• یکشنبه / ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۱۵:۳۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 97020201180
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌ رضوی:

گردشگری جایگزین توسعه کشاورزی و صنعتی سرخس می‌شود

گردشگری جایگزین توسعه کشاورزی و صنعتی سرخس می‌شود

ایسنا/خراسان رضوی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌رضوی گفت: با توجه به بحث خشکسالی و مشکلات موجود در بخش صنعت و ظرفیت‌های گردشگری و طبیعی که در شهرستان سرخس وجود دارد گردشگری می‌تواند جایگزین خوبی برای اشتغال پایدار این شهرستان باشد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، ابوالفضل مکرمی‌فر در دیدار با اعضای شورای شهر شهرستان سرخس اظهار کرد: کشاورزی، گردشگری و صنعت سه محور توسعه کشور و استان خراسان رضوی هستند اما در حال حاضر صنعت و کشاورزی به دلیل تحریم‌ها و کمبود آب و خشکسالی و... در وضعیت خوبی قرار ندارند از این رو گردشگری به عنوان صنعت بدون دود که به تکنولوژی نیز وابستگی ندارد می‌تواند در کشور و استان درآمدزایی کند.

وی ادامه داد: شهر سرخس جاذبه‌های گردشگری و تاریخی بسیاری دارد و می‌تواند در جذب توریست و گردشگری بسیار موفق عمل کند. دریاچه بزنگان، غار کرکس و غار مزداوند از جمله جاذبه‌های طبیعی و بکر شهرستان سرخس محسوب می‌شود که می‌توانند گردشگران زیادی را به خود جذب کنند. البته برای معرفی و گسترش این جاذبه‌های گردشگری باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کرد و میراث فرهنگی خراسان‌رضوی در زیر ساخت‌های گردشگری می‌تواند ورود پیدا کند.

مکرمی‌فر تصریح کرد: در حال حاضر 1600 اثر در سطح استان ثبت شده اما پیش‌بینی ما شناسایی و ثبت 100هزار اثر ملموس و ناملموس است از این رو، برای ثبت آثار تاریخی ملموس و ناملموس شهرستان سرخس اعتبار مشخصی در نظر گرفته شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌رضوی بیان کرد: میراث فرهنگی آمادگی کامل برای احداث موزه سرخس را دارد تا موزه‌ای در شآن تاریخ و هویت این شهرستان ایجاد شود. همچنین روستاهای هدف گردشگری سرخس، کارگاه‌های صنایع دستی به منظور ایجاد اشتغال پایدار روستایی تجهیز خواهند شد.

وی با اشاره به بهسازی هتل‌های شهرستان سرخس گفت: اگر واحدهای اقامتی اقدام به بازسازی و بهسازی کنند در افزایش درجه آن‌ها اقدام خواهیم کرد.

مکرمی‌فر گفت: قطار گردشگری مشهد- سرخس در دو طبقه راه‌اندازی خواهد شد و در حال حاضر قطار گردشگری نیشابور، سرخس، سبزوار و سنگان در برنامه‌های میراث فرهنگی قرار دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌رضوی با بیان این مطلب که جشن نوروزگاه 98 را در سرخس برگزار خواهیم کرد افزود: گردشگری محور توسعه کشور و رقابت سرمنشا موفقیت آن است از طرفی اقامت، غذا، آثار تاریخی، جاذبه‌های گردشگری و طبیعی، صنایع دستی همه در حوزه گردشگری و ایجاد اشتغال پایدار تاثیر گذار هستند.

در ادامه همچنین غلامرضا لالوی رئیس شورای شهر شهرستان سرخس نیز گفت: درحوزه گردشگری زحمات زیادی در منطقه مزداوند توسط شورای شهر، شهرداری و میراث فرهنگی کشیده شده است و در سال جاری آمار قابل توجهی گردشگر جذب این شهرستان شدند.

وی افزود: غاز و دریاچه بزنگان، جنگل‌های انبوه پسته، رباط شرف، غار کرکس و آرامگاه بابا لقمان از مهمترین جاذبه‌های تاریخی و گردشگری شهرستان سرخس به شمار می‌آیند که در ماندگاری توریست و گردشگر می‌توانند موثر باشند.

لالوی تصریح کرد: یکی از مهمترین مشکلات و دغدغه‌های شهرستان سرخس بنای تاریخی بابا لقمان است چرا که این بنا ثبت میراث فرهنگی است و زمین آن متعلق به آستان قدس رضوی و اداره کل اوقاف است، به همین دلیل نمی‌توانیم هیچگونه ساخت و ساز و تجهیز و بهسازی محوطه آن داشته باشیم.

رئیس شورای شهر سرخس: بنای بابا لقمان جدا از اینکه میراث ماندگاری در شهرستان سرخس است، جنبه مذهبی زیادی در بین مردم سرخس دارد از این رو پیشنهاد داریم کارگروهی متشکل از شورای شهر، فرمانداری، شهرداری، میراث فرهنگی، آستان قدس به منظور بررسی آرامگاه بابا لقمان صورت گیرد. همچنین بنای تاریخی انبارغله شهرستان که در آستانه تخریب است مرمت و به عنوان بنای موزه تجهیز شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha