• شنبه / ۱۱ آذر ۱۳۹۶ / ۱۵:۰۰
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 96091105790
  • منبع : نمایندگی آذربایجان شرقی

عضو هیات مدیره انجمن متخصصان حفاظت بناهای تاریخی:

مجموعه تاریخی کلانتر در تبریز با خطر تخریب کامل مواجه است

مجموعه تاریخی کلانتر در تبریز با خطر تخریب کامل مواجه است

ایسنا/آذربایجان شرقی عضو هیات مدیره انجمن متخصصین حفاظت و مرمت بناها وبافت‌ها و محوطه‌های تاریخی اعلام کرد: مجموعه تاریخی کلانتر در محله بیلانکوه تبریز در اثر بی توجهی ارگان‌های مربوطه، با خطر تخریب کامل مواجه است.

ناصر هادی دهقانی در گفت‌و‎گو با ایسنا، با اشاره به این‎که خانه‌های تاریخی و حمام‌ها یکی از مهم‌ترین آثاری هستند که در معرض تخریب گسترده قرار دارند، گفت: این آثار نه تنها مورد توجه هیچ نهاد و سازمانی نیستند، بلکه آن‌قدر در این سال‌ها به آن‌ها بی‌توجهی شده است که به ‌راحتی هر صاحب ملکی به خود اجازه‌ می‌دهد که در آن دخل و تصرف کرده و با تخریب آثار، از این مکان‌ها به‌عنوان زباله‌دانی و پارکینگ استفاده کند.

وی در خصوص مجموعه تاریخی کلانتر، بیان کرد: این مجموعه متاسفانه امروزه مجموعه کلانتر در شرق تبریز و در محله قدیمی بیلانکوه قرار دارد و خانه - باغ میرزا ابراهیم خان باغمیشه‌ای ملقّب به شرف‌الدّوله و مشهور به کلانتر (۱۲۳۱-۱۳۱۱ ه.ش) مربوط به دوره قاجار به تاریخ ۲۷ مرداد ۱۳۸۲ در فهرست آثار ملی با شماره ۹۷۱۲ به ثبت رسیده است. 

این کارشناس ارشد مرمت و احیای بناها و بافت‌های تاریخی با اشاره به قسمت‌هایی که تاکنون از این مجموعه شناسایی شده‌اند، یاد آور شد: بازارچه کلانتر، باغ اندرونی کلانتر، باغ بیرونی کلانتر، حمام عمومی کلانتر، حمام اختصاصی کلانتر، مسجد کلانتر، بناهای اندرونی و متعلقات آن و نیز کوشک بیرونی از این جمله این بخش هاست. 

وی ادامه داد: در این میان قسمت‌هایی از باغ اندرونی، بخشی از ساختمان‌های اندرونی، حمام اختصاصی، بخشی از باغ بیرونی، کوشک بیرونی و مسجد کلانتر به صورت نیمه مخروبه در آمده است و نیارمند توجه ارگان‌های ذیربط، به ویژه سازمان میراث فرهنگی کشور به عنوان متولی حفاظت و مرمت آثار تاریخی است.

هادی دهقانی در بخشی دیگر از سخنان خود مرمت‌های غیراصولی و شتاب‌زده را بلای جان میراث فرهنگی و بناهای تاریخی آذربایجان شرقی به ویژه تبریز دانست و خاطر نشان کرد: این گونه اقدامات، در کنار آسیب به اعتبار بناها و آثار تاریخی، در مواردی این سرمایه‌های ملی را حتی تا مرز نابودی کشانده است.

وی خاطرنشان کرد: سایه‌ی غفلت بر سر میراث فرهنگی و ابنیه تاریخی تبریز، به عنوان یکی از ارزشمندترین شهرهای تاریخی کشور با پیشینه‌ای غنی سنگینی می‌کند.

 وی تاکید کرد: این سرمایه‌های ارزشمند ملی که می‌توانست نقش بی‌بدیلی در توسعه گردشگری و بهبود وضع اقتصادی استان و اشتغالزایی ایفا کند، خواسته و یا نا خواسته به فراموشی سپرده شده است و هر روز خبر تخریب یکی از این آثار تاریخی در سکوت مسئولان، رسانه‌ای می‌شود.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha