• شنبه / ۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۱۴:۴۲
  • دسته‌بندی: جنوب کرمان
  • کد خبر: 97020804699
  • منبع : نمایندگی کرمان

حراج دار و ندار گوجه کاران جنوب کرمان

حراج دار و ندار گوجه کاران جنوب کرمان

ایسنا/جنوب کرمان کشاورزان جنوب کرمان با توکل به خداوند بذر امید و آرزو های خود را در زمین می‌کارند، اما در فصل برداشت این امید و آرزو به یک تراژدی غم بار تبدیل می‌شود.

جنوب استان کرمان که هفت شهرستان جیرفت، کهنوج، منوجان، قلعه گنج، رودبار، فاریاب و عنبرآباد را تشکیل می‌دهد با بهره مندی از خاک حاصلخیز و آب و هوای مطلوب به تنهایی بیش از چهار میلیون تن محصولات زراعی و باغی کشور را تولید می کند و سهم بسازی در تولید ملی کشور دارد.

از آنجایی که این منطقه اقلیم‌های متفاوت آب و هوایی را به فاصله 50 کیلومتر از هم دارد، تولید محصولات خارج از فصل و در اوج سرما در این منطقه با کیفیت بسیار عالی تولید می‌شود، به همین لحاظ سهم بزرگی در تولید محصولات کشاورزی خارج فصل و همچنین تنطیم بازار محصولات کشاورزی دارد و از سوی دیگر می‌توان گفت کشور را از واردات محصولاتی چون سیب زمینی، پیاز، خیار سبز، گوجه فرنگی، توت فرنگی و سایر محصولات بی نیاز می‌کند.

اما این مهم زمانی برای کشاورزان و تولید کنندگان زحمت‌کش جنوب کرمان چهره خندان و روی گشاده به ارمغان می‌آورد که آرزوی دیرینه آنها به حقیقت تبدیل شود و نگرانی‌ از تعیین نامناسب قیمت محصولاتشان، آنها را از پای درنیاورد.

در سال زراعی نیز کشاورزان جنوب استان کرمان، کشت گوجه فرنگی را از اوایل مهر و آبان سال گذشته شروع کردند و محصول نوبرانه آنها در اسفند ماه همان سال و فرودین امسال وارد بازار شد که متاسفانه از همان اول قیمت مطلوبی نداشت و سبب نگرانی کشاورزان شد.

 کشاورزی به نام رضا مشایخی که محصول خود را به میدان تره بار جیرفت برای فروش آورده بود گفت: در سطح 5 هکتار گوجه کاشتم و هر چی داشتم و نداشتم خرج این زمین کردم.

کشاورز دیگری به نام احمد دوستکام گفت: برای کاشت محصولم از بانک وام گرفتم  و الان نمی توانم وامم را بازپرداخت کنم و به امید فروش محصولم بودم که آن هم کسی نمی‌خرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان به خبرنگار ایسنا گفت: با توجه به این که قیمت محصول گوجه فرنگی در بازار کاهش داشته است، به منظور حمایت از کشاورزان، خرید توافقی را در دستور کار قرار دادیم که این مهم با پیگیری‌های بسیار در سطح استان و وزارت جهاد کشاورزی ادامه داشت.

سید یعقوب موسوی افزود: در کنار خرید توافقی، رایزنی با کارخانه داران رب گوجه فرنگی کشور و منطقه را آغاز کردیم و توانستیم با تلاش فراوان محصول کشاورزان را به کارخانه جات رب گوجه ارسال کنیم.

وی ادامه داد: با دستور معاون وزیر جهاد کشاورزی کار خرید توافقی گوجه فرنگی در جنوب کرمان توسط تعاون روستای جنوب کرمان آغاز شد و این مهم باعث شد قدری قیمت محصول گوجه فرنگی به ثبات برسد.

رییس سازمان تعاون روستایی جنوب کرمان نیز گفت: با توجه به اعتراضات کشاورزان جنوب کرمان به دلیل کاهش شدید قیمت محصول گوجه فرنگی، کار خرید حمایتی و توافقی این محصول در منطقه از 21 فروردین سال جاری آغاز شده است.


فرود سالاری با بیان این مطلب که برداشت محصول گوجه فرنگی در شهرستان های کهنوج، قلعه گنج و رودبار جنوب آغاز شده است افزود: در حال حاضر در این سه شهرستان خرید حمایتی با قیمت کیلویی 400 تومان انجام می‌شود.

یعقوب موسوی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان نیز به خبرنگار ایسنا گفت:با توجه به ملاقات حضوری با کشاورز، معاون وزیر در امور زراعت و تماس تلفنی با مهرفرد معاون امور بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی و محمدزاده عضو سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور و هماهنگی‌ها جهت حمایت از کشاورزان جنوب کرمان اقداماتی انجام شد.

وی افزود: همچنین در پی برقراری ارتباط تلفنی با انجمن صنایع تبدیلی کشاورزی کشور و مدیران کارخانه‌های بزرگ رب گوجه فرنگی کشور  در استان‌های خراسان، فارس، گلستان، اصفهان، به زودی نمایندگان کارخانه‌های مربوطه به منظور بررسی منطقه و خرید مستقیم گوجه فرنگی به منطقه اعزام می‌شوند.

موسوی با اشاره به حضور نمایندگان کارخانه‌های رب گوجه فرنگی به منظور بررسی منطقه و خرید مستقیم گوجه فرنگی در جنوب کرمان تصریح کرد: ابتدا از شهرستان‌های رودبار جنوب و کهنوج و قلعه گنج و سپس از جیرفت و عنبرآباد علاوه بر خرید توسط تعاون روستایی، عملیات خرید و حمل و نقل توسط نمایندگان کارخانه‌ها با هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی و همکاری کشاورزان منطقه آغاز می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان افزود: در این ارتباط مقرر شده است تامین یارانه حمل و نقل تا کارخانه نیز در دستور کار دولت قرار گیرد؛ مبلغ اولیه برای خرید کارخانه‌ها در میادین میوه و تره بار جنوب به ازای هر کیلوگرم ۴۰۰۰ ریال تعیین شده است و سازمان جهاد کشاورزی و مدیریت تعاون روستایی جنوب کرمان به منظور حمایت از بخش کشاورزی، نهایت همکاری را با کارخانه‌های رب گوجه فرنگی سراسر کشور در تسهیل امر خرید انجام می‌دهد.

به گزارش ایسنا، طی چند روز گذشته، کشاورزان گوجه کار جنوب کرمان به افت شدید قیمت محصول اعتراض کردند. داستانی که هرساله تکرار می شود و هیچ راه نجاتی برای کشاورز گویا غیر از پرداخت قرض وجود ندارد. براستی کلید حل مشکلات کشاورزان جنوب کرمان در دست کیست؟

حال که کشاورزان جنوب استان کرمان با مشکل نبود برنامه ریزی مناسب و کاهش قیمت محصولات کشاورزی و از طرفی آزاد سازی قیمت نهاده کشاورزی رو به روشده‌اند باید چاره اندیشی شود.

در سالی که رهبر معظم انقلاب اسلامی شعار سال را حمایت از کالای ایرانی اعلام کرده اند، اما تولیدات کشاورزان جنوب استان کرمان یکی پس از دیگری با کاهش قیمت رو به رو می‌شوند. امروز با خرید توافقی آن هم برای چند روز در مردم را تسکین دادیم اما برای فردا چه کاری باید کرد تا این تراژدی تکرار نشود.

سطح زیر کشت گوجه فرنگی منطقه جنوب کرمان 13 هزار و 250 هکتار و میانگین عملکرد هر هکتار 30 تن در هکتار است که با احتساب این میزان 400 هزار تن گوجه فرنگی در جنوب کرمان تولید شده است.

گزارش از مصیب سالاری، خبرنگار ایسنا در جنوب کرمان

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha