• دوشنبه / ۲ بهمن ۱۳۹۶ / ۱۰:۴۹
  • دسته‌بندی: کهگیلویه و بویراحمد
  • کد خبر: 96110200838
  • منبع : نمایندگی کهگیلویه و بویراحمد

مدیر سلامت محیط کار دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد:

ریزگردها به مخاط دستگاه تنفسی آسیب جدی وارد می‌کند

ریزگردها به مخاط دستگاه تنفسی آسیب جدی وارد می‌کند

ایسنا/کهگیلویه و بویراحمد مدیر سلامت محیط کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: گرد و غبار و ریزگردها به مخاط دستگاه تنفسی، حلق و حنجره آسیب جدی وارد می کند بطوریکه حتی فعالیت دستگاه تنفسی افراد سالم نیز در مواجهه با این گرد و غبارها دچار اختلال می‌شود.

به گزارش ایسنا، محمدرضا قلعه گلاب در جمع خبرنگاران افزود: با توجه به پیامدهای ناشی از گرد و غبار و آلودگی هوا از قبیل تشدید بیماری های قلبی، تنفسی و حساسیت ها باید توصیه های بهداشتی در زمان وقوع این پدیده جدی گرفته شوند.

وی در خصوص راه های پیشگیری از تاثیر سوء ریزگردها به بدن در هنگام آلودگی هوا، اظهارکرد: شهروندان باید در هنگام بروز پدیده گرد و غبار از فعالیت در خارج از منزل اجتناب کرده و در صورت اجبار برای خروج از منزل از ماسک‌های مخصوص استفاده کنند. به همین منظور ماسک هایی تحت عنوان ماست فنجانی (P 2 ) و (P 1 ) طراحی و عرضه می شوند که استفاده از این ماسک ها برای خروج از منزل به افراد مبتلا به آسم، سرفه، خس خس و درد قفسه سینه توصیه می شود.

قلعه گلابی با بیان اینکه برخی بیماری های قلبی عروقی، تنفسی و ریوی در هنگام آلودگی هوا و ایجاد ریزگردها تشدید می شوند، تصریح کرد: معمولا میزان آسیب های جسمی در افراد به میزان قرار گرفتن آنها در معرض مواد آلوده کننده و ریزگردها بستگی دارد. افزایش مصرف مایعات، میوه ها و سبزیجات تازه سبب افزایش دفع سموم از طریق ادرار و پیشگیری از اثرات سوء ناشی از گرد و غبار می‌شود.

وی تاکید کرد: در شرایطی که افراد مجبور به حضور طولانی مدت در هوای آزاد هستند باید از ماسک های تنفسی و یا دستمال خیس استفاده و از ورود ریزگرد ها به مخاط دهان و بینی جلوگیری کنند.

وی با بیان اینکه شهروندان باید از پایین کشیدن شیشه خودرو در زمان آلودگی هوا پرهیز کنند، اضافه کرد: هنگام حضور در خودرو، آهسته تر رانندگی کنید و سیستم تهویه مطبوع خودرو را در وضعیت چرخش مجدد هوا قرار دهید تا ورود گرد و غبار به اتومبیل کاهش یابد. ذرات گرد و غبار، همان مه غلیظی است که در روزهای آلوده بر فراز آسمان شهر دیده می شوند و برای سلامتی نیز مضر هستند.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha