• پنجشنبه / ۵ بهمن ۱۳۹۶ / ۱۴:۴۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 96110502899
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

سرکنسولگری جمهوری اسلامی افغانستان در مشهد:

مشکلات سیاسی باعث پختگی بیشتر افغانستان می‌شود

ایسنا/خراسان رضوی ‌سرکنسولگری جمهوری اسلامی افغانستان در مشهد گفت: هیچ کشوری بدون مشکلات سیاسی نیست، این مشکلات باعث پختگی بیشتر افغانستان می‌شود.

‌به گزارش ایسنا- نورالله راغی امروز 5 بهمن‌ماه در پنجمین جشنواره افغانستان‌شناسی در دانشگاه فرهنگیان مشهد، اظهار کرد: فرصت افغانستان‌شناسی فرصتی بسیار کلان است، مهاجرین ما که زندگی خود را ‌در جمهوری اسلامی ایران سپری کردند و بزرگ شدند، اکثرا کشور خود را ندیده‌اند.


وی افزود: این فرصتی است که انگیزه ایجاد می‌کند تا مطالعه کنند و کشور خود را بیشتر بشناسند و ظرفیتی ایجاد شود تا تاریخ، فرهنگ، ظرفیت‌ها و توانایی‌های افغانستان را در زمینه‌های مختلف به جمهوری اسلامی ایران و جهانیان معرفی کنند، امیدواریم  شهروندان و مهاجرین‌ ما از این فرصت‌ها استفاده ‌کنند و در سال‌های آینده شاهد افراد و اندیشمندانی از افغانستان در حاشیه چنین نشست‌هایی باشیم.

راغی با بیان اینکه در جریان 10-15 سال اخیر تحولاتی در زمینه‌های گوناگون در افغانستان رخ داده است، عنوان کرد: این تحولات و ظرفیت‌های ایجاد شده و توسعه افغانستان  بیش از پیش به معرفی، شناسایی و همت جوانان نیاز دارد، برای درک کامل  تحولات افغانستان و ظرفیت‌های بسیار کلان ایجاد شده، به نکاتی اشاره می‌کنم.

وی افزود: جغرافیای افغانستان یکی از بزرگترین ظرفیت‌های آن است. برنامه‌های مختلفی برای استفاده از این ظرفیت‌ها در افغانستان در دست اجرا است. تلاش بر آن است تا افغانستان به نقطه تلاقی افکار، دیدگاه‌ها و همکاری‌های اقتصادی در میان کشورهای منطقه و جهان مبدل شود.
سرکنسولگری جمهوری اسلامی افغانستان در مشهد با اشاره به اینکه همکاری‌های منطقه‌ای با محوریت افغانستان شکل گرفته است، خاطرنشان کرد: همکاری‌های منطقه‌ای در حال توسعه است. پروژه‌های بزرگ افغانستان آغاز شده و پیشرفت‌های بسیار زیادی داشته است.

وی با بیان اینکه عده‌ای اظهار می‌کنند که در افغانستان مشکلات سیاسی وجود دارد، عنوان کرد: هیچ کشوری بدون مشکلات سیاسی نیست، این مشکلات باعث پختگی بیشتر افغانستان می‌شود.

راغی گفت: افغانستان معادن نایابی دارد که کم‌تر کشوری از این ظرفیت‌ها برخوردار است. یکی از منابعی که افغانستان استخراج آن را آغاز کرده، حوزه چاه نفت است. افغانستان کشوری غنی است که ظرفیت‌ها برای استفاده از این منابع زیرزمینی ایجاد و در زمینه‌های مختلف کار و استخراج این منابع سرشار آغاز شده است.

سرکنسولگری جمهوری اسلامی افغانستان در مشهد با بیان اینکه در زمینه‌های علمی طی 15 سال پیش 150 دانشگاه در افغانستان ساخته شده است، عنوان کرد: این دانشگاه‌ها ظرفیت‌های خود را ارتقا می‌بخشند و باز دهی آن‌ها نسبت به گذشته بیشتر شده است.  صدها هزار دانشجو مشغول آموزش در این دانشگاه‌ها هستند و ارسال دانشجوها به کشورهای مختلفی از جمله کشورهای پیشرفته در افغانستان بیشترشده است.

راغی عنوان کرد: رسانه‌های افغانستان یکی از زمینه‌های بالندگی آن است که شاهد ارتقا و پیشرفت آن‌ها از لحاظ کمی و کیفی هستیم، جامعه مدنی شکل گرفته در افغانستان و آزادی بیان ایجاد شده، کم نظیر است که به مردم  فرصت‌ داده تا مشارکت داشته باشند و مسئولین خود را مورد بازخواست قرار دهند، مسئولین نیز همواره پاسخگوی مردم هستند و هیچ کنسولگری افغانستان مانند نمایندگی مشهد نیست.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha