• سه‌شنبه / ۲۸ فروردین ۱۳۹۷ / ۱۱:۱۵
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 97012810194
  • منبع : نمایندگی کرمان

حیوان گزیدگی در رفسنجان 1.5 تا 2 برابر بیشتر از میانگین کشوری

حیوان گزیدگی در رفسنجان 1.5 تا 2 برابر بیشتر از میانگین کشوری

ایسنا/کرمان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان بیان کرد: میانگین مجروحینی که بعلت حیوان گزیدگی جهت دریافت واکسن هاری به مرکز درمان پیشگیری هاری رفسنجان مراجعه می کنند 1.5 تا دو برابر بیشتر از میانگین کشوری است.

به گزارش ایسنا، دکتر احمد جمالی زاده صبح امروز 28 فروردین ماه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: کارگروه کنترل بیماریهای زئونوز(بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان) روز دوشنبه با حضور دکتر عرفانی رئیس اداره زئونوز وزارت بهداشت و آقای پور مظفر کارشناس این برنامه به همت واحد پیشگیری و مبارزه با بیماریهای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان برگزار شد.

وی افزود: این کارگاه برای بخشداران بخش های مختلف شهرستان رفسنجان، نمایندگانی از ادارات فرمانداری، شهرداری، محیط زیست، دامپزشکی و نیروی انتظامی برگزار گردید.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان رفسنجان با اشاره به مصوبات این جلسه اظهار کرد: تاکید به ساماندهی سگهای ولگرد در شهرستان و اطلاع رسانی به مردم در خصوص شستشوی آسیب‌های ناشی از حیوان گزیدگی، مراجعه به موقع جهت پیشگیری با سرم و واکسن هاری از جمله مصوبات این جلسه بود.

جمالی زاده به وظایف محوله به دهیاران در این خصوص اشاره کرد و ادامه داد: مشخص کردن وضعیت سگ‌ها در روستاها به صورت قلاده زدن سگ‌های صاحب‌دار و جمع آوری و دفع بهداشتی پسماندهای خانگی بخصوص در روستاها در این جلسه مصوب شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با تاکید به واکسیناسیون سگ‌های صاحبدار در شهرستان، خاطرنشان کرد: در این جلسه لزوم اطلاع رسانی به جامعه در موارد پیشگیری از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان از جمله عدم مصرف لبنیات سنتی و غیر پاستوریزه و استفاده از گوشتهای مورد تائید دامپزشکی و خرد کردن آنها پس از ۲۴ ساعت مصوب شد.

جمالی زاده تأکید کرد: شهروندان محترم لازم  است در صورت هرگونه گاز گرفتگی توسط پستانداران و حتی چنگ زدن حیواناتی مثل گربه، محل آسیب دیده را بلافاصله به مدت ١٥ تا ٢٠ دقیقه با آب پرفشار و صابون شستشو داده و فوراً به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی و یا درمانی مراجعه کنند.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان رفسنجان در پایان تصریح کرد: بیماری هاری اگر چه صد درصد کشنده است ولی با شستتشو و دریافت به موقع سرم و واکسن هاری کاملا قابل پیشگیری است.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha