• شنبه / ۲۷ آبان ۱۳۹۶ / ۲۲:۵۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 96082716019
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

آئین سنتی خطبه‌خوانی شب شهادت امام رضا(ع) در بارگاه رضوی برپا شد

آئین سنتی خطبه‌خوانی شب شهادت امام رضا(ع) در بارگاه رضوی برپا شد

ایسنا/خراسان رضوی آئین سنتی خطبه‌خوانی شب شهادت امام رضا(ع) در بارگاه رضوی همزمان با شب شهادت امام هشتم شیعیان برپا شد.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، در این آئین که در صحن انقلاب حرم مطهر رضوی برپا شد، خادمان بارگاه رضوی در حالی که شمع در دست داشتند هم‌صدا و همنوا در رثای امام رئوف به نوحه‌خوانی پرداختند.

طبق روال هر ساله جمعی از مسئولان استانی و کشوری، از سوی تولیت آستان قدس به مراسم دعوت شدند و در آئین خطبه‌خوانی امشب، جمعی از مسئولان استانی از جمله علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی، آیت‌الله علم‌الهدی امام جمعه مشهد، تولیت آستان قدس رضوی، جمعی از علما و طلاب حوزه علمیه مشهد، برخی نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و مردم حضور یافتند.

پس از نوحه‌خوانی خادمان، سخنرانی مراسم ایراد و خطبه این شب نیز قرائت شد، متن خطبه به زبان عربی و مشتمل بر مدح و ثنای خداوند، پیامبر و اهل بیت ایشان بود. محوریت این آیین، خادمان بارگاه رضوی هستند چنانکه در پایان مراسم تولیت آستان قدس رضوی به یکایک تسلیت گفت و اینگونه مراسم به پایان رسید.

حجت‌الاسلام رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی در این آئین با بیان اینکه در آیات نورانی قرآن، رمز سیر قهقرایی و ارتجاعی انسان مشخص شده، افزود: در قرآن آمده است که امت مسلمان با اطاعت از کفار، شنیدن سخن آنها و پاسخ مثبت به خواسته آنها به عقب برمی‌گردد، این هشدار را پیامبر عنوان کرد اما متاسفانه جامعه اسلامی به این سخن و هشدار پیامبر، توجه نکرد.

وی تاکید کرد: رمز تسلط امویان و عباسیان بر سرنوشت مسلمانان، فراموش کردن جایگاه ولایت و ولایت‌پذیری است، اگر جنگ‌های احد، احزاب، تبوک و... را بررسی کنید می‌بینید که ولایت‌پذیری مسلمانان، موجب سرافرازی و پیروزی آنها شده است اما آنگاه که به خواست و رضایت دیگران توجه کردند، با چالش و مشکل جدی مواجه شدند.

رئیسی گفت: شریعت در کنار وضع احکام، اهداف و غایاتی دارد که هدف و غایت رسالت و نبوت انبیا و به ویژه رسالت پیامبر(ص)، تاسیس جامعه‌ای تزکیه‌شده، بامعرفت و رشدیافته است، تا جامعه‌ای بنا شود که زیربنای آن، توحید باشد و تمام روابط در آن براساس آموزه‌های دین شکل بگیرد.

وی یادآور شد: از قدیم الایام این مطلب که آرمان‌شهر و مدینه فاضله، دارای چه ویژگی‌هایی است، مورد بحث فلاسفه و دانشمندان بوده است، روابط در مدینه النبی براساس معنویت و اخلاق شکل می‌گیرد و پیامبر علاوه بر مدیریت مسایل و احکام، در حوزه حاکمیت نقش برجسته‌ای دارد.

تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: بسیاری تلاش کردند مدیریت مرامی را از مدیریت سیاسی جدا کنند، تا اولیای دین فقط پاسخ مسایل مربوط به حلال و حرام و نماز و روزه را بدهند، اما پیامبر به مردم بیان کرد که برای نجات از جاهلیت باید در تمام مسایل از خداوند، پیامبر و اولیای خدا اطاعت کنند.

وی با بیان اینکه حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) با ورود به این منطقه، ولایت‌پذیری را به همه ما آموختند ادامه داد: امروز ملت بزرگ ایران، به برکت عاشورا و محرم و صفر، بیدارگری‌ها و بصیرت‌آفرینی امام عظیم‌الشان(ره) و خون پربرکت شهیدان، راه تبعیت از فرامین حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) را پیدا کرده و سایر ملت‌ها نیز، راه حق‌گرایی و عدالت‌خواهی را یافتند.

رئیسی با اشاره به اینکه رمز بیداری ملت‌ها، خون پربرکت شهدای ماست، گفت: چنانکه خون حضرت سیدالشهدا(ع) عالمی را بیدار کرد، امروز به برکت خون شهیدانمان، نگاه ملت‌ها بیش از پیش به اهل بیت عصمت و طهارت است.

وی به حادثه زلزله‌ در کرمانشاه اشاره و اظهار کرد: بسیاری از خانواده‌ها در این حادثه داغدار شدند اما دیدید که بعد از فرمایشات رهبر معظم انقلاب، چگونه تمام کشور یکپارچه برای کمک به زلزله‌زدگان، بسیج شد و ما صبر و اجر را برای بازماندگان و آمرزش را برای عزیزانی که از دست رفتند آرزومندیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha