• یکشنبه / ۳ دی ۱۳۹۶ / ۱۴:۳۲
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 96100301359
  • منبع : نمایندگی یزد

/گزارش/

محک خوردن فیلمسازان جوان یزدی در سایر شهرها

محک خوردن فیلمسازان جوان یزدی در سایر شهرها

ایسنا/یزد عدم استقبال مخاطبان و شرایط اکران‌های خاص و کوتاه مدت، گروه سینمای هنر و تجربه در یزد که ششمین شهر برخوردار از این گروه در کشور بود را به تعطیلی کشانده است ولی فیلمسازان یزدی فعالیت این گروه سینمایی را برای شهر جهانی یزد نه تنها امتیاز فرهنگی بلکه یک نیاز می‌دانند.

به گزارش ایسنا، گروه سینمای هنر و تجربه در سال‌های اخیر با هدف حمایت از آثار سینمایی کوتاه، بلند و مستند کارگردانان ایرانی به ویژه فیلمسازان جوانی که به هر دلیل امکان رسیدن به اکران تجاری را ندارند ولی از معیارهای هنری و فرهنگی برخوردار هستند، در تهران شکل گرفت.

این گروه سینمایی فعالیت خود را در راستای ایجاد انگیزه بین فیلم‌سازان جوان و خلق آثار سینمایی ارزشمند آغاز کرد ولی آثار به نمایش درآمده باید از معیارهای هنری لازم برخوردار باشند .

به مرور زمان شاهد فعالیت این گروه سینمایی در سایر استان‌های کشور نیز بودیم به نحوی که ششمین شهری در کشور که فعالیت خود را در این زمینه آغاز کرد، یزد بود ولی تنها پس از مدتی کوتاه، این گروه سینمایی که در سینما تک یزد به اکران فیلم‌های این حوزه می‌پرداخت، فعالیت خود را متوقف کرد.

سینمای هنر و تجربه امتیازی برای جهانشهر یزد

«سیدمجتبی حسینی» از فیلم‌سازان مطرح استان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در مورد فعالیت سینمای هنر و تجربه در یزد، اظهار می‌کند: این گروه سینمایی که به منظور حمایت از فیلم‌سازان ایجاد شده، در استان یزد با اختصاص یکی از سالن‌های سینما تک به این امر راه‌اندازی شد.

وی اضافه می‌کند: البته سینمای هنر و تجربه یزد پس از چند اکران محدود چند فیلم در ابتدای آغاز بکار خود، فعالیت خود را متوقف کرد به نحوی که فیلمسازان یزدی ناگزیر شدند که برای اکران فیلم‌های خود به سایر شهرها و استان‌ها بروند.

حسینی با گلایه از بی‌توجهی مسئولان استان نسبت به پیگیری فعالیت مجدد سینمای هنر و تجربه در استان، می‌گوید: این موضوع بارها از سوی فیلمسازان استان مطرح و پیگیری شد اما تاکنون هیچ واکنش و اقدامی برای بازگشایی مجدد و آغاز به کار این سینما در استان انجام نشده است .

وی اظهار می‌کند: سینمای هنر و تجربه جز امتیازات فرهنگی هر استان محسوب می‌شود و لازمه یک شهر جهانی حضور هر چه بیشتر آن در فعالیت‌های فرهنگی و هنری است .

افتتاح سینمای هنر و تجربه یزد تنها روی کاغذ

«جاوید مهریزی‌زاده» یکی دیگر از فیلمسازان یزدی هم در این باره به خبرنگار ایسنا – منطقه یزد، می‌گوید: سینمای هنر و تجربه در استان تنها روی کاغذ افتتاح شده و عملاً هیچ فعالیتی ندارد به همین دلیل کارگردان‌ها و فیلمسازان یزدی ناچار هستند که هزینه و وقت خود را صرف نمایش فیلم‌های خود در شهرهای دیگر کنند.

وی معتقد است که سینمای هنر و تجربه تنها یک امتیاز فرهنگی محسوب نمی‌شود بلکه یک نیاز فرهنگی است و باید به فعالیت خود ادامه دهد.

مهریزی‌زاده خاطرنشان می‌کند: هر چند شاید در ابتدا استقبال مناسبی از این نوع سینما هم نشود اما به مرور و با شناخت بیشتر مردم از کارکردهای این سینما قطعاً استقبال خوبی از آن خواهد شد .

فعالیت 14 سالن سینمایی و اکران فیلم در استان

«سید خلف حوتی‌نژاد» معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنای یزد به افتتاح سینمای هنر و تجربه یزد در آذرماه سال گذشته به عنوان ششمین شهر کشورمان اشاره و تصریح می‌کند: البته این گروه سینمایی در یزد پس از مدتی به دلیل عدم استقبال تماشاگران و شرایط اکران خاص و کوتاه مدت برنامه‌های این گروه، از ادامه فعالیت ایستاد .

وی در این رابطه از انجام رایزنی‌ها و مذاکراتی از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با مدیریت سینما برای فعالیت مجدد این گروه سینمایی در استان و آشنایی بیشتر یزدی‌ها با این نوع اکران خبر می‌دهد.

معاون فرهنگی اداره کل ارشاد یزد در ادامه به وضعیت سینماها و سالن‌های نمایش فیلم در استان اشاره می‌کند و ضمن اعلام خبر افتتاح سالن نمایش فیلم شهر مهریز در آینده نزدیک، می‌گوید: در حال حاضر هفت سالن شامل دو سالن در سینما جام جم و پنج سالن در سینما تک در شهرستان یزد فعال هستند و در شهرستان‌های اردکان و میبد(هر کدام دو سالن)، بافق، ابرکوه و تفت نیز سالن‌های نمایش فیلم دایر است.

این مسئول با بیان این که دو سینمای شهرستان یزد در حال توسعه، بهسازی، تجهیز و ارتقای درجه هستند، اظهار می‌کند: دو سینمای فعال در مرکز استان یزد دارای درجه‌ی ممتاز و سینماهای شهرستان‌ها هر یک درجه یک هستند.

فیلم‌های کمدی پرمخاطب‌ترین‌ها در سینماهای یزد

حوتی‌نژاد وضعیت استقبال از سینماهای استان را متوسط می‌خواند و عنوان می‌کند: این جایگاه به لحاظ تعداد مخاطبان و میزان فروش بلیط است.

به گفته‌ی وی، یزدی‌ها بیشتر از فیلم‌های کمدی استقبال می‌کنند ولی به تازگی استقبال آنها از فیلم‌هایی با ژانر اجتماعی نیز نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در پایان با اشاره به رشد فروش بلیط سینماهای یز در سال‌های اخیر، علت آن را به روز بودن فیلم‌های روی پرده در سالن‌های نمایش استان ذکر می‌کند به نحوی که به گفته‌ی وی، برخی از این فیلم‌ها تنها با اختلاف چند روز از تهران در سالن‌های یزد اکران می‌شوند.


انتهای پیام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha