• چهارشنبه / ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ / ۱۲:۳۴
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 96111106440
  • خبرنگار : 71191

تشکیل کارگروه پیگیری و حفاظت ازخانه‌های تاریخی همدان

دوستداران میراث فرهنگی به دادِ تاریخِ همدان می‌رسند

دوستداران میراث فرهنگی به دادِ تاریخِ همدان می‌رسند

«کارگروه پیگیری و حفاظت از خانه‌های تاریخی همدان با هدف شناسایی خانه‌های تاریخی استان همدان و برای جلوگیری از تخریب بیشتر این خانه‌ها تشکیل شد.»

به گزارش ایسنا، چند روز بعد از تخریب تعدادی از خانه‌های قرار گرفته در محله کبابیان همدان تعدادی از دوستداران میراث فرهنگی عزم خود را جزم کردند تا تصمیم چند ساله گذشته را برای ایجاد یک بانک اطلاعاتی درباره خانه‌های تاریخی همدان به نتیجه برسانند.

یلدا خاکباز، دبیر کارگروه پیگیری و حفاظت از خانه‌های تاریخی همدان با اعلام آغاز به کار این کارگروه از حدود ده روزگذشته در استان همدان به ایسنا می‌گوید: با تخریب‌هایی که در طول چند هفته گذشته در بخش‌های تاریخی همدان به خصوص در محله تاریخی "کبابیان" رخ داد، دوستداران میراث‌فرهنگی استان همدان تصمیم گرفتند تا فکر خود برای ایجاد یک کارگروه با هدف تهیه بانک اطلاعاتی از بناها و خانه‌های تاریخی همدان را اجرائی کنند.

او با تاکید بر این‌که با این فکر کارگروه تشکیل شد تا رویکردِ بررسی، شناسایی و مستندنگاری بناهای تاریخی همدان در دستور کار این تیم قرار گیرد، ادامه می‌دهد: با این کار قصد داشتیم به نوعی کمک کنیم تا کمتر شاهد تخریب خانه‌های تاریخی باشیم. اما مهم این است این ذهنیت را داشته باشیم که چقدر می‌توانیم با این کار در حفاظت از خانه های تاریخی موثر باشیم و اجازه ندهیم اتفاقات بد دیگری رخ دهد.

وی از دیگر اهداف تشکیل این کمیته را تهیه شناسنامه خانه‌های تاریخی می‌داند و می‌گوید: متأسفانه بسیاری از خانه‌های تاریخی همدان هنوز شناسانی نشده یا شناسنامه‌دار نیستند، این یک مسئله مهم است که دوستداران میراث فرهنگی تصمیم گرفتند با استفاده از کارشناسان معمار، باستان‌شناس و خبرنگاران این بناها را شناسایی کنند.

این دانش‌آموخته مردم‌شناسی و فعال میراث فرهنگی همدان تاکید می‌کند: این مجموعه فعالیت‌ها کمک می‌کنند تا اطلاعات بافت‌های تاریخی جمع‌آوری شوند و آن‌ها را مستندسازی کنیم.

او ادامه می‌دهد: با تهیه‌ی فرم برای هر بنای ترایخی و ثبت اطلاعات هر کدام از خانه‌ها در این فرم‌ها، خانه‌ها شناسنامه‌دار می‌شود و قابلیت‌ها و توانایی‌هایی هر خانه مشخص می‌شود، در واقع با یک خرد جمعی کمک می‌کنیم تا این بانک اطلاعات تکمیل شود.

خاکباز معتقد است: با انجام این کار، می‌توان این اطلاعات را در اختیار شهرداری یا اداره کل میراث فرهنگی همدان قرار داد تا اقدامات بعدی برای مرمت، تغییر کاربری و حتی ساماندهی این خانه‌ها در دستورکارقرار گیرد.

وی با اشاره به ۱۴ عضو اصلی این کارگروه و فعالیت ۹ نفر از این تعداد برای این پروژه در حال حاضر بیان می‌کند: مطممئنا کارشناسان و متخصصانی در حوزه‌های معماری، میراث فرهنگی در تیم حضوردارند تا با استفاده از اطلاعات خود در این راه به ما کمک کنند.

به گفته‌ی او عکاسی از خانه‌های تاریخی و اطلاع‌رسانی رویکرد و بحث اصلی کارگروه خانه‌های تاریخی همدان است.

دبیر کارگروه پیگیری و حفاظت از خانه‌های تاریخی همدان با اشاره به استقبال شورای شهر و شهرداری همدان از ایجاد این کمیته، ادامه می‌دهد: این تیم برای ورود به برخی از خانه‌های تاریخی نیازمند مجوز از نهادهای شهری مانند میراث فرهنگی، شهرداری و شورای شهر است، که امیدوار به کمک آن‌ها هستیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha