• شنبه / ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ / ۱۳:۲۰
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 96111407869
  • منبع : نمایندگی همدان

دبیر خانه کارگر استان همدان:

دولت دستمزد واقعی برای کارگران در سال 97 درنظر بگیرد

دولت دستمزد واقعی برای کارگران در سال 97 درنظر بگیرد

ایسنا/همدان دبیر خانه کارگر استان همدان با تأکید بر اینکه دستمزد کارگران باید براساس نرخ تورم مشخص شود، گفت: دولت باید با توجه به نرخ تورم دستمزد واقعی را برای کارگران در سال 97 درنظر بگیرد.

چنگیز اصلانی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه بیش از 13 میلیون نفر از جمعیت کشور را جامعه کارگری تشکیل می‌دهند، اظهار کرد: متأسفانه از زمان جنگ تا کنون دولت‌ها 67 درصد به کارگران بدهکارند و در صورتی‌که این میزان را بدهند حقوق و دستمزد کارگران به 24 میلیون و 580 هزار ریال که حداقل دستمزد است، می‌رسد.

وی با بیان اینکه دستمزد کارگران کفاف زندگی یک خانواده دو نفره را هم نمی‌دهد، تصریح کرد: اگر دولت و کارفرمایان اعتقادی به پیشرفت کشور دارند، باید دستمزد 13 میلیون کارگر را به واقعیت برسانند.

رئیس خانه کارگر استان همدان خاطرنشان کرد: 80 درصد جمعیت ایران حقوق‌بگیر هستند که اگر دستمزد واقعی خود را دریافت کنند، چرخه صنعت و تولید کشور به حرکت درمی‌آید.

اصلانی با اشاره به اینکه در استان همدان 248 هزار بیمه‌شده وجود دارد، افزود: 90 درصد این شاغلین زیر خط فقر دستمزد دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه دستمزد 80 درصد از 47 هزار بازنشسته استان نیز زیر خط فقر است، تأکید کرد: دولت نظام هماهنگی را برای تمام حقوق‌بگیران خود اجرا و مصوب کرده که کسانی‌که زیر 50 میلیون ریال حقوق می‌گیرند، 12 تا 25 درصد افزایش حقوق داشته باشند اما جامعه کارگری در این زمینه یتیم مانده است و اگر افزایش حقوقی نیز داشته باشند، جنبه سیاسی دارد تا کارگران اعتراضی نداشته باشند.

اصلانی با تأکید بر اینکه باید براساس میزان رضایتمندی و نرخ تورم حقوق واقعی به کارگران داده شود،بیان کرد: در کشور ما، دولت برای کارگران تصمیم‌گیری می‌کند در حالیکه این سیاست باید برداشته شود و کارگران نیز همانند سایر اقشار خودشان نرخ دستمزد را مشخص کنند.

وی با اشاره به اینکه بین کارگران و سایر اقشار تبعیض قائل می‌شوند، یادآور شد: دولت باید کارگر و کارفرما را باهم ببیند و تعادل برقرار کند اما همواره به علت بحران‌های صنعتی و اقتصادی، جنگ و بازسازی و سایر مسائلی که در کشور وجود داشته، دستمزد واقعی به کارگران داده نمی‌شود در حالیکه باید به دستمزدها تعادل بخشیده شود تا چرخش اقتصادی در کشور ایجاد شود.

اصلانی با بیان اینکه 12 درصد قیمت تمام شده تولیدات کارخانجات کشور را دستمزد کارگران پر می‌کند، ادامه داد: دولت و کارفرمایان اعتقادی به دستمزد واقعی ندارند و آن را سربار تولیدکننده می‌دانند اما آنچه واقعیت دارد این است که کارخانجات به علت واردات بی‌رویه تعطیل می‌شوند و کارفرما هم زور خود را بر روی دستمزد کارگران می‌گذارد.

وی با اشاره به اینکه اشتغال ایجاد شده در کشور باید پایدار باشد، افزود: دولت باید از صادرات حمایت کرده و از واردات بی‌رویه به کشور جلوگیری کند چرا که واردات بی‌رویه خیانت به کشور و تولید داخلی است.

اصلانی با تأکید بر اینکه زندگی کارگران نمونه‌ای بارز از اقتصاد مقاومتی است، اظهار کرد: با توجه به اینکه ایران، کشوری ثروتمند است باید مزدی به کارگران داده شود که آبرومندانه باشد.

دبیر خانه کارگر استان همدان تصریح کرد: براساس بخشنامه شورای عالی کار دستمزد کارگران با احتساب حق مسکن، بن خواروبار ماهانه 11 میلیون و 209 هزار ریال است در صورتی‌که باید به  24 میلیون و 580 هزار ریال برسد.

وی خاطرنشان کرد: کارگران ثابت کردند اگر مورد توجه قرار بگیرند با جان و دل و کیفیت بالا کار خواهند کرد و مسئولان و دولت باید با منطق در زمینه دستمزد کارگران تصمیم‌گیری کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha