• یکشنبه / ۸ بهمن ۱۳۹۶ / ۱۴:۴۸
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 96110804535
  • خبرنگار : 90136

دو جشنواره در راه موزه هنرهای معاصر

دو جشنواره در راه موزه هنرهای معاصر

هفتمین فستیوال بین‌المللی «سی پرفورمنس، سی هنرمند، سی روز» و اولین جشنواره بین‌الملی «رادیکال پرفورمنس» در موزه هنرهای معاصر تهران آغاز خواهند شد.

به گزارش ایسنا، امیر راد ـ مدیر کانون نیومدیا موزه هنرهای معاصر ـ  در گفت‌وگو با روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران گفت: هفتمین فستیوال بین‌المللی «سی پرفورمنس، سی هنرمند، سی روز» مانند دوره‌های گذشته و با توجه به اهداف این فستیوال شکل گرفته است. از جمله این اهداف می‌توان به معرفی این مدیوم به عنوان یک مدیوم بینارشته‌ای به مخاطبان و هنرمندان سایر حوزه‌های هنری، معرفی و حمایت از جوانان فعال در این حوزه، آموزش مستقیم و غیرمستقیم و فعالیت‌های تحقیقی اشاره کرد.

او ادامه داد: امسال همزمان با این رویداد، اولین جشنواره بین‌المللی رادیکال پرفورمنس نیز برگزار خواهد شد. این جشنواره فرصتی است برای تمرکز بر نگاه‌های گوناگون به حوزه‌ی اجرا و مطالعات بینارشته‌ای که شامل بخش‌های متفاوتی مانند اجراهای آلترناتیو، پرفورمنس‌آرت، ویدئو پرفورمنس و سایبرفورمنس است. برخی از این بخش‌ها برای نخستین بار به فضای هنری ایران معرفی خواهند شد.

مدیر کانون نیومدیا موزه هنرهای معاصر اضافه کرد: همچنین این جشنواره به صورت بین‌المللی به اجرا درخواهد آمد تا زمینه تبادل فرهنگی و هنری در این حوزه گشوده شود. این فستیوال، تنها فستیوال تخصصی پرفورمنس آرت در ایران است و هر ساله میزبان ۳۰ هنرمند از حوزه‌های گوناگون هنری است.

راد که پایه‌گذار و کیوریتور هر دو جشنواره است در این‌باره گفت: فستیوال بین‌المللی «سی پرفورمنس، سی هنرمند، سی روز» یک فستیوال کیوریتوریال است و ساختار آن از ابتدا و بنا به شرایط و اهداف آن اینچنین تعریف شده است. بنابراین برخلاف جشنواره «رادیکال پرفورمنس» انتخاب هنرمندان نه با فراخوان که توسط کیوریتور و بر اساس فعالیت آن‌ها در زمینه‌های عملی و تئوری و همچنین نقش این هنرمندان در گسترش، ارائه و معرفی این مدیوم و با در نظر گرفتن فعالیت یک سال گذشته آن‌ها صورت گرفته است.

این مدیر هنری درباره برخی از ویژگی‌های این دوره گفت: در سال‌های اخیر توجه به طیف‌های گسترده «اجرا» مورد توجه بسیاری از هنرمندان و دست‌اندرکاران قرار گرفته اما همچنان تجربه‌ها و بسترهای اجرایی (زمان، مکان و نهاد) دچار پراکندگی است که این امر از سویی خود سبب گم‌گشتگی برخی مفاهیم و سوءبرداشت‌هایی در حوزه نظری می‌شود و از سوی دیگر در حوزه عملی، تسلسل تجربی در تاثیر و تاثر میان آثار و هنرمندان را دچار وقفه می‌کند. کنار هم قرار گرفتن این دو جشنواره علاوه بر رفع این موانع و تمرکز حرفه‌ای در این حوزه، سبب دربرگیرندگی بیشتر چه در جذب و شناخت هنرمندان و چه در گستره مدیوم‌ها شده است و ویژگی‌های بینارشته‌ای این حوزه را بیشتر مورد تاکید قرار می‌دهد.

هفتمین فستیوال «بین المللی سی پرفورمنس، سی هنرمند، سی روز» و اولین جشنواره بین‌الملی «رادیکال پرفورمنس» از روز پنجشنبه ۱۲ بهمن‌ ماه ساعت ۱۸ ‌همزمان در موزه هنرهای معاصر تهران، کار خود را آغاز خواهند کرد و تا ۱۰ اسفند ادامه خواهند داشت.

در این دو رویداد هنرمندانی از کشورهای ایران، آلمان، اسپانیا، استرالیا، ترکیه، آمریکا، مکزیک و … حضور دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha