعم از نگهداری راه، ایمن‌سازی راه، ارتقای سطح کیفی سرویس‌دهی به کاربران حوزه راه و بهره‌برداری از راه صورت می‌گیرد، به مردم عرضه نخواهد شد.

وی خواستار همکاری رسانه‌ها در راستای ارتقای فرهنگ ترافیک و نحوه صحیح تردد در شبکه‌های حمل و نقلی استان و کشور شد و افزود: بخش راهداری از مهرماه سال 95 به مجموعه اداره‌کل حمل و نقل و پایانه‌ها افزوده شد. تا پیش از این، اداره‌کل حمل و نقل به‌عنوان بهره‌بردار در بخش ساماندهی و مدیریت حمل و نقل کالا و مسافر فعالیت می‌کرد، اما با ادغام صورت گرفته، وظیفه خطیر نگهداری از بستر راه‌ها به مجموعه اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سپرده شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان گیلان خاطرنشان کرد: این مجموعه باید بستری را برای بهره‌برداران از راه‌ها ارائه کند که با عرضه ایمن‌ترین سطح سرویس، کمترین دغدغه را در مورد آمد و رفت داشته باشند.

این مقام مسئول عملیات مهندسی ایمنی راه‌ها، عملیات مهندسی شناسایی نقاط پرحادثه و پرتصادف و رفع آن‌ها و نگهداری، ارتقا و احیای علائم افقی و عمومی راه‌ها، حفاظ‌های میانی و کناری، خط‌کشی‌ها و علائم افقی نگاشته شده یا نصب شده در طول راه‌ها در جهت راهنمایی کاربران را جزو عواملی دانست که مبین اهمیت حوزه راهداری است.

نازک کار با بیان این‌که گیلان 168 موسسه حمل و نقل کالا، 117 شرکت حمل و نقل مسافر، 2 شرکت بین‌المللی کالا و یک شرکت بین‌المللی مسافر دارد، تصریح کرد: هم‌چنین 70 نمایندگی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی کالا و مسافر در گیلان مشغول فعالیت هستند.

وی ساماندهی، مدیریت، نظارت، هدایت و کنترل ناوگان حمل و نقل را بر عهده این اداره‌کل دانست و گفت: 8 هزار و 757 دستگاه ناوگان حمل و نقل عمومی در گیلان داریم که از این تعداد، 3 هزار و 38 دستگاه در بخش مسافر شامل 206 دستگاه انواع اتوبوس، 845 دستگاه مینی‌بوس و 2 هزار و 45 دستگاه سواری و 8 هزار و 719 دستگاه در بخش کالا در خدمت انتقال کالا و مسافر استان انجام وظیفه می‌کنند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گیلان میانگین سن ناوگان ما در بخش کالا را 19.8 سال(16.49 سال در کشور) دانست و گفت: در بخش حمل و نقل مسافر، میانگین سن اتوبوس‌ها 9.5 سال( 10.38 سال در کشور)، میانگین سن مینی‌بوس‌ها 29.5 سال(22.9 سال در کشور) و میانگین سن سواری‌ها 11 سال(9.6 سال در کشور) است. البته به جهت فواصل کوتاه بین مبدا و مقصد در گیلان استفاده از مینی‌بوس به شکل سنتی ترویج دارد که عمر این ناوگان را بالا برده است.

وی از فعالیت 12 هزار و 237 نفر راننده در بخش حمل و نقل عمومی گیلان خبر داد و گفت: 8 هزار و 178 راننده فعال در بخش کالا و 4 هزار و 60 راننده فعال در بخش مسافر تحت پوشش اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قرار دارند.

نازک‌کار با بیان این‌که حدود 9 میلیون تن کالا توسط 621 هزار دستگاه/تردد در سال 95 از استان گیلان حمل شده است، از رشد 13.92 درصدی در این بخش خبر داد و افزود: حدود 3 میلیون تن کالا توسط 199 هزار دستگاه/تردد طی چهارماهه نخست سال 96 از استان حمل شده است.

وی از جابجایی حدود 5.6 میلیون نفر مسافر توسط 719 هزار و 48 دستگاه/تردد وسیله نقلیه عمومی در سال 95 خبر داد و اظهار کرد: این میزان کاهش 3.4 درصدی را نشان می‌دهد. هم‌چنین حدود 2 میلیون نفر مسافر توسط 242 هزار دستگاه/تردد وسیله نقلیه عمومی در چهار ماهه نخست امسال جابجا شدند که نشان دهنده 9.9 درصد کاهش است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان افزود: مرز آستارا طی 12 ماهه سال 95، 210 هزار و 745 تن کالا در بخش واردات(17 درصد کاهش) و 504 هزار و 746 تن در بخش صادرات(4 درصد افزایش) داشته است. همچنین طی چهار ماهه امسال، مرز آستارا 62 هزار و 355 تن کالا در بخش واردات(6 درصد) و 127 هزار و 488 تن در بخش صادرات(24 درصد کاهش) داشته است.

این مقام مسئول عمده کالاهای وارداتی را انواع تخته، سبوس و خوراک طیور و عمده کالاهای صادراتی را شامل میوه و تره‌بار، انواع کاشی و پلی‌اتیلین دانست و یادآور شد: در سال 95، مقدار 545 هزار و 820 تن کالا از استان ترانزیت شده که از این میزان، 430 هزار و 248 تن از مرز آستارا و 115 هزار و 572 تن از مرز انزلی ترانزیت شده است.

نازک‌کار خاطرنشان کرد: در چهار ماهه امسال، مقدار 107 هزار و 20 تن کالا از استان ترانزیت شده که از این مقدار 57 هزار و 730 تن از مرز آستارا عبور کرده و 49 هزار و 290 تن از مرز انزلی ترانزیت شده است.

وی با بیان این‌که تعداد 12 باب مجتمع خدماتی – رفاهی در حال بهره‌برداری به منظور ارائه خدمات به کاربران جاده‌ای در استان وجود دارد، خاطرنشان کرد: یک مورد از مجتمع‌های مذکور در سال 95 مورد بهره‌برداری قرار گرفت. هم‌چنین تعداد 11 مجتمع خدماتی – رفاهی نیز در حال احداث می‌باشد که فاز عملیاتی دو مجتمع نیز در سال 96 آغاز شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گیلان با اشاره به تعداد پل‌های عابر پیاده در سطح استان، یادآور شد: تعداد 31 دستگاه پل عابر پیاده(23 دستگاه با جذب سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی و 8 دستگاه با اعتبار دولتی) در محورهای مواصلاتی استان به بهره‌برداری رسیده است. هم‌چنین هم‌اکنون 3 دستگاه نیز توسط بخش خصوصی در حال احداث است.

وی با اشاره به اجرای طرح ایمن‌سازی مدارس حاشیه راه‌ها، گفت: طرح ایمن‌سازی فیزیکی مدارس شامل نصب تابلو، خط‌کشی، نصب چشمک‌زن با قابلیت برنامه‌ریزی و کنترل از راه دور در 37 مدرسه حاشیه راه‌های استان در سال 95 صورت پذیرفت. هم‌چنین طرح ارتقای ایمنی آموزشی مدارس در سال 95 در 85 مدرسه حاشیه راه‌های استان اجرا شد.

نازک‌کار با بیان این‌که 100 روستا در سطح استان گیلان طی سال گذشته تحت پوشش اجرای طرح ارتقای ایمنی عابرین و موتورسواران قرار گرفت، یادآور شد: از سال 89 تاکنون بیش از 750 روستای گیلان تحت پوشش قرار گرفتند و بیش از 13 هزار کلاه ایمنی در میان موتورسواران استان توزیع شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha