• شنبه / ۱۳ آبان ۱۳۹۶ / ۱۵:۵۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 96081307802
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری:

آثار تاریخی شهرستان خواف در سطح کشور شاخص هستند

آثار تاریخی شهرستان خواف در سطح کشور شاخص هستند

ایسنا/خراسان رضوی مدیر میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خواف گفت: در واقع آثار تاریخی موجود در این شهرستان حتی در سطح کشور نیز شاخص هستند.

«محمود باعقیده» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: در واقع یک سری آثار بسیار ویژه‌ای نیز در این شهرستان وجود دارد که در سطح کشور شاخص هستند، از جمله این آثار می‌توان به آسبادهای نشتیفان که تنها بناهای گلی و خشتی هستند اشاره کرد که به صورت مجموعه در کنار یکدیگر قرار دارند و همچنین در فهرست انتظار ثبت جهانی نیز قرار گرفته است.

وی ادامه داد: اگرچه که در مکان‌ها و شهرهای دیگر بناهای خشتی وجود دارد اما بازهم به‌صورت مجموعه‌ای نیستند. هم‌چنین مدرسه غیاثیه نیز تنها مدرسه به جای مانده از دوره تیموریان است که اوج هنر دوره تیموریان را در این اثر می‌توان مشاهده کرد و مسجد ملک زوزن هم جزء مساجد دو ایوانه بسیار معروف ایران است.

باعقیده گفت: در واقع حدود 400 اثر تاریخی در این شهرستان شناسایی شده که از این میان 92 اثر به ثبت ملی رسیده‌اند و پرونده ثبت چهار اثر هم تکمیل شده و در انتظار ثبت هستند. البته که این آثار از دوران پیش از اسلام شروع و تا دوران معاصر نیز ادامه دارد، مربوط می‌شوند.

مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خواف ادامه داد: از جمله این آثار را می‌توان به مسجد ملک زوزن که به دوره سلجوقیان و خوارزمشاهیان، مسجد گنبد سنگان به دوره سلجوقیان و کوشک سلامه نیز به قرن ششم مربوط باز می‌گردد، اشاره کرد.

باعقیده عنوان کرد: برخی از آثار موجود در این منطقه با وجود اینکه به عنوان یک اثر تاریخی شناخته شده‌اند، اما هنوز به ثبت ملی نرسیده‌اند، چرا که برای به ثبت رسیدن آن‌ها باید شرایطی را داشته باشند و برای این کار دوره زمانی طولانی را سپری کنند و کارهای لازم را نیز انجام دهند.

وی تاکید کرد: این بناها بیشتر نزدیک به جاده آسفالت قرار دارند و به گونه‌ای نیست که گردشگر برای رفتن به آنجا دچار مشکل شود، بلکه به راحتی می‌تواند از این مکان‌ها بازدید و از امکاناتی نظیر آب، برق، گاز، مکان استراحت و خدمات بهداشتی و ... استفاده کنند.

وی با اشاره به اقامتگاه‌های بوم گردی موجود در این شهرستان خاطرنشان کرد: ما مجوز ساخت برای دو اقامتگاه بومگردی را صادر کرده‌ایم و برای سه اقامتگاه هم مجوز اولیه صادر شده که به مدت شش ماه به آن‌ها فرصت داده شده است که اگر شرایطی را که مورد نظر ما است داشته و به آن برسند، در این صورت آن‌ها هم دائمی می‌شوند.

باعقیده اضافه کرد: در این میان هم برای سه اقامتگاه دیگر تقاضایی صورت گرفته که طی بازدیدهایی که از سوی مسئولین به انجام رسید، باید تایید شود. بنابراین در حال حاضر نیز سه اقامتگاه فعال، دو اقامتگاه درخواست داده‌اند و دو اقامتگاه دیگر نیز منتظر هستند که تاییدیه ما را دریافت کنند.

گردشگران زیادی به امید دیدار با عثمان محمد پرست می‌آیند

مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خواف در بخش دیگری از سخنان خود به صنایع دستی این شهرستان اشاره و اظهار کرد: در واقع بیشتر گردشگران این منطقه به امید دیدن آثاری چون کوشک سلامه، مدرسه غیاثیه، آسبادهای نشتیفان، مسجد ملک زوزن، مجموعه تاریخی سنگان و همچنین بناهای تاریخی که در خواف واقع شده است، سفر می‌کنند.

وی گفت: همچنین گردشگران در کنار این عوامل نیز علاقه خاصی به موسیقی و رقص محلی خواف که خود باعث جذب گردشگران بسیاری است، دارند، به ویژه دیدار با عثمان محمدپرست نوازنده دوتار یکی از موضوعاتی است که بیشتر گردشگران تمایل دارند که حتما این دیدار انجام شود.

باعقیده در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان اینکه که امروزه صنایع دستی تحت تاثیر بازار فروش است، عنوان کرد: با توجه به اینکه اجناس مشابه چینی در بازار ایران وجود دارد و علاوه بر این نیز صنایع دستی در سبد خرید بسیاری از مردم ایران قرار نگرفته، این عامل بسیار مهمی است چرا که تاثیر زیادی بر صنایع ما دارد.

وی در خصوص صنایع دستی رایجی که در حال حاضر مردم این شهرستان در آن مشغول به فعالیت هستند، تصریح کرد: از جمله این صنایع می‌توان به گلیم‌بافی و حوله‌بافی اشاره کرد که کارگاه‌هایی نیز به همین منظور ایجاد شده و افراد زیادی در این کارگاه‌ها مشغول کار هستند.

با عقیده اضافه کرد: همچنین کارگاه نمد مالی در سنگان وجود دارد که محصولات ساخته شده در آن تنها به کشور افغانستان صادر می‌شود، همچنین دوخت و دوزهای سنتی بر روی پارچه از جمله گلدوزی و ترمه دوزی نیز در این کارگاه‌ها دنبال می‌شود.

مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خواف تصریح کرد: تقریبا می‌توان گفت که در زمینه حوله بافی و گلیم بافی در آمدزایی مناسبی وجود دارد و افراد زیادی از این راه امرار معاش می‌کنند و شغل دوم این افراد محسوب می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha