• شنبه / ۲۹ مهر ۱۳۹۶ / ۰۹:۴۴
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 96072916094
  • خبرنگار : 71060

رییس انجمن صادرکنندگان خدمات فنی - مهندسی:

به ۴۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی دلخوش نباشیم

به ۴۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی دلخوش نباشیم

رییس انجمن صادرکنندگان خدمات فنی مهندسی با بیان این که در این حوزه رقمی بالغ بر ۳۴ هزار میلیارد وجود دارد، اظهار کرد: ما نباید دل خود را به ۴۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی خوش کنیم.

به گزارش ایسنا، محمدرضا انصاری صبح امروز در مراسم روز ملی صادرات، گفت: جای ما در صادرات جایگاه فعلی نیست چرا که اکنون ما رقمی معادل ۰.۲۴ درصد از ظرفیت صادرات دنیا را داریم که این رقم یعنی هیچ.

وی ادامه داد: اگر خود را با کشورهایی مثل مالزی مقایسه کنیم به این نتیجه خواهیم رسید که استعدادها موجود است اما ما برای توسعه صادرات و شکوفا سازی آن باید اقدامات متعددی را در دستور کار داشته باشیم. به عبارت دیگر اگر ریسک پذیر نباشیم موفق به ایجاد شکوفایی نخواهیم شد.

انصاری با بیان این که یکی از معضلاتی که سر راه توسعه صادرات وجود دارد موضوع ضمانت‌نامه‌های بانکی است، عنوان کرد: در حال حاضر در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی تنها دو میلیارد صادرات داریم که بخش عمده‌ای از این صادرات مربوط به مپنا می‌شود، در حالی که می‌توان در مدت پنج سال این رقم را افزایش داد.

وی با بیان اینکه معوقات بانکی در حال حاضر رقمی بالا را تشکیل می‌دهد و در عرصه صادرات بر اساس کارنامه افراد به آنها اعتبار تخصیص داده نمی‌شود، گفت: بحث جایزه‌های صادراتی یکی دیگر از موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد. موضوع جایزه صادراتی مانند یک چاشنی است که برای دینامیت عمل می‌کند. در سال ۱۳۸۱ که در دوره مسئولیت آقای شریعتمداری بود که ایشان درباره این موضوع نظراتی را منعکس کردیم و بر همین اساس مجوزهای لازم از دولت گرفته شد. بدین ترتیب از سال ۱۳۸۱، سالانه حدود ۴۵ درصد رشد در صادرات خدمات فنی- مهندسی را شاهد بودیم اما از سال ۱۳۹۱ اعطای این جوایز با مشکلاتی همراه شد و در دوره‌ای تصمیم گرفته شد که این جوایز اعطا نشود.

رئیس انجمن صادرکنندگان خدمات فنی- مهندسی همچنین عنوان کرد: ما در قراردادهای بین‌الملل معمولا با دو تا سه درصد اختلاف شرایط را به رقبای خود می‌ باختیم اما پس از دریافت این مجوزها شرایط به گونه‌ای شد که افراد می‌توانستند تخفیف‌های بیشتری را اعمال کنند و بر همین اساس منحنی مربوطه تغییر کرد.

انصاری در ادامه صحبت‌های خود به شورای عالی خدمات فنی- مهندسی که فعال نشد اشاره کرد و گفت: صندوق توسعه ملی نیز نیاز به نوعی بازبینی دارد، چرا که این صندوق با ریسک صفر نمی‌تواند اثرگذاری لازم را داشته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha