• دوشنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۱۶:۴۷
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 97022413549
  • خبرنگار : 71191

درخواستی برای ثبت "حافظان میراث‌فرهنگی" در تقویم رسمی کشور

درخواستی برای ثبت "حافظان میراث‌فرهنگی" در تقویم رسمی کشور

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری پیشنهاد کرد یکی از روزهای هفته میراث‌فرهنگی به‌عنوان روز حافظان میراث‌فرهنگی در تقویم رسمی کشور درج شود.

به گزارش ایسنا، حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری - دوشنبه ۲۴ اردیبهشت در مراسم گرامیداشت روز حافظان میراث فرهنگی که به مناسبت هفته میراث فرهنگی در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد، با بیان این‌که گزارشی برای ثبت روز "حافظان میراث فرهنگی" در تقویم رسمی کشور تهیه شده است، ادامه داد: به زودی این گزارش در شورای فرهنگی عمومی مطرح می‌شود.

او آغاز هفته میراث فرهنگی را آغاز سال برای اهالی میراث فرهنگی دانست و گفت: حفاظت یک امر یکپارچه با رده‌های مختلفی است، در واقع حفاظت فیزیکی در دستان نیروهای یگان حفاظت است. اهمیت حفاظت باید به جامعه انتقال پیدا کند و این بخشی از بسته نرم‌افزاری‌ است که در حال تهیه است. موضوع حفاظت در اولویت معاونت میراث‌فرهنگی قرار دارد.

وی عملکرد فرماندهی یگان حفاظت در دوره کنونی را طلایی دانست و گفت: در این دوره شاهد نظم‌بخشی و ارتباط بیشتر این بخش با معاونت میراث‌فرهنگی بوده‌ایم.

او همچنین با اشاره به صحبت‌های رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، در مورد بخش نرم‌افزاری میراث فرهنگی و یگان حفاظت و لزوم پررنگ‌تر شدن آن، ادامه داد: با وجود کمبود اعتبارات این مسئله را در اولویت قرار دادیم. در حوزه نرم‌افزاری معرفی، آگاهی‌بخشی و ترویج در کنار بلیت‌فروشی و حفاظت الکترونیک در قالب یک بسته یکپارچه باید شکل گیرد.

طالبیان با بیان اینکه موضوع آموزش در ابعاد مختلف این حوزه نیز جزو این بسته نرم‌افزاری‌ است، تأکید کرد: بخش تخصصی این آموزش ازسوی معاونت میراث‌فرهنگی و بخش حفاظتی و امنیتی ازسوی یگان آموزش داده ‌می‌شود.

وی با اشاره به موضوع پایش آثار تاریخی نیز گفت: برای انجام این کار نیز فرمی تهیه شده و به استان‌ها ارائه شده که بخشی از پایش از آثار تاریخی ازسوی یگان حفاظت صورت گیرد، این کار کنترل ما روی حریم و آثار را راحت‌تر می‌کند. اگر پایگاه‌ها، بناها و موزه‌ها با تجهیزات ماهواره‌ای و نرم‌افزاری مختلفی تجهیز شوند یگان حفاظت نیز می‌تواند پوشش و پایش گسترده‌ای داشته باشد.

معاون میراث‌فرهنگی با تاکید بر این‌که به نسبت گذشته دستاوردهای بسیار خوبی در حوزه یگان میراث‌فرهنگی حاصل شده است، به اهمیت حفاظت در انتقال اشیا به داخل و خارج از کشور در فعالیت‌های نمایشگاهی و انتقال اشیا در حفاری‌های باستان‌شناسی اشاره کرد و افزود: این اشیاء نیازمند حفاظت و مراقبت هستند و کار شما بسیار بااهمیت است. در واقع شما حافظان میراث‌فرهنگی کشور هستید.

ابعاد فعالیت یگان حفاظت در برابر آثار تاریخی

امیر رحمت‌اللهی، فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی نیز در این مراسم یکی از اولویت‌های مهم سازمان حفظ و نگهداری دانست و افزود: با یک رابطه علیت منطقی حتی توسعه گردشگری در بسیاری از مسائل وابسته به حفاظت ونگهداری است.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی با بیان اینکه مأموریت‌های یگان میراث‌فرهنگی چند وجهی‌ است، گفت: بخش اعظم مأموریت‌های یگان بعد حفاظتی است. از سوی دیگر اقدامات این یگان جنبه امنیتی نیز دارد، چون قانون‌گذار جرایم علیه میراث‌فرهنگی را در زمره جرایم علیه امنیت قرار داده و شروع عمل جرم محسوب می‌شود.

او یکی دیگر از ابعاد مأموریت‌های یگان را بُعد انتظامی آن دانست و افزود: مثلا ما مجموعه‌هایی داریم که در ایام خاص بالغ به ۲۰هزار نفر بازدیدکننده دارند که نیازمند اقدامات انتظامی است.

وی با تاکید توسعه گردشگری را از اهداف مهم دولت دانست و ادامه داد: معتقدم بزه‌دیدگی‌های عمومی ناشی از جرائم خرد نیز می‌تواند این هدف را خدشه‌دار کند، در نتیجه باید یگان نقش برجسته‌ای را در این حوزه ایفا کند. یک سازمان پویا اگر می‌خواهد به تعالی برسد چشم‌اندازی را برای خود تعریف می‌کند و بر مبنای آن چشم‌انداز اهداف را تعیین و برنامه‌ها را تبیین می‌کند. چشم‌انداز ما در یگان حفاظت در امتداد چشم‌انداز سازمان است.

او مهم‌ترین هدف راهبردی را سازمان‌دهی یگان آموزش‌دیده به‌منظور حفاظت اطمینان‌بخش از میراث‌فرهنگی دانست و بیان کرد: برنامه‌های کلان و کاربردی یگان به‌صورت موازی و مستمر در حال پیگیری است. باید رویکرد کنشی و واکنشی به موزات هم در یگان پیگیری شود.

وی با بیان اینکه امنیت نرم‌افزاری در سازمان میراث‌فرهنگی باید بر امنیت سخت‌افزاری مقدم شمرده شود، گفت: ما به‌عنوان رویکرد کنشی یگان ایده مشارکت‌های اجتماعی از شروع خدمت در سازمان مطرح کردیم و با همکاری مدیران سازمان در ساختار مجازی یگان اداره مشارکت‌های اجتماعی را تأسیس کردیم و با همه بخش‌ها و اقشار جامعه که می‌توانند به یگان حفاظت کمک کنند ارتباط برقرار کردیم.


درخواست فرمانده یگان حفاظت از معاون رئیس جمهور

او هدف از انجام این کار را به حداکثر رساندن مشارکت مردم و بخش‌های اجتماعی دانست که باعث افزایش سرمایه اجتماعی سازمان خواهد شد و بیان کرد: رویکرد واکنشی یگان به‌عنوان یک موضع قانونی و امری اجتناب‌ناپذیر در مقابل متجاوزان به میراث‌فرهنگی نیز دنبال می‌شود. در سال ۹۶، ۴۲۵۰ مورد اخطاریه قانونی ابلاغ و ۱۱۵۴ مورد حکم قضایی اجرا شد.

رحمت‌اللهی توضیح داد: در سال ۹۶ بیش از ۶۰هزار قلم شیء کشف شد که از این میزان، ۲۵هزار قلم طبق نظر کارشناسان سازمان میراث‌فرهنگی اصل بود. پرونده مجرمان آن بخش از اشیا نیز که بدل بود به‌عنوان جرم مستقلی تحت عنوان کلاه‌برداری بررسی شد.

او با اشاره به نامه‌ای که سال گذشته به معاون دادستان کل و دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه ارسال شد، بیان کرد: از ۲۰۰ سایتی که مورد بررسی قرار گرفت ۱۱۶ سایت که به فروش اشیا و ابزار حفاری فعالیت می‌کردند فیلتر شد.

وی با بیان اینکه باید در برابر متجاوزان میراث‌فرهنگی اقدامات قانونی انجام شود، بیان کرد: رویکرد علمی، اجتماعی و فرهنگی یگان بر رویکرد حفاظتی به معنای مراقبت از آثار تاریخی قالب است، و با درک مناسب از حساسیت‌های اجتماعی به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کردیم که یگان به‌عنوان واحدی منسجم مأموریت‌های خود را به‌خوبی انجام می‌دهد.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی فلسفه ایجاد یگان حفاظت کشور را توجه به ماهیت و ذات حفاظت از آثار تاریخی دانست و افزود: در صورتی می‌توانیم با انسجام، وحدت رویه و تفکر واحد اهداف سازمان را پیش ببریم که ابتکار عمل در اختیار یگان باشد. متأسفانه در بعضی از استان‌ها وظایف و مأموریت‌های یگان به‌خوبی تمیز داده نشده و اعمال سلایق متعدد این انسجام را دچار خدشه کرده است.

او از رییس سازمان میراث‌فرهنگی درخواست کرد که سامان‌دهی این موضوع مورد توجه قرار گیرد تا یگان حفاظت میراث‌ فرهنگی بیشتر از گذشته بتواند اهداف سازمان را محقق کند.

در پایان این مراسم از تعدادی از نیروهای یگان حفاظت، مسئولان موزه‌ها و کاخ‌موزه‌ها و سایر حافظان میراث‌ فرهنگی با اهدای لوح تقدیر به‌عمل آمد.

همچنین در این مراسم منشور اخلاقی و عملی مدیران و کارکنان یگان حفاظت قرائت شد.

در این منشور، ضوابط اخلاقی و عملی یگان حفاظت "صحت عمل و تقویت باورهای دینی وارزش‌های اسلامی"، "اخلاق‌مداری مبتنی بر آموزه‌های دینی (وجدان کاری، صداقت، امانتداری)"، "تکریم ارباب رجوع و رعایت حقوق شهروندی"، "قانون‌گرایی و پرهیز از اقدامات سلیقه‌ای در انجام وظایف"، "تحکیم مبانی انضباطی و الگوهای شایسته رفتاری"، "حرفه‌ای گرایی و ارتقای مهارت‌های شغلی"، "حمیت سازمانی و ملی در امر حفاظت از مواریث فرهنگی" و "تقدم امنیت نرم‌افزاری بر امنیت سخت‌افزاری در امر حفاظت" اعلام شد.

همچنین در حاشیه این مراسم تعدادی از اشیای تاریخی کشف و ضبط شده توسط یگان حفاظت در ساختمان مرکز روابط‌عمومی سازمان میراث‌فرهنگی به‌نمایش درآمد.

عکس‌ها از مرتضی لطف‌الهی

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha