• دوشنبه / ۱۳ شهریور ۱۳۹۶ / ۱۱:۱۸
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 96061307513
  • منبع : نمایندگی البرز

از_مهر_جا_نمانند

از_مهر_جا_نمانند

ایسنا/البرز "ایرانی عزیز مرا ببخش اگر با مهاجرت اجباری، از دست جنگ، از دست بنیادگراهای مذهبی، پا به خاکت گذاشتم. مرا ببخش اگر از نانت استفاده کردم، نانی که حق بچه‌هایت بود. مرا ببخش برای تمام آب و برق و گازی که- هرچند با پرداخت پول- استفاده کردم. مرا ببخش اگر از صفحات وبت برای درددل شخصی استفاده کردم.

مرا ببخش اگر در کوچه‌ها و خیابان‌هایت راه رفتم و قدم زدم. مرا ببخش اگر پدر و برادر کارگرم روی ساختمان‌هایت و زمین کشاورزی‌ات کار کردند و یک فرصت شغلی را شاید از پدر و برادرت گرفتند. مرا برای همه چیز ببخش. می‌دانم با همه پوزش خواهی، باز بدهکارم، بقیه بدهکاریهایم را ببخش.

ایرانی عزیز، ازت ممنونم که به من جا و پناه دادی تا به این سن برسم. سپاسگزارم که گذاشتی از هوای اکسیژن پاک خاکت، نفس بکشم. تشکر که گذاشتی چند سالی بر نیمکت‌های کلاس درست بنشینم و از گچ و تخته‌ات استفاده کنم. البته من در مدرسه خودگردان افغانی درس می‌خواندم، ممنونم که اجازه دادی چند سالی در مدرسه خاک تو و پیش معلم‌های ایرانی نیز درس بخوانم.معلم ایرانی از تو هم ممنونم که به من خواندن و نوشتن یاد دادی."

به گزارش خبرنگار ایسنا، این بخشی از نامه یک دختر افغان است که برای همه ما نوشته شده ، نامه‌ای که در گوشه همه این عذرخواهی‌ها طعنه‌ای است برای همه کسانی که می‌توانند انسانی‌تر به مساله افغان‌ها نگاه کنند اما نمی‌کنند، افغان‌هایی که سال‌ها پیش گرفتار یک جنگ ناخواسته و رقابت ویرانگر دو ابر قدرت شدند و از یک کشور در حال توسعه به یک کشور ویران و درگیر در جنگ‌های داخلی شدند و مجبور شدند برای جست و جوی یک زندگی بهتر از خاک وطن و زادگاه خود دست بکشند.

امید برای یافتن یک زندگی بهتر و این دست کشیدن از خاک وطن و پناه آوردن افغان‌های بحران زده به ایران، آنها را با مشکلات زیادی مواجه کرد که یکی از آنها تحصیل بود، تحصیل فرزندانی که کم هم استعداد ندارند و گاه به خاطر همین مشکلات استعدادشان تلف می‌شد.

این مشکلات تا همین چند سال پیش وجود داشت تا این‌که اردیبهشت ماه سال 94 رهبر انقلاب در یک تصمیم بزرگ و تاریخی اعلام کردند که «هیچ کودک افغانستانی، حتی مهاجرینی که به‌صورت غیرقانونی و بی‌مدرک در ایران حضور دارند، نباید از تحصیل بازبمانند و همه آنها باید در مدارس ایرانی ثبت‌نام شوند»

با این تصمیم بزرگ و تاریخی خوشبختانه در این دو سال وضعیت دانش‌آموزان اتباع بیگانه به خصوص افغان در کشور بهتر شده و آموزش و پرورش در این مدت از کوششی فروگذار نکرده است.

حال در این شرایط و با نزدیک شدن به مهرماه، فضای مجازی با یک موج بزرگ از توجه به این موضوع همراه شده، موجی که هشتگ «#از_مهر_جا_نمانند» به نماد آن تبدیل شده است.

ما نیز برای پیگیری این موضوع در استان البرز که پذیرای جمعیت زیادی از اتباع افغان است،  به سراغ دو نهاد دخیل یعنی اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی و همچنین آموزش و پرورش البرز رفتیم تا وضعیت دانش آموزان افغان برای ثبت نام در سال تحصیلی 96-97 را جویا شویم.

مانعی برای ثبت نام دانش آموزان افغان در مدارس البرز وجود ندارد

قاسم جهانبخش، مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استان البرز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در خصوص ثبت نام دانش آموزان افغان در مدارس استان البرز گفت: از زمان آغاز ثبت نام در مدارس استان تا کنون، هیچ مانعی در این روند چه از طرف اتباع و چه از طرف آموزش و پرورش به ما اعلام نشده است.

وی در توضیح این‌که آیا امسال همه اتباع متقاضی برای ثبت نام در مدارس استان ثبت نام شده‌اند یا خیر؟ افزود: این‌که ثبت نام شده‌اند یا خیر اطلاعی ندارم فقط می‌توانم بگویم که در این مدت مانعی برای ثبت نام به ما اعلام نشده است.

مدارس البرز پذیرای 25 هزار دانش‌آموز خارجی خواهد بود/90 درصد افغان هستند

در ادامه جعفر مقیمی، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش البرز در این خصوص گفت: ما سال گذشته پذیرای 23 هزار دانش‌آموز تبعه خارجی در مدارس استان بودیم که حدود 90 درصد از آنها را اتباع افغان تشکیل می‌دادند.

مقیمی با اشاره به لزوم احراز شرایط لازم برای ثبت نام اتباع در مدارس استان افزود: هر شرایطی که برای دانش‌آموزان ایرانی وجود دارد، برای دانش آموز افغانستانی هم هست با این تفاوت که دانش آموز ایرانی شناسنامه دارد اما دانش آموز افغان سایر مدارک هویتی از جمله پاسپورت، مدرک تحصیلی و یا هر مدرک شناسایی که از طرف اداره اتباع به آنها داده می‌شود.

اتباع غیرمجاز برای ثبت نام باید برگه حمایت تحصیلی دریافت کنند

وی در خصوص ثبت نام از اتباع غیرمجاز خاطرنشان کرد: این افراد می‌توانند با دریافت مدرک حمایت تحصیلی از اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی استان در مدارس البرز ثبت نام کنند، اتباع مجاز نیز با در اختیار داشتن پاسپورت یا کارت آمایش مشکلی در این زمینه ندارند.

این مسئول با بیان این‌که در مدرک حمایت تحصیلی همه مشخصات دانش آموز متقاضی برای ثبت نام در مدارس استان موجود است، گفت: بدون برگه حمایت تحصیلی نمی‌توان هیچ متقاضی را ثبت نام کرد، البته مشکلی در دریافت این مدرک وجود ندارد و هر تبعه‌ای می‌تواند با مراجعه به اداره اتباع آن را دریافت کند.

مقیمی در خصوص پیش‌بینی آموزش پرورش از تعداد اتباعی که امسال در مدارس استان ثبت نام خواهند کرد، گفت: این موضوع به سیاست‎های دولت اتباع و دولت ایران بستگی دارد اما با توجه به روند هفت سال گذشته پیش بینی می‌شود امسال 25 هزار اتباع بیگانه در مدارس البرز ثبت نام کنند.

جمعیت دانش‌آموزی البرز از  کل جمعیت برخی استان‌های کشور هم بیشتر است

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش البرز در خصوص مهلت ثبت نام خاطرنشان کرد: در هر زمانی ما شرایط تحصیل برای دانش‌آموزان را باید فراهم کنیم، گاهی ممکن است والدین در ثبت نام کوتاهی کنند بنابراین ممکن است بعد از مهرماه نیز ثبت نام داشته باشیم و یا ممکن است حتی دانش آموز بازمانده از تحصیلی را در بهمن ماه شناسایی کنیم.

وی در خصوص آمار کل دانش‌آموزان ابتدایی استان نیز گفت: سال گذشته 240 هزار دانش‌آموز در مقطع ابتدایی ثبت نام شد و انتظار داریم این آمار برای امسال به 250 هزار نفر برسد.

مقیمی اعلام کرد: تعداد کل دانش‌آموزان استان نیز امسال به بیش از 440 هزار نفر خواهد رسید.

طرح برخی مشکلات در مسیر ثبت نام

اما علی‌رغم سیاست‌های آموزش و پرورش برای تحصیل اتباع مجاز و غیرمجاز خارجی در مدارس استان، گاهی و در برخی موارد از سوی مدارس موانعی برای ثبت نام ایجاد می‌شود.

این موضوعی است که والدین چند دانش‌آموز افغان به آن اشاره و عنوان کردند که حتی با وجود دریافت نامه از آموزش و پرورش، باز هم مدیران مدارس از ثبت نام فرزندشان در مدارس استان خودداری می‌کنند.

یکی از این افراد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در توضیح این مشکل گفت: برخی از مدیران مدارس با بهانه‌هایی همچون افغانی ثبت نام نمی‌کنیم، سن فرزند با پایه تحصیلی مورد نظر تناسب ندارد و یا این‌که هنوز بخشنامه‌ای برای ثبت نام از اتباع بیگانه به مدارس ابلاغ نشده، فرزندان افغان را در مدارس ثبت نام نمی‌کنند.

این تبعه افغان که چند سالی است به ایران مهاجرت کرده ادامه داد: برخی موارد مدیران همه مدارک را قبول دارند و از نظر قانونی و موافقت آموزش و پرورش هم هیچ مانعی برای ثبت نام از اتباع افغان نمی‌بینند اما عنوان می‌کنند که مدرسه آنها اصلا جایی برای پذیرش دانش آموزان دیگر را ندارد.

وی خاطرنشان کرد: بعضی از مدارس نیز والدین را برای تعیین سطح فرزند باز مانده از تحصیل‌شان به آموزش و پرورش ارجاع می‌دهند که به علت هزینه بالا بسیاری از والدین دیگر پیگیر تحصیل فرزندشان نمی‌شوند.

وی افزود: حتی در مواردی که والدین این موضوع را پیگیری می‌کنند در بهترین حالت سطح دانش آموز برای یک یا دو پایه پایین‌تر تعیین می‌شود که این خود باعث عقب افتادن آنها می‌شود.

هر کودکی که از در مدرسه رد شود دانش‌آموز است/ نگاه نژادی به دانش‌آموزان نداریم

مقیمی در خصوص مشکل تعیین سطح که توسط برخی از اتباع مطرح شده است  به ایسنا گفت: گاهی واقعا لازم است یک دانش‌آموز تعیین سطح شود و این موضوع اجتناب ناپذیر است اما در مورد هزینه آن باید اعلام کنم که تعیین سطح در مقطع ابتدایی رایگان و در مقطع راهنمایی و دبیرستان بین هفت تا هشت هزار تومان هزینه دارد که مبلغ ناچیزی است.

وی ادامه داد: از نظر ما کودکی که از در مدرسه رد و به مدرسه وارد می‌شود دانش‌آموز است و برای ما دیگر ایرانی و غیرایرانی مطرح نیست بلکه همه دانش‌آموز هستند و نگاه نژادی به آنان وجود ندارد، بنابراین همه یکی هستند.

 معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش البرز خاطرنشان کرد: در مورد ظرفیت مدارس نیز باید گفت که این یک موضوع طبیعی است، ممکن است مدیر یک مدرسه به والدین بگوید که ظرفیت مدرسه من تکمیل است و باید به مدرسه دیگری مراجعه کنید و یا این‌که دانش آموز متقاضی در محدوده ثبت نام آن مدرسه قرار ندارد، این مشکل طبیعی است و اگر والدین به مدرسه دیگری که ظرفیت دارد مراجعه کنند فرزندشان حتما ثبت نام خواهد شد.

مقیمی در پایان با بیان این‌که آموزش و پرورش هیچ مشکلی با ثبت نام از اتباع بیگانه ندارد، اعلام کرد: در هرحال باز هم اگر در مسیر ثبت نام توسط مدارس مانعی ایجاد شود، اتباع می‌توانند با مراجعه به آموزش و پرورش ناحیه مربوطه مشکل خود را پیگیری کنند تا ثبت نام انجام شود.

گزارش از: وحید صالحی خبرنگار ایسنا منطقه البرز

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha