• چهارشنبه / ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۱۴:۱۶
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 97022614843
  • منبع : نمایندگی کرمانشاه

استاندار کرمانشاه:

برای بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد نمی‌توان نسخه یکسانی پیچید

برای بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد نمی‌توان نسخه یکسانی پیچید

ایسنا/کرمانشاه استاندار کرمانشاه گفت: برای بازآفرینی بافت های ناکارآمد همه نقاط کشور نمی توان نسخه یکسانی پیچید.

به گزارش خبرنگار ایسنا، هوشنگ بازوند در جلسه ستادبازآفرینی شهری استان با بیان اینکه بافت‌های ناکارآمد شهری به چالش‌های جدی برای مدیریت شهری تبدیل شده‌اند، گفت: متاسفانه مدیریت شهری اعم از استانداری، شهرداری و شورای شهر به این مسئله توجه جدی ندارند.

وی افزود: در طول دهه‌های مختلف هم دولت‌ها توجه چندانی به این مسئله نداشته‌اند و خروجی کار طی این سالها رضایت بخش نبوده است.

وی با بیان اینکه مردم در ایجاد این مناطق مقصر نیستند، گفت: شرایط جنگ و مسائلی مانند خشکسالی موجب شده مردم به اجبار از روستاها و شهرهای کوچک کوچ کرده و در حاشیه شهرهای بزرگ ساکن شوند و دولت ها باید به حل این مشکل مردم توجه جدی داشته باشند.

بازوند با بیان اینکه مردم معطل برنامه ریزی دولت نمی‌مانند، گفت: وقتی برای مردم برنامه ریزی نکنیم، خودشان اقدام می کنند و معطل دولت نمی‌مانند.

وی به ترویج اقدامات غیرقانونی در زمینه ساخت مسکن در شهرها اشاره کرد و افزود: متاسفانه همه مسئولین به نحوی دست به دست هم داده‌ایم که کار بی قانون در شهرها شکل بگیرد. انجام کار غیرقانونی در زمینه ساخت و ساز به مراتب هزینه کمتری نسبت به کار قانونی دارد و این باعث شده همه به دنبال کار غیرقانونی که هزینه‌اش کمتر است از جمله بحث ماده 100 بروند و جریمه پرداخت کنند.

بازوند افزود: متاسفانه بعد از انقلاب دولت‌ها هر کدام بنا به دلایلی جرات نکردند به این قضایا ورود کرده و آن را حل و فصل کنند.

استاندار کرمانشاه در ادامه به بحث "مسکن مهر" اشاره کرد و افزود: در دولت‌های گذشته 100 هزار میلیارد تومان صرف ساخت مسکن مهر شد که از این میزان 48 هزار میلیارد تومان آن توسط بانک مرکزی، 10 تا 20 هزار میلیارد تومان از اراضی دولتی و مابقی آن توسط سهم آورده مردم تامین شد.

وی افزود: صرف این میزان اعتبار در حالی است که این پروژه‌ها نتوانستند نه مشکلی از بافت های فرسوده و نه مشکلی از سکونت های گاه های غیررسمی حل کنند.

بازوند تصریح کرد: در حقیقت این پروژه ها سکونتگاه‌های غیررسمی پیشرفته‌تری را در حاشیه شهرها ایجاد کردند که درحال حاضر برای تامین زیرساخت های آن نیازمند اعتبارات بسیار هستیم و اگر به جای حاشیه شهر این واحدها در دل شهرها ساخته می شد امروز شرایط بهتری داشتیم.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه دولت از سال گذشته بحث احیای بافت های فرسوده و نوسازی حمل و نقل کشور را در دستور کار قرار داده، گفت: دولت می خواهد این بار وسط میدان بود که  قطعا ساماندهی و رفع معضل بافت های ناکارآمد کار سختی است.

وی افزود: اینکه در بافت فرسوده ساخت و ساز شود باید از لحاظ اقتصادی توجیه داشته باشد و نمی توان در این زمینه نسخه یکسانی برای همه شهرها با توجه به فرهنگ و آداب و رسوم متفاوت آنها پیچید.

استاندار کرمانشاه به وضعیت نامناسب بافت‌های ناکارآمد در استان اشاره کرد و افزود: در کرمانشاه مشکلات ما در این زمینه نسبت به سایر استان‌های بیشتر است و هم اکنون از جمعیت یک میلیون نفری کرمانشاه درصد قابل توجهی در این بافت ها ساکن هستند که برای شهرداری هم بسیار هزینه‌بر است.

وی افزود: راه ساماندهی این مناطق تعیین مشوق های سرمایه گذاری است و تا این مشوق‌ها ایجاد نشود این مشکل حل شدنی نیست.

بازوند از شرکت عمران و بهسازی شهری ایران خواست تا سرمایه گذاری در کرمانشاه انجام داده و ساخت 500 تا 600 واحد را برعهده گیرد.

استاندار کرمانشاه در پایان با چالش خواندن بافت های ناکارآمد برای مدیریت شهری، گفت: اگر دیر بجنبیم این چالش های تبدیل به تهدید می شود که آن موقع جبران هزینه آن سخت خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha