• یکشنبه / ۳۰ مهر ۱۳۹۶ / ۱۴:۵۳
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 96073017227
  • منبع : نمایندگی آذربایجان شرقی

غم بی‌پایان «چنار»

غم بی‌پایان «چنار»

ایسنا/آذربایجان شرقی در سکوت حاکم بر روستای «چنار»، فریاد دو واژه‌ی «سیل» و «مرگ» ذهن و قلب را به خود معطوف می‌کند و سخنان اهالی خواسته یا ناخواسته به این دو کلمه ختم می‌شود؛ انگار حرف می‌زنند تا اتفاقات عصر 25 فروردین را روایت کنند...

به گزارش ایسنا، با اینکه هفت ماه از سیل ویرانگر روستای چنار می‌گذرد اما هنوز اهالی با شادی آشتی نکرده‌اند و پوزخندهای اجباری جای قهقهه‌های واقعی را گرفته است، پشت چهره‌هایشان غم عمیقی لانه کرده و لحظات پر تلاطم جاری شدن سیل و داغ از دست دادن عزیزانشان را نتوانستد فراموش کنند. 

  

سیل 25 فروردین ماه روستای چنار 13 خانه‌ی روستایی را به طور 100 درصدی تخریب کرد و جان 20 نفر از اهالی این روستا را گرفت. 

  

فیلم‌ها و تصاویر منتشر شده از لحظات وقوع سیل، فریاد غم چنار را به گوش مردم و مسئولان ارشد کشور رساند و علاوه بر چندین وزیر، نماینده‌ی مقام معظم رهبری و سایر مسئولان، رئیس جمهور کشورمان نیز با حضور در روستای چنار در میان مردم داغ دیده‌ی این روستا سخنرانی کرد و دستورات ویژه‌ای جهت بازسازی چنار صادر کرد. 

  

احداث 13 واحد تخریب شده در کمتر از 3 ماه

  

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به عنوان اصلی‌ترین متولی بازسازی مناطق خسارت دیده در حوادث طبیعی، بازسازی روستای چنار را برعهده گرفت و بر اساس اعلام مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی، بر اثر جاری شدن سیل در 25 فروردین ماه سال جاری، 128 واحد مسکونی در روستای چنار آسیب دید که بازسازی 67 واحد آن در مرحله‌ی پوشش سقف قرار دارد و  13 واحد مسکونی - که به طور صد درصدی تخریب شده بود- در مدت تنها سه ماه به طور رایگان احداث شد.  

   

حافظ باباپور با اشاره به اینکه روستای چنار در منطقه‌ی کوهستانی قرار دارد، اظهار می‌کند: به هیچ وجه فضایی برای توسعه‌ی روستا وجود نداشت که خوشبختانه با همکاری اداره‌کل منابع طبیعی استان، 18 هکتار زمین در اختیار بنیاد مسکن قرار گرفت و با فعالیت شبانه‌روزی سه دستگاه پیکور، زمین مورد نیاز برای احداث واحدهای جدید آماده شد.  

  

بنیاد مسکن تعهدی برای احداث واحدهای دامی ندارد

  

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان عجب‌شیر نیز با اشاره به وقوع سیل در 25 فروردین ماه سال‌جاری، اظهار می‌کند: بلافاصله بعد از جاری شدن سیل، به همراه نیروهای هلال احمر، سپاه، فرمانداری، بخشداری و ... در منطقه حاضر شده و تا ساعت سه بامداد در روستای چنار به دنبال یافتن مفقودان بودیم. 

  

احمد قاسمی می‌افزاید: 25 فروردین ماه چادرهای اسکان موقت در داخل زمین ورزشی روستا تجهیز شد، البته چندان مورد استقبال قرار نگرفت؛ چرا که آسیب‌دیدگان در خانه‌ی اقوام‌شان مستقر شدند. 

  

او با اشاره به تحقیقات انجام شده در خصوص دبی سیل، بیان می‌کند: بر اساس تحقیقات انجام شده، وقوع چنین سیلی در 500 سال گذشته بی‌سابقه بوده و قدرت آن به حدی بالا بود که واحدهای مقاوم و نوساز را هم می‌توانست به طور کامل تخریب کند. 

  

او در خصوص اقدامات انجام شده برای ساخت‌ واحدهای تخریب شده، اعلام می‌کند:  باتوجه به اینکه 13 خانه به طور کامل تخریب شده بود و در مجموع 50 واحد در مسیر رودخانه قرار داشت، بعد از هماهنگی‌های لازم یکی از تپه‌های صخره‌ای روستا را با تحمل سختی‌های فراوان هموار کرده و به 63 قطعه زمین تقسیم کردیم. 

  

قاسمی با بیان این‌که 13 واحد تخریب شده به طور رایگان در کمتر از سه ماه احداث شد، می‌گوید: در سریع‌ترین زمان ممکن این واحدها احداث شد که از این حیث موفق به ثبت رکورد در سطح کشور شدیم. 

  

او با اشاره به احداث واحدهای جدید در زمینی به متراژ 73 متر مربع، عنوان می‌کند: هر کدام از 13 واحد تخریب شده با هزینه‌ی 42 میلیون تومانی (30 میلیون تومان دولت و 12 میلیون تومان منابع بنیاد مسکن) احداث شد و هم اکنون تحویل داده شده‌اند. 

  

مدیر بنیاد مسکن شهرستان عجب‌شیر ادامه می‌دهد: برای ساخت 31 واحد دیگر که در حریم رودخانه قرار داشت، وام 20 میلیون تومانی کم بهره، پنج میلیون تومان کمک بلاعوض، 150 کیسه سیمان رایگان و 1.5 تن میلگرد رایگان در نظر گرفته شده که مراحل احداث این واحدها نیز توسط اهالی آغاز شده است. 

  

او تأکید می‌کند: بنیاد مسکن برای احداث واحدهای دامی هیچ‌گونه تعهدی ندارد. 

  

عملیات بازسازی روستای چنار در حد قابل قبولی انجام گرفت و می‌توان مدعی شد که بخش بزرگی از خسارات مالی سیل توسط دولت جبران شده است، اما جان باختن 20 نفر از روستاییان چنار درد کمی نیست و این روستا همچنان لباس عزاء بر تن دارد؛ اهالی با بغض و اندوه سخن می‌گویند و شاید به بارش باران هم احساسی نداشته باشند. 

  

پیرزنی به سختی خود را به بالای تپه، همان محلی که خانه‌اش احداث شده است، می‌رساند. او با صدای لرزان سیل 25 فروردین را چنین روایت می‌کند: «دختر26 ساله‌ام، دو نوه‌ام، برادرم، برادرزاده‌ام و در مجموع هفت نفر از عزیزانم را سیل برد و نوه‌ی 14 ماهه‌ام آخرین نفری بود که از میان گل و لای پیدا شد. حین جاری شدن سیل من از پشت بام فرار کردم، ولی خانواده‌ی دختر و برادرم برای در امان ماندن از سیل به داخل خانه پناه بردند که ‌سیل خانه را ویران کرد» 

او می‌گوید: قرار بود دخترم تا چند ماه آتی به روستای الوار اسباب‌کشی کند، حیف که خانه‌ی جدیدش را ندید. 

  

او ادامه می‌دهد: چنار بعد از آن سیل، روز خوش ندید و خودم شب و روز گریه می‌کنم. 

  

با چشمانم دیدم، سیل همسرم را برد  

  

حسن نصیری، یکی دیگر از اهالی روستای چنار است که همسر و چهار نفر از نزدیکانش را در سیل از دست داده و اکنون بار زندگی را به تنهایی بر دوش کشیده است. نصیری می‌گوید: مثل همیشه از پشت بام بارش باران را تماشا می‌کردم، تصور نمی‌کردم سیلی در کار باشد که ناگهان سیل با سرعت بسیار بالایی به چنار رسید و سریعاً به سراغ دو بچه‌ام رفته و بغلشان کردم، در این حین سیل همسرم را با خود برد؛ آن صحنه را با چشمان خودم دیدم... 

    

او ادامه می‌دهد: با گذشت چندین ماه هنوز با آن اتفاق کنار نیامده‌ام، روزهای خیلی سختی است، پاسخی برای بهانه گیری‌های بچه‌ها ندارم، در مقابل مشکلات کم می‌آورم. 

  

او با اشاره به این‌که خانه‌اش به طور رایگان توسط بنیاد مسکن احداث شده است، اظهار می‌کند: دولت خیلی کمک کرد، آقای رئیس جمهور هم زحمت کشید و برای بار اول به شهرستان عجب شیر و روستای چنار سفر کرد. 

به گزارش ایسنا، ساکنان روستای چنار از عملکرد دولت در رسیدگی به مشکلاتشان و بازسازی خانه‌های آسیب دیده، رضایت دارند و تنها اندوه جان باختن 20 نفر از ساکنان روستاست که زندگی اهالی چنار را تحت تأثیر قرار داده است. 

گزارش از سامان عیوضی، خبرنگار ایسنا در آذربایجان شرقی


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha