• یکشنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۲۰:۴۱
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 97022312940
  • خبرنگار : 71191

از پرونده پزشکی بناهای تاریخی تا پولی که فقط 6 ماه سال جواب می‌دهد

از پرونده پزشکی بناهای تاریخی تا پولی که فقط 6 ماه سال جواب می‌دهد

مدیر کل پایگاه‌های ملی و جهانی ایجاد ساختار مستقل در پایگاه‌های میراث فرهنگی را یکی از اقداماتی می‌داند که در طرح توجیهی سازمان میراث فرهنگی مورد توجه قرار گرفته و در این ساختار تلاش می‌شود تا مشکل پرداخت حقوق کارمندان پایگاه‌های ملی میراث فرهنگی برطرف شود.

به گزارش ایسنا، فرهاد عزیزی که یک‌شنبه ۲۳ اردیبهشت در تشریح برنامه‌های پایگاه‌های میراث ملی و جهانی در بین خبرنگاران اظهار می‌کند: در برنامه چهارم توسعه ساختار تشکیلاتی رسمی برای پایگاه‌های میراث فرهنگی وجود نداشت. اما در ساختار طرح توجیهی جدیدی که آماده شد، یکی از اولویت‌ها این است که آثار و پایگاه‌های مهم ساختار مستقل داشته باشند.

او با بیان این‌که در حال حاضر حقوق کارکنان از محل اعتبارات عمرانی تأمین می‌شود، ادامه می‌دهد: به دنبال رفع این مشل در ساختار جدید هستیم. در سال ۹۶ نیز چند ماه حقوق معوقه این کارکنان با دستور مستقیم رئیس سازمان میراث‌فرهنگی از درآمد جاری پایگاه‌ها پرداخت شد.

وی هر چند پرداخت دستمزد کارکنان پایگاه‌های میراث فرهنگی را موضوعی می‌داند که همیشه دغدغه مردم و رسانه‌ها است، اما پیگیری‌های انجام شده در این زمینه تا کنون را تا جائی نتیجه بخش می‌داند که با توجه به اعتباری تخصیص داده شده، برای پرداخت‌ها تا شهریور مسئله‌ای وجود ندارد.

اختصاص ردیف اعتباری مشخص به تخت‌جمشید و پاسارگاد

وی همچنین درمورد مدیریت تخت جمشید و میزان اعتبارات این پایگاه با توجه به کنار رفتن مدیر سابق از این سمت در طول حدود ۱۰ روز گذشته اظهار می‌کند: در چند روز آینده مدیر تخت جمشید از بین چند گزینه موجود انتخاب و معرفی خواهد شد. بودجه تخت‌جمشید و پاسارگاد مانند سایر پایگاه‌ها بود اما با کمک نماینده مرودشت یک ردیف اعتباری مشخص به به تخت جمشید و پاسارگارد اختصاص داده شد.

او توضیح می‌دهد: در سال اول فقط ۵۰۰ میلیون تومان از این اعتبار تأمین شد اما در سال دوم ۷ تا ۸میلیارد تومان از این اعتبار تخصیص داده شد. امسال نیز ۱۸میلیارد تومان مصوب شد که از این میزان ۱۰میلیارد تومان اختصاص داده شد که تا پایان شهریور باید هزینه شود. بنابراین با توجه به اعتبارات مصوب امید داریم اتفاقات خوبی در تخت جمشید و پاسارگاد رخ دهد، چون متأسفانه تاکنون تخت جمشید و پاسارگاد دارای امکانات مناسبی نبود اما تا پایان تابستان به نتایج خوبی هم در تخت جمشید و هم در پاسارگاد دست خواهیم یافت.

تصور می‌کردند طرح سال ۹۲ هنوز در مسجد امام اصفهان اجرا می‌شود

عزیزی همچنین با اشاره به وضعیت پایگاه جهانی نقش جهان و مسجد جامع اصفهان می‌گوید: میدان نقش جهان یکی از مسئله‌دارترین پایگاه‌ها به شمار می‌رفت به طوری که موضوع "عالی قاپو" و "مسجد امام اصفهان" همیشه یکی از نگرانی‌های اصلی محسوب می‌شد اما در چهار سال گذشته بنای عالی قاپو استحکام بخشی شده و به وضعیت پایدار رسیده است، این درحالی است که بسیاری از بازدیدکنندگان وقتی به مسجد امام می‌رفتند تصور می‌کردند که همان طرحی که در سال ۹۲ کلید خورده در حال انجام است.

وی ادامه می‌دهد: این در حالی است که ۱۱ ترک از ۱۶ ترک مورد نظر در این محوطه جهانی انجام و این مسجد باززنده سازی شده است به طوری که تا یک سال دیگر  باید مرمت گنبد مسجد جامع اصفهان به پایان برسد.

عزیزی همچنین به اقدامات مرمتی انجام شده در پایگاه جهانی بم و تخت سلیمان صورت گرفته، اشاره می‌کند و می‌گوید: اقدامات مرمتی بسیار خوبی در بم انجام شده است به طوری که مرمت حاکم نشین پس از گذشت ۱۴ سال به پایان رسید و تعداد زیادی از بناهایی که در منظر فرهنگی بم بودند مانند خانه یهودی‌ها و کوشک ابراهیم آباد انجام شد و ورودی ارگ بم نیز بازسازی شد. ایوان غربی تخت سلیمان که دارای وضعیت ناپایداری بود مورد مرمت قرار گرفت.

او اعلام می‌کند: در سال ۹۷ تلاش می‌کنیم تا بر اساس پلان مدیریتی مشخص در حفاظت، مرمت و زیرساخت‌های گردشگری پایگاه‌ها اقدامات مناسبی انجام دهیم. با این وجود بیشترین تمرکز را بر روی بحث آموزش گذاشته‌ایم.

برای حفاظت از آثار تاریخی پرونده پزشکی تشکیل می‌دهم

سید هادی احمدی، مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی کشور نیز در سخنانی یکی از اساسی‌ترین اقداماتی که در سال ۹۷ در دستور کار قرار داده شده را صدور حکم مرمت برای همه‌ی دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی قبل از آغاز عملیات مرمت اعلام می‌کند.

وی با اعلام اینکه حکم مرمت یکی از ضروری‌ترین فعالیت‌هایی است که در سال ۹۷ مورد تاکید قرار می‌گیرد، می‌گوید: با توجه به اینکه موضوع حکم مرمت از سال ۹۶ آغاز شده اما یکی از اساسی‌ترین فعالیت‌هایی که امسال در دستور کار قرار خواهد گرفت اجرای این حکم است. به عنوان مثال شهرداری پیش از آنکه به مرمت بناهای تاریخی ثبت شده بپردازد باید حکم مرمتی داشته باشد، همینطور بخش دولتی و خصوصی قبل از انجام هر گونه دخالتی در بناهای تاریخی باید دارای این حکم باشند تا به این وسیله مرمت بناهای تاریخی نظام‌مند شود و آیندگان در جریان اتفاقات و اقداماتی که در بناهای تاریخی رخ باشند.

او همچنین به لزوم وجود شفافیت در حوزه میراث‌فرهنگی اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: برای مدیریت بهتر و اطلاع یافتن مردم از وضعیت بناهای تاریخی سیستم آنلاینی تهیه می‌شود که به صورت یک پرونده پزشکی تمام آثار ثبتی که وظیفه حفاظتی آنها را به عهده داریم به صورت شفاف در اختیار عموم قرار گیرد

وی بابیان این‌که در سال ۹۷ پیش‌بینی شده تا در حوزه نرم‌افزاری میراث‌فرهنگی بیش از گذشته تمرکز شود، اظهار می‌کند: در این زمینه کمیته ملی حفاظت و انجمن‌های میراث فرهنگی به عنوان یک فرصت و ظرفیت بزرگ مورد توجه است. از سوی دیگر تاکید بر قوانینی که مغفول مانده و ظرفیت‌سازی و آموزش در بافت‌های تاریخی نیز امسال مورد توجه قرار می‌گیرد.

پنج شرکت در کشور ویترین موزه‌ای می‌سازند

محمدرضا کارگر، مدیر اداره کل موزه‌های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز در مورد استاندارسازی در موزه‌های زیرنظر سازمان میراث فرهنگی به نسبت استانداردهای مناسبی که در موزه‌های خصوصی مانند موزه ملک، موزه بانک ملی و موزه سپه وجود دارد،  با بیان این‌که در سال ۹۷ بنا بر دستور رئیس سازمان میراث‌فرهنگی بخش نرم‌افزاری و کیفیت در اولویت قرار گرفته است، بیان می‌کند: در بخش موزه‌ها نیز مانند سایر بخش‌های کشور نباید توقع داشته باشیم که همه چیز در سطح ایده‌آل باشد.

وی ادامه می‌دهد: اکنون با تلاش‌ها و سرمایه‌گذارهای به‌عمل آمده پنج شرکت در کشور ویترین موزه‌ای می‌سازند اما هنوز تولید نور موزه‌ای نداریم و باید تجهیزات مربوط به نور را از خارج از کشور وارد کنیم، اما متأسفانه اکنون از واردات نور موزه‌ای جلوگیری به‌عمل آمده و تعرفه‌های واردات آن بسیار بالاست. در حالی‌که موزه لوور یک سوم هزینه‌های خود را از طریق بودجه دولتی کسب می‌کند و دو سوم دیگر را از طریق درآمد خود موزه وکشورهایی که اشیای تاریخی خود را برای معرفی در این موزه قرار داده‌اند، به‌دست می‌آورد.

فاصله موزه‌های کشور با ایده‌آل‌های جهانی

او با تاکید بر این که وضعیت موزه‌ها در ایران با ایده‌آل‌ها فاصله دارد، تاکید می‌کند: در مقایسه با گذشته، کشورهای جهان و وضعیت اقتصادی کشور وضعیت موزه‌ها بسیار مطلوب است. مثلا در چند ماه گذشته ۱۱ پروژه در سعدآباد به بهره‌برداری رسید. امروز هیچ وضعیت اضطراری در موزه‌ها و مخازن وجود ندارد.

مدیرکل امور موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی‌تاریخی ادامه می‌دهد: دو موزه بانک سپه و بانک ملی با حمایت‌ها و تلاش‌های سازمان‌ میراث‌فرهنگی شکل گرفته‌اند. حتی سازمان میراث‌فرهنگی موزه هلال احمر که در دولت قبل متلاشی و به محلی برای تجمع معتادان درآمده بود را ساخت و احیا کرد. موزه ملک نیز موقوفاتی دارد که مربوط به آستان قدس است و آستان قدس موظف است همه هزینه این موقوفات را تأمین کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha