• شنبه / ۴ آذر ۱۳۹۶ / ۰۸:۵۶
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 96090401465
  • منبع : نمایندگی ایلام

در میزگرد ایسنا مطرح شد؛

زنجیره‌های پاره‌پاره‌ی کارآفرینی در ایلام

زنجیره‌های پاره‌پاره‌ی کارآفرینی در ایلام

ایسنا/ایلام ایسنای ایلام در میزگردی با حضور سرپرست اداره‌ی کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان و روسای پارک علم و فناوری و جهاددانشگاهی واحد ایلام موانع کارآفرینی در ایلام را مورد بررسی قرار داد.

در این میزگرد عنوان شد: کسی که وارد دانشگاه می‌شود با دست خالی برمی‌گردد و نظام آموزشی ما فاقد توانایی لازم برای تربیت انسان توسعه یافته است و از طرف دیگر به دلیل ضعیف بودن فرهنگ کار و عدم تعهد،  بسیاری از تسهیلات کارآفرینی سر از بازار دلالالی درآورده‌اند.

یکی از نکات مهم مطرح شده در این میزگرد این است که حضور گسترده‌ی دولت به صورت ناخواسته  منجر به تضعیف فرهنگ کارآفرینی شده است چرا که این رویکرد در ذهن مردم این پیش فرض را ایجاد کرده که دولت حلال همه‌ی مسائل و مشکلات است.

در این میزگرد عنوان شد که متاسفانه الگوی اشتغال در استان کارمندی است و کارآفرینی در استان معنا و مفهوم خارجی ندارد و باید این موضوع را به مرور جا انداخت و نهاینه کرد .

«شکراله شیرخانی» سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ایلام، در این نشست اظهار کرد: متاسفانه برای بیکاری که امروز به یک بحران تبدیل شده، چاره‌اندیشی و سیاست‌گذاری لازم صورت نگرفته و امروز با خیل عظیم بیکاران اغلب تحصیل‌کرده‌ای مواجه هستیم که عموماً فاقد مهارت هستند .

برخی مدیران می‌خواهند یک شبه مشکل بیکاری حل شود

وی با بیان این که مقاطع سه و چهار شیفته و صف کنکور شرایطی است که متولدین دهه 60، تجربه کرده‌اند، تصریح کرد: این نیروی انسانی امروز فاغ‌التحصیل شده‌اند و کار می‌خواهند و دولت هم بر اساس قانون باید برای آنان کار ایجاد کند، اما از ابتدا برای این موضوع فکری اساسی نشده و هم افراد جویای کار و هم برخی مدیران می‌خواهند یک شبه این مشکل حل شود که ممکن نیست .

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ایلام ادامه داد: در جوامع توسعه یافته، موضوع کارآفرینی جایگاه خود را پیدا کرده و در افراد توانایی‌ها و مهارت‌های لازم ایجاد شده و این توانایی‌ها هم به ثروت تبدیل می‌شوند، مثلاً در مالزی تلاش برای ایجاد این رفتارهای کارآفرینانه به دوران ابتدایی برمی‌گردد و در فنلاند از مهدهای کودک روی این مفاهیم کار می‌شود و شخصیت افراد جامعه به عنوان افرادی به دنبال کارآفرینی با خودباوری و قدرت ریسک‌پذیری بالا و تعامل سازنده برای رسیدن به اهداف بلند ساخته می‌شود .

نظام آموزشی؛ کارخانه مدرک‌سازی است/ دانش‌آموخته‌ی صنعتی بیکار و شهرک‌های صنعتی تعطیل

شیرخانی گفت: نظام آموزش عالی ما که کارخانه اعطای مدرک در رشته‌های گوناگون است، قدرت ایجاد توانایی که بتوان آن را به ثروت تبدیل کند را ندارد و کسی که وارد دانشگاه می‌شود با دست خالی برمی‌گردد چون در واقع دست نظام آموزشی ما در سطح عمومی و عالی خالی است .

وی ادامه داد: در کشور ما از طرفی نیروهای دانش‌آموخته ما در رشته‌های صنعتی بیکار هستند و از طرف دیگر شهرک‌های صنعتی ما که برای آن هزینه‌های هنگفت شده است تعطیل هستند، یعنی در عمل پولی که برای آموزش جوانان و این شهرک‌ها صرف شده، عملا نقشی در اقتصاد و کارآفرینی جامعه نداشته است .

تسهیلات کارآفرینی سر از بازار دلالان درمی‌آورد

سرپرست اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان ایلام با طرح این سوال که اثر پولی که برای رفع موانع تولید هزینه می‌شود را در کجا باید ببینیم، تصریح کرد: چرا باید پولی که به عنوان کاتالیزور عمل کند به آفت تبدیل شده است؟ چرا باید پول این مملکت به نام کارآفرینی به کسی که اهلیت آن را ندارد داده شود و سر از بازار دلالان دربیاورد و وارد معامله‌ی طلا و ارز شود .

بی‌برنامگی؛ بلای جان کارآفرینی در ایران

شیرخانی ادامه داد: وقتی بدون طی کردن 10 پله‌ی اول، به پله‌ی 11 می‌رسیم این اتفاق طبیعی است، چون در دنیای پیچیده امروز هیچ چیزی فی‌البداهه و بدون داشتن برنامه میان مدت و بلند مدت به دست نمی‌آید و این بی‌برنامگی به بلای جان کارآفرینی ما تبدیل شده است و اگر 10 سال پیش برنامه داشتیم الان نتیجه می‌گرفتیم اما متاسفانه مدیران ما همیشه دنبال برنامه‌های دو ماهه و فقط به دنبال ثبت بیلان کاری بوده‌اند .

جامعه فاقد نگرش لازم برای کارآفرینی است

وی گفت: متاسفانه جامعه ما مدرنیزه شده اما با مدرن شدن هنوز فاصله زیادی داریم و ابزار دنیای مدرن داریم اما در استفاده از آن لنگ می‌زنیم و هنوز فاقد نگرش لازم برای کارآفرینی هستیم، به همین دلیل تاکنون نتوانسته‌ایم مسئله‌ی اشتغال را حل کنیم چون فرهنگ کار در جامعه ضعیف است و نظام آموزشی ما فاقد توانایی لازم برای تربیت انسان توسعه یافته بوده است .

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ایلام از وجود 178 دانش‌آموخته دکتری بیکار در استان خبر داد و گفت: بیشترین آمار بیکاران ما فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها هستند که نتوانسته‌اند مهارت لازم برای ایجاد اشتغال را کسب کنند .

هر سازمانی می‌خواهد خودش مدال کارآفرینی بگیرد

در ادامه‌ی این نشست دکتر «کامران طاهرپور» رئیس پارک علم و فناوری استان اظهار کرد: خوشبختانه پتانسیل‌های فراوانی در زمینه‌های گوناگون داریم و جوانان فارغ‌التحصیل شایسته‌ای هم در کشور و به تبع آن حضور دارند اما متاسفانه از این پتانسیل‌ها وتوانمندی‌ها استفاده نمی‌شود چون در کشور فرایند و اکوسیستم نداریم ودر مجموع کشور از زنجیره‌های پاره‌پاره و حلقه‌های مفقوده‌ی فراوان رنج می‌برد.

وی با انتقاد از فقدان همدلی و همگرایی سازمان‌های مختلف ، گفت: هر سازمانی می‌خواهد خودش مشکلات موجود را حل کند غافل از اینکه مشکلات فراتر از این اینهاست.

ضرورت ایجاد اکوسیستم کارآفرینی

این عضو هیئت علمی دانشگاه ایلام با طرح این سوالات که آموزش و پرورش بعد از 12 سال چه دانش‌آموزی و با کدام توانمندی‌ها و مهارت‌ها را در اختیار آموزش عالی می‌گذارد؟ خانواده‌ها چگونه و با چه مدلی فرزندان خود را تربیت می‌کنند؟ چرا باید دست یک فرزند حتی بعد از تشکیل خانواده در جیب پدر باشد؟ ادامه داد:این چرخه‌ها از آغاز ناقص هستند و دانشگاه‌های ما بعد از عبور از نسل اول و دوم حرکت خود را در جهت دانشگاه کارآفرین شروع نموده اتد و در پی آن هستند تا توانمندی‌های دانشجویان  فارغ‌التحصیل در زمینه  کارآفرینی  را توسعه دهند.

وی با تاکید بر ضرورت ایجاد اکوسیستم کارآفرینی در این زمینه گفت: همه‌ی سازمان‌ها به صورت فردی وظایف خود را به خوبی انجام می‌دهند اما بین آنها هاهنگی لازم وجود ندارد که باید این هماهنگی و هم‌افزایی بوجود بیاید.

نمی‌دانیم دست به دامن کدام سازمان شویم

رئیس پارک علم و فناوری استان ایلام تصریح کرد: به عنوان مثال ما در پارک در خدمت جوانان صاحب‌ایده هستیم و زمینه آغاز فعالیت آنها و تولید محصول توسط آنان را فراهم می‌کنیم اما واقعا نمی‌دانیم برای ادامه کار آنان دست به دامن کدام سازمان شویم تا یک ایده را به چرخه تولید وارد کنیم.

طاهرپور وظیفه امروز سازمان‌هایی مانند تعاون کار و رفاه اجتماعی ، دانشگاه‌ها و جهاد دانشگاهی را ایجاد اکوسیستم  برای کارآفرینی عنوان کرد و گفت:در پارک علم و فناوری به دنبال تاسیس کانون دانش‌آموزی برای ترویج مهارت کارآفرینی و ایده‌پردازی هستیم و برای انجام آن با مدارس ارتباط لازم را برقرار کرده‌ایم و قصد داریم با استفاده از ظرفیت‌هایی مانند پژوهش‌سرای دانش‌آموزی و معاونان فناوری  مدارس اهداف خود را محقق کنیم.

برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی مدارس  کسب و کار در آی.تی و گردشگری

وی از برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی مدرسه  کسب و کار در زمینه‌های آی.تی و گردشگری خبر داد و گفت: زمان کلی‌گویی سپری شده و باید برای طرح‌های کارآفرینانه برنامه دقیق داشت.

رئیس پارک علم و فناوری استان  ایلام از وجود بیش از 6 هزار نفر  فارغ‌التحصیل  رشته‌های آی.تی در استان خبر داد و تصریح کرد: آی.تی حوزه مناسبی برای اشتغال و کارآفرینی بوده و در مقایسه با سایر حوزه ها امکانات و سرمایه کمتر ی نیاز دارد  لذا در این زمینه باید توجه فزون تری  برای کارآفرینی داشته باشیم.

تغییر در رفتار لازمه‌ی کارآفرینی است

طاهرپور لازمه‌ی کارآفرینی را تغییر در رفتار افراد به مدد خانواده‌ها و مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها دانست و گفت: در دنیا امروزه به بحث کارآفرینی و توسعه و انتقال فناوری در قالب پارک های علم و فناوری و مراکز رشد توجه ویژه می شود  به نحوی که تعداد این پارک ها و مراکز دارای رشد فزاینده می باشد. برای مثال در  شانگهای چین حدود  24 دانشگاه و بیش از  100 پارک علم و فناوری با حضور واحد تحقیق و توسعه  شرکت‌هایی مانند مایکروسافت و فیلیپس و ... وجود دارد که باید ازاین تجربه‌ها به خوبی بهره برد و با همکاری همه دستگاه‌ها چرخه‌ی معقولی را طراحی و  در راه کارآفرینی گام برداریم.

پیش‌فرضی که مانع کارآفرینی شده است

ذبیح الله مهری پور -  رئیس جهاددانشگاهی واحد استان ایلام نیز در این نشست با اشاره به حضور گسترده دولت در عرصه های مختلف اظهار کرد: این حضور گسترده به صورت ناخواسته می‌تواند منجر به تضعیف فرهنگ کارآفرینی شود چرا که در ذهن مردم این پیش فرض را ایجاد می کند که دولت حلال همه ی مسائل و مشکلات است.

وی با اشاره به مضرات حضور اقتدارگرایانه ی دولت در عرصه های مختلف بر ضرورت واگذاری تصدی گری ها به مردم و لحاظ جایگاه سیاستگذاری و نظارت به دولت، تاکید کرد: اقدامات ناکافی و ناقصی که در سنوات گذشته در زمینه ی خصوصی‌سازی اتفاق افتاد  خود می‌تواند بستر بروز مفاسد و مشکلات اقتصادی جدیدی شود.

ضرورت تعمیق فرهنگ کارآفرینی در جامعه

عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی با اشاره به ضرورت فرهنگسازی در زمینه  تعمیق روحیه کارآفرینی به نقش در هم تنیده‌ی دولت ، نخبگان و عموم مردم در این زمینه اشاره کرد و افزود: بدون تعامل میان این سه بخش تعمیق فرهنگ کارآفرینی اتفاق نخواهد افتاد.

مهری‌پور با تاکید بر ماهیت کارآفرینانه بودن فعالیت های جهاددانشگاهی آمادگی واحد استان ایلام  را جهت همکاری با سایر دستگاه های دستگاه های ذی ربط جهت بسط و گسترش فرهنگ کارآفرینی اعلام کرد.

الگوی اشتغال در ایلام کارمندی است

«خانمحمدیان» معاون اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ایلام، در این نشست اظهار کرد: برای نهادینه شدن کارآفرینی و ایجاد مهارت‌های لازم در این زمینه باید از مهدهای کودک آغاز کرد و در آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها نیز را توسعه داد و تکامل بخشید .

وی تصریح کرد: متاسفانه الگوی اشتغال در استان کارمندی است و کارآفرینی در استان معنا و مفهوم خارجی ندارد و باید این موضوع را به مرور جا انداخت و نهاینه کرد .

مهندس خانمحمدیان با بیان این که کانون کارآفرینی از اعضای غیردولتی و دولتی تشکیل شده است و برای عضو گیری محدودیت خاصی ندارد، ابراز امیدواری کرد شاهد نقش‌آفرینی این کانون در نهاینه کردن روحیه‌ی کارآفرینی باشیم.

ضرورت تدوین سند توسعه کارآفرینی

«نورالدین الیاسی»  رییس توسعه کارآفرینی نیز در این نشست اظهار کرد: باید ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان را شناسایی و احصاء کنیم و واقعیت‌های استان را بپذیریم تا بتوانیم در حل مسائل گام برداریم تا محصول و فرآروده‌ی ما بهتر شود .

وی اعتقاد به تغییر رفتار مردم و مسئولین را در این زمینه مهم دانست و گفت: متاسفانه در گذشته  مدیریت استان همواره فارغ از هر دولتی و نگاه سیاسی سرمایه‌گریز بوده تا سرمایه‌پذیر، تصریح کرد: در چند سال گذشته، مرکزی به نام سرمایه‌گذاری شکل گرفت که نتوانست مسائل حوزه اشتغال و فضای کسب و کار استان را حل کند چون نگاه به آن سطحی بود .

وی ادامه داد: فرهنگ کار و کارآفرینی در استان ضعیف است .

مبارزه با بیکاری برنامه‌ی بلند مدت می‌خواهد / در بحث کارآفرینی با هم رو راست باشیم

الیاسی با تاکید بر ضرورت تدوین سند توسعه کارآفرینی، تصریح کرد: لازم است بسیاری از جوانان جویای کار را به استان‌هایی مانند یزد ببریم تا از تجارب خوب آن ها استفاده کنند، چون معتقدم جوانان ما ریسک‌پذیر تر هستیند اما در کارآفرینی می‌لنگند و هم خانواده‌ها و هم مسئولان نتوانسته‌ایم جوانان را توجیه کنیم  تا روحیه کار و کارآفرینی در آنان تقویت شود .

وی گفت: به شدت نیازمند این تغییر نگاه‌ها هستیم اما متاسفانه برخی از مدیران کل و مسئولان کلان‌نگر نیستند و عموما برنامه‌های مسکنی برای اشتغال دارند و دنبال دادن تسهیلات آن هم بدون نظارت هستند .

الیاسی به نتایج تحقیقات و پژوهش های صورت گرفته در حوزه کارآفرینی و شناسایی موانع فرهنگی و حقوقی، قانونی-اقتصادی و سیاسی اشاره کرد و گفت: لازم است در بحث کارآفرینی همه‌ی متولیان با هم روراست باشند و ایده‌ها را رها نکنند بلکه در خدمت کارآفرینی از آن حمایت لازم را داشته باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha