• سه‌شنبه / ۱۸ مهر ۱۳۹۶ / ۱۰:۱۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 96071809584
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

غارتگران دست از سر توس برنمی‌دارند

غارتگران دست از سر توس برنمی‌دارند

ایسنا/خراسان رضوی سال‌هاست که فعالیت معادن غیرمجاز که در حریم درجه 3 و 4 شهر تاریخی توس و آرامگاه فردوسی قرار دارند، مانع از ثبت جهانی این شهر شده است، کلیه این معادن در تیرماه سال جاری پلمپ شدند، اما برخی دست از منافع خود در این بافت تاریخی و هویتی خراسان برنداشتند و دو معدن فعالیت غیرمجاز خود را مجددا آغاز کرد که روز گذشته باحضور مقام قضایی و نیروی انتظامی مجدد پلمپ و در این جریان تعدادی نیز بازداشت شدند.

سعید اکبریان، شهردار منطقه 12 در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بیش از 20 سال است که برداشت شن و ماسه از حریم کشف رود صورت می گیرد و روزانه هزار کامیون از روی بقایای شهر تاریخی توس عبور می‌کند و شن و ماسه را به غارت می‌برند.

وی یادآور شد: عملیات پلمپ معادن غیرمجاز در 14 تیرماه با هماهنگی سازمان صنعت، معدن و تجارت و مقام قضایی اجرایی و 13 معدن پلمپ شد، اما گزارشاتی به دست ما رسید که 2 معدن با بهانه داشتن مجوز شن‌شویی از وزارت صنعت، معدن و تجارت، برداشت شن و ماسه خود را مجددا آغاز کرده است در حالی که آنها مجوز برداشت شن و ماسه نداشتند و تنها مجوز شن‌شویی داشتند، این دو معدن همچنین در کارگاه مجاور، عملیات تبدیل مواد خام به شن و ماسه شسته‌شده و تبدیل به بتن را نیز انجام می‌دادند.

شهردار منطقه 12 ادامه داد: روز گذشته آخرین بقایای فعالیت‌های غیرمجاز جمع‌آوری شد و تمام ماشین‌آلات آنها توقیف و برای متهمان پرونده قضایی تشکیل شد که امیدواریم این روند ادامه پیدا کند‌.

اکبریان تاکید کرد: از سازمان صنعت، معدن و تجارت و محیط زیست درخواست داریم که با غارتگران طبیعت که به اراضی و محیط زیست توس خسارت وارد کردند و در مواردی تا عمق 30 تا 35 متری گودبرداری انجام دادند برخورد کنند، زیرا اکولوژی این منطقه به‌هم‌ریخته و خطرهایی را نیز ایجاد کرده است، باید طرح مناسبی برای این اراضی تهیه شود تا به اراضی قابل استفاده تبدیل شوند، چنانکه برخورد مناسب مانع از این خواهد شد که این افراد جرأت داشته باشند تا این حد به تخریب محیط بپردازند.

وی گفت: این معادن 3 برابر سد خاکی کرخه که بزرگترین سد خاکی کشور است شن و ماسه برداشت کردند و در واقع باید گفت که آخرین مانع ثبت جهانی توس برداشته شد، زیرا کارشناسان یونسکو یکی از دلایل عدم ثبت جهانی توس را فعالیت معادن غیرمجاز و تردد کامیون‌ها ذکر کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha