• جمعه / ۱ دی ۱۳۹۶ / ۰۱:۰۰
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 96100100114
  • خبرنگار : 71544

تا اطلاع ثانوی با خود عکاس نبرید!

تا اطلاع ثانوی با خود عکاس نبرید!

یک مستندساز در پی اعتراض‌هایی مبنی بر منتشر کردن عکس‌ها و قاب‌های چند فیلم بدون اجازه کارگردان و شرکت دادن آن‌ها در جشنواره‌های مختلف، گفت: به همکارانم توصیه می‌کنم تا اطلاع ثانوی و پایان این جریان، عکاس سر پروژه‌هایشان نبرند یا حتما با او قراردادی امضاء کنند که در پایان هر روز فیلمبرداری عکس‌ها را تمام و کمال تحویل بدهد.

محمد صادق دهقانی ـ کارگردان ـ که همانند مهرداد اسکویی و محمد امین شهنوازی، عکس‌های فیلم او نیز توسط همان فرد فیلمبردار و عکاس منتشر و در جشنواره‌های خارجی شرکت داده شده است،‌ اظهار کرد: این فرد چند سال پیش در جریان ساخت فیلم «همدم» که به شکل خیریه برای موسسه «همدم» (موسسه خیریه توانبخشی دختران بی‌سرپرست و کم توان ذهنی) ساخته شد، به عنوان فیلمبردار حضور داشت که هنگام فیلمبرداری، عکاسی نیز می‌کرد.

او ادامه داد: اگر او به من می‌گفت قصد دارد به شکل جدا از کار عکاسی کند یا می‌خواهد پلان‌های فیلم را با عکس‌هایش به نمایش بگذارد و در جشنواره‌ها شرکت بدهد با او مخالفتی نمی‌کردم؛ من در این سال‌ها اعتراضی نکردم اما به جایگاه حرفه‌ای فیلمبردار و عکاس اعتقاد دارم.  

دهقانی اضافه کرد: البته شرایط فیلم من با آقای اسکویی یا شهنوازی متفاوت بود و مسیر دیگری را طی می‌کرد؛ زیرا فیلمی بود که همه عوامل آن نیکوکارانه وارد کار شده بودند و سعی در معرفی موسسه‌ داشتند، بنابراین انتشار عکس‌ها به این‌ کار کمک می‌کرد. اما اگر این اتفاق برای فیلم‌های دیگر من که با این فرد کار کرده بودم رخ می‌داد، شدیدا معترض می‌شدم.

این مستندساز گفت: خروجی تصویری هر فیلم مستندی متعلق به کارگردان آن است که سوژه را متقاعد کرده و دست به تولید کار زده است.

او تاکید کرد: عکاس در خدمت پروژه و کارگردان است، خروجی‌های یک فیلم نیز در اختیار همان فیلم است و باید در آن راه خرج شود. در روند تولید یک فیلم همه باید برای آن فیلم کار کنیم و منافع شخصی وجود نداشته باشد.

دهقانی اظهار کرد: ما مستندسازها در جریان کارمان خیلی به عکاس و دید او احتیاج داریم اما از سر ناچاری به همکارانم توصیه می‌کنم تا اطلاع ثانوی و پایان این جریان، عکاس سر پروژه‌هایشان نبرند یا حتما با او قراردای امضاء کنند که در پایان هر روز فیلمبرداری عکس‌ها را تمام و کمال تحویل بدهد.

این مستندساز با اشاره به اظهارات دو کارگردان قبلی درباره اینکه این فرد در توضیح عکس‌هایی که در جشنواره‌ها شرکت داده، اطلاعات خلاف واقعی را آورده است، گفت: من از جزئیات فیلم‌های دیگر بی‌اطلاع هستم اما اگر واقعا خلاف واقع باشد زمانی که این موضوع برای جشنواره‌های مربوط آشکار شود، صداقت فرد زیر سوال می‌رود و در آینده هم اعتماد نمی‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha