• دوشنبه / ۱۷ مهر ۱۳۹۶ / ۰۴:۳۰
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 96071608705
  • خبرنگار : 71574

نقد برنامه‌های مذهبی تلویزیون

رسانه باید بر مداحی‌ها نظارت کند

رسانه باید بر مداحی‌ها نظارت کند

تهیه‌کننده برنامه «اشراق» با بیان اینکه ما شاخص معینی برای مداحی در رسانه نداریم، گفت: ما برای مداحی به مرکزی مانند مرکز موسیقی نیاز داریم تا دچار نکات انحرافی نشویم و اشعار مداحی‌ها که در رسانه خوانده می‌شود، مناسب و در شأن سوگ امام حسین(ع) باشد.

مهدی حسین‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به مشکلات برنامه‌سازی در تلویزیون بیان کرد: برنامه‌سازی رسانه‌ای در دوره‌ای که ما زندگی می‌کنیم کار بسیار سختی است به دلیل اینکه شبکه‌های تلویزیونی زیادی با موضوعات مختلف در سراسر دنیا وجود دارند که باعث می‌شود بیننده و مخاطب ما را خردتر و بخشی از مخاطبان ما را نیز با این شبکه‌ها همراه می‌کند.

او درباره سختی برنامه‌سازی معرفتی و دینی در تلویزیون اظهار کرد: در بین ژانرهای مختلف برنامه‌سازی، برنامه‌سازی دینی و معرفتی به مراتب سخت‌تر است؛ به دلیل اینکه این نوع برنامه‌سازی با تفکر، ایدئولوژی، نگاه، جهان‌بینی و اعتقادات مخاطب سر و کار دارد و به مراتب حساس‌تر است.

تهیه‌کننده برنامه «اشراق» با تاکید بر حساسیت برنامه‌های معرفتی و دینی تصریح کرد: اگر یک نکته  و حرف نادرست در کلام کارشناس یا مجری در این نوع برنامه‌ها وجود داشته باشد، همه زحمات تیم برنامه برای معرفت‌افزایی زیر سوال می‌رود.

او اضافه کرد: برنامه‌ریزان کلان سازمان در هر مناسبتی به خصوص ماه محرم برای شبکه‌های مختلف بسته محتوایی تعریف می‌کنند؛ برای مثال تعیین می‌کنند که شبکه‌های مختلف سیما به کدام وجه نهضت عاشورا بپردازند. اما این مساله که در فرآیند برنامه‌سازی چه اتفاقی می‌افتد که محتوای مورد  نظر برنامه‌ریزان محتوایی سازمان به دست نمی‌آید، جای بحث دارد.

حسین زاده با بیان اینکه برنامه‌سازی معرفتی (مذهبی) مانند هر ژانر برنامه‌سازی فراز و نشیب خود را دارد، ادامه داد: این نوع برنامه‌ها به سواد کافی، دلبستگی کافی به موضوع و آشنایی برنامه‌ساز با افراد حوزه نیازدارد. متاسفانه در انتخاب برنامه‌سازان مناسبتی تلویزیون دقت کافی نمی‌شود و افرادی به این نوع برنامه‌سازی وارد می‌شوند که آگاهی کامل به موضوع، کارشناسان حوزه مذهبی و نوع پردازش به موضوع را ندارند؛ بنابراین برنامه را هم با آوا و نوای مداحی که دقت کافی و لازم هم در محتوای آن‌ها وجود ندارد، پیش می‌برند و دم‌دست‌ترین کارشناس را برای حضور در برنامه دعوت می‌کنند و دلیل دیده شدن نارسایی در برخی برنامه‌ها همین امر است. همکاران ما در بخش طرح و برنامه و تولیدی سازمان تلاش می‌کنند که برنامه‌ای با محتوا و قابل استفاده برای مردم ارائه کنند اما به هر حال هر کاری مانعی هم دارد.

او ادامه داد: از منظر اجتماعی هم همواره ناهنجاری بیشتر از هنجار به چشم می‌خورد. برای مثال در جامعه‌ای که همه درست رانندگی می‌کنند اما یک نفر که لایی می‌کشد بیشتر به چشم می‌آید. 

تهیه‌کننده برنامه «یاد خدا» با اشاره به محتوای برنامه‌های معرفتی و دینی، بیان کرد: من اعتقاد دارم که هیچ موضوعی وجود ندارد که به شکل‌های مختلف به آن پرداخته نشده باشد یعنی همه حرف‌ها زده شده است. اما مسئله‌ای که موضوع برنامه را جذاب می‌کند نوع نگاه جدیدی است که درون برنامه به وجود می‌آید.

او ادامه داد: در هیأت‌ها و رسانه‌ها درباره کربلا و مظلومیت امام حسین (ع) صحبت می‌شود و با اینکه موضوع محرم ثابت است، ما می‌توانیم یک موضوع را از زوایای مختلف ببینیم تا هر سال در برنامه‌ها حرف جدیدی داشته باشیم، بدون اینکه ماهیت را تغییر دهیم.

حسین‌زاده درباره موضوع برنامه «اشراق» که تهیه‌کنندگی آن را برعهده دارد، گفت: من تهیه‌کننده برنامه «اشراق» هستم که از شبکه قرآن به روی آنتن می‌رود. ما در ماه محرم موضوع برنامه خود را عقلانیت و خردورزی در نهضت عاشورا انتخاب کردیم. به نظرم توجه مردم به جنبه‌های عقلانی و خردورزانه عاشورا مساله جدیدی بود که در این برنامه کار کردیم. استقبال مردم از برنامه ما خوب و دور از انتظار بود و درخواست تکرار برنامه را داشتند.

او با بیان اینکه زاویه نگاه و نوع پرداختن به موضوع در برنامه بسیار اهمیت دارد، گفت: اگر موضوع به شکل درستی انتخاب و کار شود، مردم با علاقه برنامه را می‌بینند و از آن بهره و تاثیر می‌گیرند.

حسین‌زاده با اشاره به مجالس سخنرانی که از تلویزیون پخش می‌شود، بیان کرد: زمانی که کارشناسی را به برنامه دعوت می‌کنیم می‌توانیم  قبل از برنامه با آن کارشناس در اتاق فکر برنامه صحبت کنیم و به او بگوییم که قرار است درباره این موضوع در برنامه صحبت شود؛‌ بنابراین بهتر است از این این زاویه وارد شویم. اما در جلسات سخنرانی امکان صحبت و مذاکره با کارشناس را نداریم به دلیل اینکه با یک دوربین به مجلس سخنرانی او می‌رویم و حرف‌های کارشناس را در آن مجلس ضبط می‌کنیم؛ بنابراین به نظرم این برنامه‌ها از دقت کافی و لازم برخوردار نیستند.

او ادامه داد: سخنرانی‌ها هم از لحاظ کیفیت درجه بندی دارند. ما که در مجلس سخنرانی امکان این را نداریم که به سخنران بگوییم چگونه سخنرانی کند، آیا می‌توانیم مجلسی را برای ضبط برنامه انتخاب کنیم که از نظر محتوا به فضای رسانه‌ای نزدیک باشد؟ ممکن است در برخی مجالس سخنرانی حرف‌هایی رد وبدل شود که صحت تاریخی، فقهی و معرفتی را نداشته باشد و پخش آن به ماجرا تبدیل می‌شود.

تهیه‌کننده برنامه «یاد خدا» درباره ضرورت بهره‌گیری از کارشناسان در برنامه‌های معرفتی و دینی تلویزیون، خاطرنشان کرد: در برنامه‌های دینی و معرفتی که کارشناسان در آن حضور دارند، باید دقت لازم در انتخاب کارشناس بشود. اما در برنامه استودیویی دقت لازم وجود دارد اما باز هم باید بیشتر دقت کرد تا افرادی دعوت شوند که بار محتوایی صحبت آن‌ها به درد مردم بخورد.

او با انتقاد از برخی از مداحی‌های تلویزیون بیان کرد: متاسفانه ما شاخص معینی برای مداحی در رسانه نداریم؛ برای مثال ما در سازمان صداوسیما مرکز موسیقی داریم و خوانندگانی که می‌خواهند آهنگشان از تلویزیون پخش شود برای تصویب یا رد آهنگ و موسیقی خود به این مرکز می‌آیند و اگر کار آن‌ها تصویب شود در دسترس برنامه‌سازان قرار می‌گیرد؛ بنابراین ما برای مداحی هم به این نوع مرکز نیاز داریم تا دچار نکات انحرافی نشویم و اشعار مداحی‌ها که در رسانه خوانده می‌شود مناسب و در شأن سوگ امام حسین (ع) باشد.

مهدی حسین‌زاده با اشاره به ویژگی مداحانی که برای امام حسین (ع) مداحی می‌کنند، گفت: کارشناسان مذهبی و مداحان باید دارای ویژگی خاص باشند تا در برنامه و تلویزیون حضور پیدا کنند. به نظرم در این مساله هم بی دقتی می‌شود و برنامه‌هایی از تلویزیون به روی آنتن می‌رود که مناسب نیست. بنابراین باید یک شورا و مرکزی وجود داشته باشد تا نظارت کنند که در این هیجان عاشورایی مسائلی از دست ما در نرود و به عزاداری پرشور امام حسین (ع) آسیب نزند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۶-۰۷-۱۷ ۰۸:۵۰

نقد برنامه هاي مناسبتي تلويزيون بخصوص در دهه ماه محرم ، موضوعي قابل اعتناست اما در قبال نقد هاي برنامه ، چه پيشنهادهايي داريد . خراب كردن وضعيت موجوددر رسانه ملي كار ساده اي است . اما منتقدان درباره ساخت برنامه هاي ايده ال چه گفتند آيااين موضوعات دسته بندي شد؟يا صرفا هركسي ازظن خود شد يارمن ....