• سه‌شنبه / ۲ آبان ۱۳۹۶ / ۱۰:۳۱
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 96080200853
  • منبع : نمایندگی آذربایجان شرقی

/گزارش/

روایت «زولپیدم» از نسلی که عاشقی را بلد نبودند

روایت «زولپیدم» از نسلی که عاشقی را بلد نبودند

ایسنا/آذربایجان شرقی «چرا زولپیدم؟ دقیقاً سئوالی است که می‌خواهم در ذهن مردم ایجاد شود، اسم نمایش را زولپیدم گذاشتم چون می‌خواستم خاص و مبهم باشه، زولپیدم قرصی است که اگر بخوری و نخوابی، توهم میزنی؛ توصیه می‌کنم هیچ وقت هیچ کس استفاده نکنه.»

به گزارش ایسنا، آنچه خواندید حرف‌های «فرزین ریحانی‌راد»، نویسنده و کارگردان نمایش زولپیدم است. او می‌گوید: زولپیدم، روایت دهه شصتی‌هایی است که آزمون و خطاهای زیادی روی آنان انجام گرفته، روایت نسلی است که تنها بوده و خیلی وقت‌ها هم حالشان بد است.  

او ادامه می‌دهد: دهه شصتی‌ها عاشقی و ارتباط را بلد نبودند و من هم در این نمایش جوان عاشقی را نشان داده‌ام که از طرفی با رکود و مشکلات اقتصادی حاکم بر جامعه هم درگیر است؛ او زولپیدم می‌خورد، توهم می‌زند و آخر سر مضمحل می‌شود. 

ریحانی‌راد می‌گوید: زولپیدم تنها خود نمایش نیست، بلکه از پوسترهای تبلیغاتی آغاز شده و به هنرنمایی بازیگران ختم می‌شود، در این نمایش به طرح مسئله بسنده کرده‌ایم و سئوالاتی نظیر «چرا عاشق شدن را بلد نیستیم»، «چرا پیشرفت نکردیم» در ذهن بیننده ایجاد می‌شود. 

او در رابطه با حامیان این نمایش اظهار می‌کند: اداره‌کل کتابخانه‌های استان در خرید بلیت کمک کرده و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز هم قول‌های خوبی داده است، جا دارد از آقای بابک نهرین تشکر کنم که تئاتر آذربایجان‌شرقی را متحول کرده است.

تئاتر اتفاقی برای رشد فرهنگ است

نویسنده و کارگردان نمایش زولپیدم با اشاره به مغفول ماندن اقتصاد تئاتر در کشورمان، می‌گوید: شهرداری و نهادهای فرهنگی باید متوجه این باشند که تئاتر اتفاقی برای رشد فرهنگ است، ما برای رشد و توسعه‌ی فرهنگ مردم تلاش می‌کنیم، این وظیفه‌ی نهادهای مختلف است که از تئاتر حمایت کنند و جایی برای منت گذاشتن وجود ندارد! 

 او ادامه می‌دهد: البته جای شکر دارد که «امیر اطمینان» (تهیه کننده‌ی این نمایش) اهل تئاتر بوده و همچون اسپانسر مالی با ما رفتار نکرد، او به معنای واقعی کلمه تهیه کننده است. 

  کارگردان زولپیدم از اسطوره‌های دنیای تئاتر من است

«امیر اطمینان»، تهیه‌کننده نمایش زولپیدم در خصوص سرمایه‌گذاری‌اش برای این نمایش اظهار می‌کند: دلیل حضور من در این نمایش به عنوان تهیه‌کننده، به پیشینه دوستی من با آقای ریحانی‌راد برمی‌گردد؛ کارگردان این اثر، از اسطوره‌های دنیای تئاتر من است و به قدرت کار او ایمان دارم و پس از خواندن نمایشنامه این کار، تصمیم گرفتیم این نمایشنامه را روی صحنه ببریم. 

او می‌افزاید: در قراردادهایی که با بازیگران و سایر عوامل این نمایش بستیم، سعی کردیم که کاملاً حرفه‌ای عمل کنیم تا عوامل کار، حداقل درآمدی از آن داشته باشند. 

 اطمینان از اجرای این نمایش در سایر شهرها نیز خبر می‌دهد و می‌گوید: اگر اجرای زولپیدم در تبریز، بتواند انتظارات ما را برآورده کند، به دنبال این هستیم که نمایش را به عنوان سفیر فرهنگی تبریز، در شهرهای مختلف به روی صحنه ببریم و حتی صحبت‌های اولیه نیز برای اجرای آن در خارج از کشور نیز انجام شده است. 

او با اشاره به افتخارآفرینی‌های مختلف فیلم سینمایی «ائو» بیان می‌کند: من در قدم به قدم پیشرفت سینمای مستقل آذربایجان، به عناوین مختلفی حضور داشتم و معتقدم از روزی که شروع به ساخت فیلم به زبان ترکی کرده‌ایم، پیشرفت سینمای تبریز آغاز شده و بازی کردن فیلم به زبان ترکی، باعث می‌شود که بازیگرانمان، راحت‌تر و بهتر بتوانند نقش خود را ایفا کنند. 

  

می‌توانیم زولپیدم را به زبان ترکی هم اجرا کنیم

 او در خصوص انتخاب زبان فارسی برای نمایش زولپیدم خاطرنشان می‌کند: دلیل انتخاب زبان فارسی برای این نمایش، این بود که قصد داریم در شهرهای مختلف به اجرای آن بپردازیم و اگر بازخورد خوبی از نمایش بگیریم، حتی می‌توانیم این نمایش را به زبان ترکی هم به روی صحنه ببریم. 

تهیه‌کننده نمایش زولپیدم با بیان این‌که تکنولوژی بدون هنر، سرتاسر آسیب است و با وجود فرهنگ در کنار تکنولوژی، این آسیب به فرصت تبدیل می‌شود، اظهار می‌کند: دیده شدن و برجسته شدن این نمایش، به لطف اصحاب رسانه بستگی دارد و اصحاب رسانه‌ می‌توانند ما را در معرفی هرچه بهتر اثر، یاری کنند؛ البته ما نیز تیزر و عکس‌های مختلف را برای فضاهای مجازی در نظر گرفته‌ایم و سعی می‌کنیم که خوراک تبلیغاتی برای فضای مجازی را تأمین کنیم و در سطح شهر نیز تبلیغات محیطی خواهیم داشت. 

 اطمینان با تمجید از عملکرد بابک نهرین در سِمَت ریاست انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان شرقی، اظهار می‌کند: پیش از شروع کار آقای نهرین، من فکر می‌کردم که وضعیت تئاتر استان با حضور او، در شرایط بدی قرار خواهد گرفت؛ اما از او حلالیت می‌طلبم؛ چرا که بعد از روی کار آمدن بابک نهرین، برخی کارهای زیرساختی خوب در زمینه تئاتر انجام شد و اقداماتی که در این مدت انجام شده، بسیار قابل تقدیر است و از وی تشکر و قدردانی می‌کنم. 

دوست داشتم با ریحانی‌راد کار کنم

«مرتضی میرزازاده»، بازیگر نقش امیر در نمایش "زولپیدم" اظهار می‌کند: زمانی که متن نمایشنامه آقای ریحانی‌راد را خواندم، از این بابت که در خشکسالی نویسنده خوب و متن خوب، چنین نویسنده توانایی داریم، خوشحال شدم و با نقش خودم در این نمایش، ارتباط خوبی برقرار کرده‌ام.

او می‌افزاید: چندین سال است که در وادی هنر فعالیت می‌کنم و خودم با دغدغه‌های کاراکتر این نمایش، از نزدیک آشنا بوده‌ام و این موضوع، برای من جالب توجه بود. 

میرزازاده خاطرنشان می‌کند: از روزی که وارد تئاتر شدم، همیشه دوست داشتم که با آقای ریحانی‌راد کار کنم و وقتی که برای این نقش، با من تماس گرفتند، خیلی خوشحال شده و پذیرفتم. 

 او بیان می‌کند: خود من، همیشه دغدغه این را داشتم که روزی در تبریز کار ترکی انجام بدهم، اما به نظرم کاری که در آن دغدغه‌های زبان ترکی مطرح است، باید به این زبان باشد و چون موضوع نمایش زولپیدم صرفاً مربوط به زبان ترکی و مردم ترک‌زبان نیست، آن را با زبان فارسی به روی صحنه برده‌ایم. 

 میرزازاده در پاسخ به سئوالی درباره‌ی این‌که آیا تئاتر شغل اصلی شماست؟ می‌گوید: نه، دوست داشتم تئاتر تنها دغدغه‌ی زندگی من تئاتر شود ولی با درآمد آن نمی‌توان امرار معاش کرد و از روی اجبار چند کار دیگر هم انجام می‌دهم. 

 نمایش زولپیدم همه روزه از ساعت ۱۸:۳۰ در تئاتر شهر تبریز روی صحنه می‌رود.                            

 گزارش از «سامان عیوضی» و «فرشید رئوفی» - خبرنگاران ایسنا در آذربایجان‌شرقی

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha