• چهارشنبه / ۸ آذر ۱۳۹۶ / ۱۴:۴۴
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 96090804247
  • منبع : نمایندگی آذربایجان شرقی

/گزارش/

بررسی آسیب‌های استفاده از تلفن همراه در مدارس

بررسی آسیب‌های استفاده از تلفن همراه در مدارس

ایسنا/آذربایجان شرقی معلم برای بار سوم هشدار می‌دهد «حواست کجاست؟ چرا به گفته‌های من توجه نمی‌کنی! نمره‌ی ورقه‌ی امتحانیت اصلاً خوشایند نیست...

معلم رضا را چند بار صدا می‌زند، اما او گویی در عالمی دیگر سیر می‌کند و حواسش شش دانگ به زیر نیمکت است. صدای معلم که بلند می‌شود، رضا به خود می‌آید.

معلم سرش را خم کرده و زیر نیمکت رضا را وارسی می‌کند تا ببیند چه چیزی او را سخت به خود مشغول کرده است، چشمش به تلفن همراه دست رضا می‌افتد، معلم عصبانی شده و می‌گوید تو باید اخراج شوی . 

رضا با شک پاسخ می‌دهد اگر قرار باشد من اخراج شوم باید همه بچه‌های کلاس اخراج شوند، چون همه تلفن همراه دارند. معلم مات و مبهوت می‌ماند که چه جوابی به او بدهد ! 

 به گزارش ایسنا، در مسیر برگشت از سرکار دانش‌آموزان زیادی را در اتوبوس‌ها می‌بینم که دسته جمعی با تلفن همراه، غرق دنیای مجازی شده‌اند و با قیافه‌های هیجان زده بدون توجه به محیط اطراف، صفحه‌های چند اینچی را چنان می‌نگرند که گویی دنیای آن صفحه برایشان جالب‌تر از دنیای واقعی است. 

 به جرأت می‌توان گفت که همه دانش‌آموزان در دست خود تلفن همراه دارند و شاید برای عموم مردم این موضوع عادی باشد، چون برخی بر این عقیده‌اند که تکنولوژی پیشرفت کرده و هر انسانی حق استفاده از تکنولوژی روز دنیا را دارد.

اما اینجا این پرسش مطرح می‌شود که آیا آسیب‌های استفاده از تلفن همراه و نحوه‌ی استفاده صحیح از این وسیله‌ی ارتباطی به این کودکان آموزش داده شده است؟ آیا این دانش‌آموزان تلفن همراه خود را در مدرسه به همراه دارند؟ آیا دانش‌آموزان می‌توانند تکالیف درسی خود را همزمان با استفاده‌ از تلفن همراه مدیریت کنند؟ آیا والدین یا معلمان از وجود تلفن همراه آنها باخبرند؟ و هزاران پرسش دیگر... . 

 افسانه جاوید یکی از معلمان مقطع راهنمایی تبریز، در خصوص استفاده‌ی دانش‌آموزان از تلفن همراه در مدرسه، اظهار کرد: تلفن همراه دارای کاربردهای مثبت و منفی است، اما با توجه به سن کم دانش‌آموزان، این افراد در تشخیص خوب یا بد بودن این کاربردها دچار انحراف می‌شوند. 

وی با اشاره به این‌که وجود تلفن همراه در مدرسه موجب حواس پرتی دانش‌آموزان می‌شود، افزود: استفاده از تلفن همراه در دوران حساس نوجوانی موجب انحراف و افت تحصیلی دانش‌آموزان می‌شود، چون دانش‌آموزان چند ساعت از وقت روزانه خود را صرف استفاده نامناسب، از جمله بازی‌های مجازی یا تماشای تصاویر و فیلم‌های نامتناسب با سن خود می‌کنند، که این عوامل می‌تواند آسیب‌های روانی زیادی را به همراه داشته باشد و دانش‌آموز را از هدف اصلی مدرسه که تعلیم و تربیت است، دور کند. 

وی ادامه داد: استفاده از تلفن همراه علاوه‌بر آسیب‌های جسمانی، موجب وابستگی روحی فرد نیز می‌شود و دانش‌آموز همواره تمایل دارد تا تلفن همراه خود را چک کند که این مورد نیز زمان وی را گرفته و موجب افت تحصیلی دانش‌آموز می‌شود. 

«علی احمدی»، یکی دیگر از معلمان مقطع راهنمایی در این‌باره گفت: دانش‌آموزان مقطع راهنمایی به سبب ویژگی‌های سنی‌شان با کوچکترین مسأله، حواسشان در کلاس پرت می‌شود و استفاده آنان از تلفن همراه این حواس‌پرتی را چند برابر می‌کند، چون وقتی نمی‌خواهند درس گوش دهند، با گوشی خود ‌بازی می‌کنند.

وی افزود: متأسفانه نوجوانان و جوانان از جمله کسانی هستند که در معرض آسیب‌های این تکنولوژی قرار گرفته‌اند، با توجه به وابستگی و تمایل زیاد دانش‌آموزان به استفاده از این وسیله، در مدت زمان طولانی موجب ایجاد اثرات نامطلوب در وضعیت آموزشی و پیوند اجتماعی آن‌ها می‌شود.

خانم رسولی یکی از والدین دانش‌آموزان در خصوص استفاده دانش‌آموزان از تلفن همراه، اظهار کرد: با توجه به این‌که مسافت خانه تا مدرسه‌ی فرزندم زیاد است، در این فاصله زمانی تلفن همراه بهترین وسیله‌ای است که ما را از وضعیت فرزندمان باخبر می‌کند. 

 وی افزود: با توجه به شاغل بودن بنده، اکثر اوقات پسرم زمان خود را به تنهایی در خانه سپری می‌کند که می‌توانم به وسیله تلفن همراه با او ارتباط برقرار کنم، اما در حالت کلی به همراه داشتن تلفن همراه دانش‌آموزان در مدرسه، کار اشتباهی است، چون موجب افت تحصیلی دانش‌آموزان می‌شود. 

افزایش هیجانات منفی مانند پرخاشگری، از آسیب‌های استفاده دانش‌آموزان از تلفن همراه 

یک روانشناس در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که استفاده از تلفن همراه علاوه‌بر مزایا و منافع می‌تواند دارای معایب و مضراتی برای استفاده‌کنندگان داشته باشد، اظهار کرد: مدت استفاده از این وسیله، زمان و مکان استفاده و نحوه استفاده از آن، در شناخت آسیب‌هایش باید مورد توجه قرار گیرد. بنابراین در صورتی که دانش‌آموزان خارج از حدود مناسب سنی‌شان با این وسیله سرگرم شوند و یا نظارت درستی از سوی بزرگترها به استفاده آن اعمال نشود، با انواعی از مشکلات جسمانی و روانشناختی مواجه می‌شوند. 

«رقیه عیدی» با بیان این‌که استفاده از تلفن همراه توسط دانش‌آموزان آسیب‌های جدی را به همراه دارد ، گفت: آسیب‌هایی مانند وابستگی شدید روانی به تلفن همراه، کاهش مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی، افت تحصیلی، بالا رفتن هیجانات منفی مانند پرخاشگری، ورود به ارتباطات نامناسب، آشنایی زودرس با مسایل جنسی و به دنبال آن بلوغ زودرس، دانش آموزان را تهدید می‌کند. 

وی نهادینه کردن فرهنگ استفاده از تلفن همراه را برای همه گروه‌های سنی ضروری دانست و گفت: ابتدا باید افراد بالغ استفاده‌ی صحیح از تلفن همراه را آموزش ببینند، چون آموزش بزرگسالان در خصوص صحیح استفاده از تلفن همراه نقش بسزایی در یادگیری کودکان دارد. 

وی ادامه داد: طبق تحقیقات روانشناسی، یادگیری مشاهده‌ای، تأثیرات زیادی در یادگیری کودکان و نوجوانان و الگوگیری آن‌ها دارد و ضروری است بزرگسالان فرهنگ استفاده از این وسیله را یاد بگیرند تا بتوانند فرهنگ استفاده از آن را به  فرزندان خود نیز انتقال دهند، چون در غیر این صورت امر و نهی‌های مکرر یا کنترل‌ها و محدودیت‌های افراطی کارساز نخواهد بود.  

 عیدی با اشاره به فرمایش امیرالمومنین علی(ع) که توصیه کرده‌اند، «فرزاندانتان را براساس شرایط زمانی خودشان تربیت کنید»، افزود: باید توجه کنیم که کودکان و نوجوانان امروزی در عصری متفاوت از نسل‌های گذشته چشم به جهان می‌گشایند و نسبت به زمان خود نیازهای متفاوتی دارند، بنابراین نمی‌توان آنها را مجزا از شرایط زمانیشان تربیت کرد، به همین دلیل به خانواده ها توصیه می‌شود به مقررات و ضوابط استفاده از این وسیله توجه زیادی داشته باشند. 

 وی افزود: خانواده‌ها باید فضای تربیتی و مناسب در خانواده ایجاد کنند تا فرزندان با آگاهی و با هدف بهره‌مندی از فواید تلفن همراه، آن را به کار بگیرند، هرچند استفاده از آن با هدف تفریح و سرگرمی نیز جذابیت زیادی برای افراد به‌ویژه دانش‌آموزان دارد، اما نظارت و قاطعیت والدین در این خصوص حائز اهمیت است، چون والدین می‌توانند به فرزندان خود آموزش دهند که تا چه حد می‌توانند از این وسیله به‌عنوان سرگرمی استفاده کنند. 

کودکان و نوجوانان نسبت به والدین خود دارای اطلاعات زیادی در خصوص امکانات تلفن همراه هستند

وی با تأکید بر این‌که والدین در وهله اول باید با دریافت آموزش‌های کافی سواد رسانه‌ای خود را افزایش دهند، اظهار کرد: متأسفانه در خیلی از موارد مشاهده می‌شود که کودکان و نوجوانان نسبت به والدین خود دارای اطلاعات زیادی در خصوص امکانات تلفن همراه هستند، از همین‌رو والدین باید برای خرید و استفاده از آن شرایط و مقررات مشخصی در نظر گرفته و با فرزندان خود به توافق برسند و قاطعیت کامل در اجرای مقررات آن نیز داشته باشند. 

وی ادامه داد: والدین باید دسترسی کامل به محتوای تلفن همراه فرزندان داشته باشند تا برنامه‌هایی را که بر روی تلفن همراه نصب می‌شود را نظارت کنند و خود بزرگترها نیز شیوه صحیح استفاده از موبایل و هر وسیله الکترونیکی را آموزش دیده و الگوی مناسبی برای فرزندان خود باشند، چون  والدینی با استفاده نادرست از این وسیله، خود را در معرض انواع آسیب ها قرار داده اند، نباید انتظار داشته باشند که فرزندانشان از آسیب های آن مصون بمانند . 

ورود موبایل به مدارس ممنوع است

رئیس اداره حراست اداره‌کل آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که ممنوعیت ورود تلفن همراه توسط دانش‌آموزان در مدرسه به صورت قانونی وجود دارد، اظهار کرد: با توجه به اینکه وجود تلفن همراه در مدرسه یکی از موارد مخل توسعه ی فرآیند تربیتی است، برهمین اساس استفاده ی دانش آموزان از تلفن همراه در مدارس ممنوع است. 

«صفر وحدتی» با بیان این‌که برخی والدین علیرغم ممنوعیت تلفن همراه در مدرسه، به فرزندان خود اجازه حمل تلفن همراه را می‌دهند، افزود: در برخی مناطق از جمله مناطق روستایی با توجه به مسافت زیاد میان مدرسه و خانه، والدین همواره نگران فرزندان خود می‌شوند و تمایل دارند که با فرزندان خود در این مسیر ارتباط برقرار کنند، در چنین مواقعی توصیه می‌کنیم که دانش‌آموزان تلفن همراه خود را به مدیر مدرسه تحویل داده و در پایان زنگ مدرسه از مدیریت تحویل بگیرند، با این‌که این بند در بخشنامه با صراحت بیان نشده است، اما در برخی مدارس عملیاتی می‌شود. 

وی در خصوص برخی دانش‌آموزان که در مدارس به‌صورت غیرمجاز تلفن همراه حمل می‌کنند، خاطرنشان کرد: در چنین مواقعی، تلفن همراه از دانش‌آموزان اخذ شده و والدین آن‌ها در جریان آن قرار می‌گیرند و با توجه به این‌که دانش‌آموزان هنوز به سن قانونی نرسیده‌اند، از لحاظ قانونی ولی دانش‌آموز باید به جای دانش‌آموز تصمیم بگیرد. 

وی با اشاره به تحقیقات پرسشنامه‌ای سال گذشته که توسط مشاوران انجام شده است، افزود: طبق این تحقیقات دانش‌آموزان روزانه به طور عموم حدود سه ساعت با تلفن همراه سرکار دارند که این تحقیقات نشانگر تأثیرات منفی تلفن همراه در فرآیند آموزش و پرورش است. 

وی افزود: آموزش و پرورش جهت کاهش خطرات فضای مجازی با همکاری پلیس فتای استان، کارشناسانی را در مدارس به ویژه در مقطع دبیرستان جهت ارائه آموزش‌های لازم در این مورد اعزام می‌کند. 

امروزه با توجه به استقبال گسترده‌ی نوجوانان و جوانان از تلفن همراه و اینترنت در کشور، ضروری است آسیب‌ها و فرصت‌های مربوط به این وسیله‌ی ارتباطی توسط کارشناسان بررسی شده و به اطلاع خانواده‌ها رسانده شود.

گزارش از «لیلا جلیلی»- خبرنگار ایسنا در آذربایجان‌شرقی 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha