• دوشنبه / ۱۰ مهر ۱۳۹۶ / ۱۰:۲۱
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 96071004729
  • خبرنگار : 71191

به دنبال ارائه پرونده «محور ساسانی فارس» به یونسکو

پرسش‌های ایکوموس جهانی از میراث فرهنگی ایران

پرسش‌های ایکوموس جهانی از میراث فرهنگی ایران

«معاونت میراث‌فرهنگی سازمان میراث فرهنگی باید برنامه‌های خود را برای آینده‌ «شهر تاریخی گور» و علت در نظر گرفتن «محور ساسانی فارس» در قالب یک پهنه و نه یک پرونده‌ زنجیره‌ای جهت ارائه به یونسکو با هدف ثبت جهانی به ایکوموس جهانی تشریح کند.»

به گزارش ایسنا، به دنبال حضور کارشناس و ارزیاب یونسکو در ایران با هدف بررسی «محور باستان‌شناسی ساسانی در استان فارس» که قرار است تیر ماه سال ۱۳۹۷ در یونسکو با هدف ثبت در فهرست میراث جهانی بررسی شود، بخش‌های مختلف این پهنه‌ی تاریخی بررسی شدند و معاونت میراث‌فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری موظف به پاسخ به برخی سوالات جدید از ایکوموس شد.

میرالسعد سیف کارشناس و ارزیاب یونسکو در طول هفته‌ی گذشته به همراه تیم ایرانی از این محوطه و منظر تاریخی در استان فارس بازدید کرد، حتی بخشی از بازدیدهای او با بررسی کارگاه‌های مرمت، موزه تخت‌جمشید، کارگاه گنجینه و کاوش آبراهه‌های تخت‌جمشید گذشت.

محمد حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی با اشاره به پایان بررسی‌های ارزیاب یونسکو از این محوطه‌ی تاریخی و ارزشمند به ایسنا توضیح داد: ارزیاب یونسکو وضعیت میدانی و مجموعه محور ساسانی مانند «فیروزآباد»، «بیشابور»، «تنگه چوگان» و «غار شاپور» را دید و گزارشی درباره‌ی نحوه‌ی وضعیت موجود آن‌ها و آن چه که در پرونده‌ی اولیه مطرح شده بود، نوشت.

او با بیان این‌که این ارزیاب بعد از بازدید از محوطه، یک‌سری مدارک و گزارش‌های مفصل‌تری از آن‌چه در پرونده ارائه شده درباره‌ی مرمت، ساماندهی و کاوش‌های باستان‌شناسی در بیشابور و آن‌ چه که در فیروزآباد اتفاق افتاده را درخواست کرد، افزود: همه‌ی موارد خواسته شده در روزهای آینده  ترجمه شده وبرای ارزیاب فرستاده می‌شود.

وی در ادامه در توضیح روند ارائه‌ی گزارشِ بازدید ارزیاب یونسکو بیان کرد: با تحویل اطلاعات ما به این ارزیاب، او یک گزارش برای ایکوموس می‌فرستد، از سوی دیگر به طور همزمان ایکوموس یکسری پرسش‌ درباره‌ی محوطه برای ما فرستاده است که در حال جواب دادن به این پرسش‌ها نیز هستیم.

وی محور پرسش‌های مطرح شده را در ارتباط با بحث زلزله در منطقه و حفاظت از بناهای تاریخی و مطالعاتی که در این زمینه‌ها انجام شده، دانست و گفت: پرسش دوم ایکوموس توضیحات درباره‌ی برنامه‌ی آینده‌ی میراث‌فرهنگی برای شهر گور و برنامه‌های باستان‌شناسی آن است که قرار شد توضیحات مفصل‌تری از آن‌چه در پرونده است، ارائه کنیم.

طالبیان، پرسش درباره‌ی چرایی در نظر گرفتن همه‌ی این محوطه را در قالب یک پهنه و نه یک پرونده‌ی زنجیره‌ای سومین پرسش ایکوموس از پرونده‌ی «منظر باستان‌شناسی ساسانی فارس» دانست و افزود: پرسیده‌اند که چرا این محوطه‌ها را در قالب یک پهنه دیده‌ایم و نه یک پرونده‌ی زنجیره‌ای؟

او پاسخ معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را در این زمینه؛ این‌طور بیان کرد که «این محوطه‌ها یک شخصیت‌ هستند. بیشابور ادامه‌ی فیروزآباد و بحث سیر تحول معماری است، از سوی دیگر گنبد سازی در این منطقه از قلعه دختر آغاز می‌شود و به آتشکده و سپس سروستان می‌رسد.»

معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اضافه کرد: این سیر تحول در منظر باستان‌شناسی ساسانی فارس یک جریان را می‌بیند، از یک سو بحث شهرسازی در قلعه دختر است و از سوی دیگر به بیشابور می‌رسد.

تا ۲۸ فوریه توضیحات نهائی به ایکوموس فرستاده می‌شود

طالبیان با تاکید بر این‌که توضیحات درخواست شده از سوی ایکوموس باید تا ۲۸ فوریه (۹ اسفند) امسال به ایکوموس فرستاده شود، افزود: پرونده «منظر باستان‌شناسی ساسانی فارس» به عنوان پرونده‌ی تاریخی و پرونده‌ی «منطقه حفاظت شده جنگل‌های ارسباران» به عنوان پرونده‌ی طبیعی از سوی ایران در چهل و دومین اجلاس یونسکو در تیرماه سال آینده بررسی می‌شود.

او با بیان این‌که مسیر بررسی پرونده‌ها مانند سال‌های گذشته راه آسانی نیست و ممکن است کارشناسان باز هم مدارک دیگری بخواهند، افزود: خوشبختانه در این بازدید حتی باستان‌شناساس المانی که در محوطه ساسانی کار کرده بود، حضور داشتند و به پرسش‌های ارزیاب یونسکو پاسخ دادند.

۱۰ روز اینده ارزیاب یونسکو ارزباران را بررسی می‌کند

به گفته‌ی مسئول تدوین پرونده‌های ثبت جهانی ایران، تا حدود ۱۰ روز آینده ارزیابان یونسکو برای بررسی محوطه ارسباران نیز به ایران می‌آیند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha