• سه‌شنبه / ۱۹ دی ۱۳۹۶ / ۰۹:۱۲
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 96101909799
  • منبع : نمایندگی آذربایجان شرقی

مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان شرقی خبر داد:

شناسایی باندهای تصادفات ساختگی در آذربایجان شرقی

شناسایی باندهای تصادفات ساختگی در آذربایجان شرقی

ایسنا/آذربایجان شرقی مدیر کل پزشکی قانونی آذربایجان شرقی با بیان این‌که در استان با پدیده ی شوم تصادفات ساختگی مواجه شده‌ایم، گفت: در این حوزه چند باند تصادف ساختگی در استان شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شده است.

به گزارش ایسنا،  بهرام صمدی راد در نشست مطبوعاتی، با بیان این‌که با افزایش دیه با پدیده‌ی نامبارک تصادفات ساختگی مواجه هستیم، اظهار کرد: با توجه به افزایش نرخ دیه در کشور، گروه های مختلف در این زمینه پول‌های سیاه را تبادل و با مستندات محکم تصادفات ساختگی را به صورت واقعی صحنه سازی می‌کنند که در این حوزه توانسته‌ایم چند باند در استان شناسایی و به مراجع قضایی معرفی کنیم. 

  

وی با تاکید بر این‌که در تصادفات ساختگی برخی از افراد سودجو، افراد بی‌بضاعت را شناسایی و آن‌ها را با وعده‌ی مبلغ ناچیز فریب می‌دهند، افزود: در برخی موارد تصادفات به صورت حرفه‌ای صحنه‌سازی می‌شوند و تشخیص دادن آن از تصادف واقعی دشوار بوده در کشورهای دیگر نیز حتی برخی شرکت‌های بیمه‌ای 30 درصد دیه ها را به تصادفات ساختگی پرداخت می‌کنند با این‌که می‌دانند ساختگی است اما نمی توانند دلایل محکمی برای اثبات ساختگی آن ها ارائه دهند. 

  

مدیر کل پزشکی قانونی آذربایجان شرقی با اشاره به این‌که آذربایجان شرقی، استانی صنعتی بوده و رخ دادن حوادث ناشی از کار در آن، امری طبیعی است، افزود: طبق آمار طی سال گذشته یک هزارو 262 نفر مصدوم حوادث کاری اعلام شده که استان ما از نظر تعداد فراوانی در رده‌ی ششم و به ازای 100 هزار نفر جمعیت در رده‌ی هفدهم کشوری قرار گرفته است. 

  

وی افزود: در 9 ماه سال جاری یک هزار و 56 نفر در استان تحت معاینات بالینی قرار گرفته که این تعداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته دو درصد افزایش یافته است. 

  

وی با بیان این‌که طی سال 95 آمار فوت ناشی از حوادث کار در استان، 72 مورد ثبت شده که این آمار هشدار دهنده بود و نسبت به مدت مشابه سال 94 40 درصد افزایش یافته است، عنوان کرد: طی 9 ماه سال جاری نیز 54 نفر فوتی ناشی از حوادث کار ثبت شده که نسبت به سال قبل هفت درصد کاهش یافته است و حوادثی از جمله سقوط از بلندی، داربست، آسانسور و دکل را می توان جزو علل حوادث ناشی از کار در استان نام برد که ضرورت دارد بیش از گذشته به فکر تامین ایمنی کار کارگران باشیم. 

  

صمدی‌راد 46 درصد فوت شدگان ناشی از حوادث کار را کارگران ساختمانی اعلام کرد و گفت: ساخت‌وساز ساختمان‌ها باید از نظارت کافی ایمنی برخوردار شوند و همچنین کمبود اکسیژن، برق گرفتگی، سوختگی و غرق شدگی از علل دیگر حوادث کاری در 9 ماه سال جاری در استان بوده است. 

  

وی در خصوص مراجعین جهت سقط درمانی با تاکید بر این‌که مراجعین باید قبل از بروج روح نوزاد از پزشکی قانونی مجوز رسمی سقط را دریافت کنند، اظهار کرد: پزشکی قانونی برای دو گروه از افراد مجوز سقط جنین را صادر می کند، گروه اول شامل مادرانی که در صورت بارداری ممکن است جان خود را از دست بدهند و گروه دوم نوزادانی که قبل از تولد یا بلافاصله بعد از تولد جان خود را از دست می‌دهند که در این موارد مراجعین باید قبل از بروج روح، سریع به پزشکی قانونی مراجعه و با ارائه‌ی مستندات کامل، مجوز سقط را از پزشکی قانونی اخذ کنند. 

  

مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان شرقی ادامه داد: در 9 ماه سال جاری 300 پرونده درخواست سقط جنین تشکیل شده که از این تعداد به 288 مورد مجوز سقط صادر شده و این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش 4.2 درصدی و برای صدور مجوز افزایش 8.4 درصدی داشته است. 

  

وی افزود: مراجعه کنندگان برای سقط جنین باید از راه قانونی اقدام کنند؛ چرا که در محیط‌های غیر بهداشتی زیر نظر افراد غیرحرفه‌ای دچار آسیب می‌شوند، استان ما در حوزه‌ی سقط درمانی از نظر فراوانی در رتبه‌ی هفتم کشوری قرار گرفته است. 

  

وی با اشاره به آمار اجساد سالن تشریح پزشکی قانونی، اظهار کرد: در 9 ماه سال جاری، دو هزار و 26 جسد به تفکیک جنسیت، 446 نفر زن و یک هزار و 580 نفر مرد در استان ثبت شده که این آمار نسبت به سال گذشته یک درصد کاهش یافته است. 

  

مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان شرقی با بیان این‌که ارجاع اجساد به سالن تشریح شامل تمامی فوتی‌ها نیست، افزود: فردی که دارای بیماری تدریجی است و زیر نظر پزشک معالج فوت می‌کند، نیازی به ارجاع اجساد به سالن تشریح پزشک قانونی ندارد و فقط مرگ های غیر طبیعی، خودکشی، قتل و مرگ های مشکوک نیازمند تشریح اجساد هستند. 

    

وی از فوت 68 نفر ناشی از سو مصرف مواد مخدر در 9 ماه سال جاری در استان خبر داد و گفت: طی سال 95 از این تعداد سه نفر زن و 65 نفر مرد بوده که این آمار نسبت به سال گذشته 35 درصد کاهش یافته است، طی سال 95، استان ما از نظر فراوانی در رده‌ی ششم کشوری قرار گرفته است. 

  

وی با تاکید بر این‌که مسمومیت جزو عمده علل فوت افراد در استان محسوب می‌شود، افزود: طی 9 ماه سال جاری  48 نفر در استان دچار مسمویت شده‌اند که این تعداد نسبت به سال گذشته، 9 درصد افزایش یافته و استان ما از نظر فراوانی رتبه‌ی پنجم کشوری را کسب کرده است. 

  

صمدی راد تاکید کرد: از لحاظ قانونی فروش قرص برنج در کشور غیر قانونی بوده و طبق آمار 63 درصد فوتی‌های ناشی از مسمومیت مربوط به قرص برنج، 17 درصد الکل و 10 درصد سموم دفع آفات نباتی گزارش شده که ضرورت دارد نسبت به این مسائل توجه ویژه ای شود. 

  

وی با بیان این‌که متوفیات ناشی از برق گرفتگی 14 نفر در استان ثبت شده که سه مورد این تعداد زن و 11 نفر مرد بوده است، افزود: این تعداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته 32 درصد افزایش یافته است.

وی افزود: طبق آمار فوت شدگان ناشی از غرق شدگی در 9 ماه سال جاری، 23 نفر گزارش شده است و در سیل فروردین ماه آذرشهر 17 نفر زن و 27 نفر مرد فوت شدند و در سال 95 از نظر فراوانی تعداد فوت شدگان ناشی از غرق شدگی، استان ما رتبه‌ی 11 و به ازای 100 هزار جمعیت رتبه‌ی 26 کشوری را کسب کرده است. 

  

مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان شرقی با اشاره به این‌که در 9 ماه سال جاری، 21 نفر به دلیل استنشاق منواکسیدکربن در استان فوت کرده است، اظهار کرد: از این تعداد هشت مورد زن و 12 نفر مرد ثبت شده که این تعداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته 25 درصد کاهش یافته است. 

  

وی در بخش دیگر سخنان در خصوص آمار خودکشی بیان کرد: در سال 95، استان ما از نظر تعداد متوفیات مشکوک به خودکشی در رتبه پنجم و به ازای 100 هزار جمعیت در رتبه‌ی دهم کشوری قرار گرفته است که در این حوزه پزشکی قانونی استان آمار مشکوک به خودکشی را به مراجع قانونی معرفی و این مراجع آمار قطعی خودکشی افراد را به طور دقیق ارائه می دهند. 

  

مدیر کل پزشکی قانونی آذربایجان شرقی با اشاره به این‌که سطح تحصیلات افراد با خودکشی ارتباط مستقیم دارد و اکثر افرادی که خودکشی می‌کنند دارای تحصیلات مقطع راهنمایی و ابتدایی هستند، گفت: وضعیت آمار مشکوک به خودکشی در مناطق روستایی 31 درصد و در مناطق شهری 69 درصد گزارش شده که 20 درصد این آمار شامل افراد مجرد و 65 درصد افراد متاهل و پنج درصد مطلقه بوده است. 

  

وی با اشاره به آمار متوفیات ناشی از تصادفات رانندگی در استان، اظهار کرد: در 9 ماه سال جاری طبق تعاریف کمیسیون ایمنی راه‌ها، 538 نفر در استان بر اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده‌اند که از این تعداد 110 نفر زن و 428 نفر مرد بودند. این تعداد نسبت به سال گذشته 1.3 درصد کاهش یافته است و استان ما از نظر فراوانی با 665 مورد فوتی در رتبه‌ی هشتم و به ازای 100 هزار جمعیت کشور در رده‌ی 28 کشوری قرار گرفته است. 


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha