• شنبه / ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ / ۱۳:۴۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 97031908361
  • خبرنگار : 71191

مشکلات «خالدنبی» بر عهده میراث فرهنگی نیست

مشکلات «خالدنبی» بر عهده میراث فرهنگی نیست

«از سال‌ها پیش گورستان خالدنبی را به حال خود رها کرده بودند و هر سال سنگ‌ قبرها را می‌شکستند و آسیب‌های زیادی به محوطه وارد می‌شد که حتی تا امروز برخی از این آسیب‌ها با انگیزه‌هایی رخ می‌دهند، اما مدتی است میراث فرهنگی وارد ساماندهی این محوطه باستانی شده است.»

به گزارش ایسنا؛ به نظر می‌رسد مطرح کردن آتش سوزی در محوطه‌ای تاریخی مانند قبرستان باستانی خالدنبی در استان گلستان می‌تواند توجه‌ها را به سمت این محوطه‌ی باستانی جلب کند. هر چند انتشار خبر آتش‌سوزی در این محوطه تاریخی باعث شد برخی آن را کذب و برخی زمان آن را به دو هفته‌ی قبل‌تر نسبت دهند، اما به نظر می‌رسد با وجود مشکلاتی که این محوطه‌ی تاریخی از گذشته با آن روبه‌رو بوده و گویا اکنون مشکلات‌اش در حال برطرف شدن است، اما این بار مدیر کل میراث فرهنگی استان گلستان از مطرح شدن مشکلات در این محوطه‌ی تاریخی به نقل از دوستداران میراث فرهنگی منطقه گلایه دارد، چون معتقد است در طول دست‌کم یک سال گذشته اقدامات زیادی به نسبت همه عمر این قبرستان تاریخی انجام داده تا آن را به سروسامان برساند.

ابراهیم کریمی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به وضعیت نامناسب این محوطه‌ی تاریخی در طول سال‌ها و حتی هزاران سال قبل و بی‌توجهی‌هایی که نسبت به این محوطه‌ی تاریخی شده بود، می‌گوید: در طول دست‌کم یک سال گذشته، با انتقال کانکس‌های نگهداری و اداری به بالای قبرستان به وسیله‌ی قاطر تلاش کردیم اولین قدم را برای حفاظت از این محوطه‌ی تاریخی برداریم.

او با بیان این‌که به دلیل کمبود امکانات و اعتبار اجازه‌ی استفاده از نیرو و نگهبان برای این محوطه‌ی تاریخی را به وی نمی‌دادند، تاکید می‌کند: تلاش کردیم با اعتبارات شخصی این امکان را برای حضور نگهبان در محوطه‌ فراهم کنیم و اکنون نیز از کانکس برای حضور نگهبان استفاده می‌شود.

وی با تاکید بر اختصاص اعتباری میلیونی برای ایجاد راه دسترسی گردشگر به این محوطه‌ی تاریخی اضافه می‌کند: این اقداماتِ باارزشی هستند که به نظر می‌رسد هیچ کس آن‌ها را نمی‌بیند، اما یک ته‌سیگار که احتمالا باعث آتش‌سوزی کمتر از یک ساعته در محوطه شده را سریع می‌بینند و آن را فاجعه می‌دانند!

او با اشاره به دوری مسافت قبرستان خالدنبی از شهرستان کلاله نزدیک‌ترین شهر به این محوطه‌ی تاریخی ادامه می‌دهد: برخی افراد با آوردن تورهای با گنجایش حدود صد نفر و ایجاد درآمدزایی برای خود، وقتی می بینند قدری راه برای این درآمدزایی‌شان سخت‌تر شده، اقدامات در دست انجام را نادیده می‌گیرند.

قبرستان خالدنبی را از آرامگاه خالدنبی جدا کنید

وی با تاکید بر این‌که مجموعه خالدنبی دو بخش یکی قبرستان و دیگری امامزاده خالدنبی را دارد که بخش گورستان ان تحت پوشش میراث فرهنگی است، می‌گوید: اما مجموعه آرامگاه خالد نبی به میراث‌فرهنگی ربطی ندارد، هر میزان هزینه‌ی ورودی و هر کاری که انجام می‌دهند باید آن‌ها پاسخگو باشند، فقط قبرستان به میراث فرهنگی ربط دارد، اما به نظر می‌رسد هر اتفاقی که در مجموعه گردشگری خالدنبی رخ دهد را فقط متوجه میراث فرهنگی می‌دانند، در شرایطی که بیشترین خدمات متعلق به اوقاف و آرامگاه خالدنبی است.

کریمی اظهار می‌کند: گورستان خالد نبی و مجموعه آرامگاه خالد نبی دو موضوع کاملا متفاوت در یک منطقه که نامش گردشگری است، قرار گرفته‌اند، با این وجود بیشترین بحثِ این منطقه زیارتی است، یک مجموعه زیارتگاهیِ که افرادِ زیادی به دلیل موقعیت قرارگیری‌اش علاقمند به زیارت آن‌جا هستند.

او ادامه می‌دهد: در کنار این آرامگاه، گورستان خالدنبی قرار دارد که سال‌های متوالی به حال خود رها شده بود و کسی کاری به ان نداشت، سنگ‌ قبرها را تخریب می‌کردند، با خود می‌بردند و ته دره می‌انداختند، اما با وجود مخالفت‌هایی که وجود داشت و حتی برخی از نظر مذهبی به آن ایراد می‌گرفتند میراث فرهنگی در طول چند سال گذشته همه تلاش خود را برای حفاظت از این محوطه‌ی تاریخی انجام داد.

 وی با اشاره به اعتباری که برای نخستین بار به این محوطه اختصاص پیدا کرد، می‌گوید: در سال ۹۵ با اختصاص اعتباری، این محوطه در فهرست آثار ملی به ثبت رسید، بنابراین دیگر امکان تخریب سنگ‌قبرها وجود ندارد و باید از آن حفظ و حراست کرد.

با توجه به سیاست‌های دولت بهره‌برداری قبرستان به دهیاری سپرده شد 

او با اشاره به اختصاص اعتباری معادل ۲۰۰ میلیون تومان برای فنس‌کشی محوطه همزمان با ثبت ملی آن، ادامه می‌دهد: برای استقرار کانکس نگهبانی از قاطر استفاده کردیم، دو راه بیشتر نداشتیم یا باید خودمان نیرو می‌گذاشتیم و خودمان مدیریت می کردیم که با توجه به سیاست دولت برای واگذاری امور به بخش خصوصی و کمبود نیرو امکان این کار وجود نداشت، بنابراین در توافقی با دهیاری و در حضور فرمانداری مدیریت بهره‌برداری گورستان را به دهیاری سپردیم ‌وخواستیم حفظ و حراست شود.

کریمی تاکید می‌کند: براساس ضوابط میراث فرهنگی مرمت سنگ‌قبرهای شکسته شده با نظارت میراث فرهنگی انجام می‌شود.

خالدنبی را به موزه روبار تبدیل می‌کنیم

او با اشاره به امکاناتی که در حال انتقال به این محوطه هستند و مسیری که باز می‌شود، ادامه می‌دهد: قصد تبدیل این محوطه به یک موزه‌ی روباز را داریم. امسال اعتباری بالغ بر ۶۰۰ میلیون تومان از محل منابع استانی اختصاص دادیم تا جاده آسفالت شود، از سوی دیگر در حال تعبیه مسیر گردشگری هستیم  و قصد داریم با انتقال برق به محوطه، دوربین‌های مداربسته نصب کنیم.

مدیر کل میراث فرهنگی استان گلستان، تاکید می‌کند: مشکلات مربوط به سرویس‌های بهداشتی و ورودی پارکینگ و گرفتن مبالغ بیش از حد از گردشگران به میراث فرهنگی هیچ ربطی ندارد، آن متعلق به بخش ارامگاه خالدنبی است، راه گورستان از ان جداست.

میراث فرهنگی و دهیاری گچ سو چه فکری برای خالدنبی دارند

او به تفاهم‌نامه‌ای که برای مدیریت بهره برداری از این گورستان تاریخی با دهیاری گچ‌سو امضا کرده‌اند، اشاره می‌کند و می‌گوید: این تفاهم‌نامه که ۱۵ آبان سال گذشته و براساس استناد ماده ۸۸ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب ۱۳۸۰ امضا شده است، مفادی را به مورد تائید و تصویب قرار داد.

کریمی در توضیح مفاد این تفاهم نامه می‌گوید: «براین اساس قرار شد تا مدیریت بهربرداری گورستان‌ تاریخی خالدنبی با حفظ مالکیت بر اموال منقول و غیرمنقول آن به هیات امنا سپرده شود و تعیین سیاست‌های اجرائی، استانداردها، اعمال نظارت حاکمیت دولت بر آن با رعایت قوانین میراث فرهنگی برعهده اداره کل میراث فرهنگی استان باشد که این اقدام در ارتباط با آثار و و محوطه‌های تاریخی حتما باید با نظارت و مجوز اداره کل استان انجام شود و مسئولیت تخلف‌های احتمالی بر عهده مباشر یا شخص دستور دهنده است.

مسئولیت حفظ و حراست و تعمیر ونگهداری اموال بر عهده هیات امنا باشد، البته این تکلیفِ هیات امنا مانع انجام وظایف ذاتی اداره کل میراث فرهنگی استان در جهت حفاظت و حراست و مرمت اثار فرهنگی و تاریخی نباشد.

بهره‌بردار گورستان ملکف ‌شود از محل اعتبارات هیات امنا اقدام به نصب دوربین در محل ورودی گورستان تاریخی کرده، کانکس نگهبانی، قسمت اداری و محوطه دید کامل داشته باشد و برق‌رسانی به گورستان مطابق ضوابط میراث فرهنگی توسط هیات امنا انجام شود، همچنین هزینه لوله‌کشی توسط هیات امنا به پیمانکاران میراث فرهنگی پرداخت شود.

در صورت تخلف هر کدام از مفاد این تفاهم‌نامه و هر اقدام خارج از ضوابط میراث فرهنگی منجر به سلب مدیریت هیات امنا بر محوطه گورستان تاریخی خالدنبی می‌شود و این اداره کل می‌تواند بدون مراجعه به هر مرجع قانونی عرصه و اعیان موجود در کورستان تاریخی را تصرف کند.

همچنین هیات امنا حق ممانعت  از برنامه‌های ساماندهی اداره کل میراث فرهنگی در محوطه گورستان را ندارد.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha