• چهارشنبه / ۶ تیر ۱۳۹۷ / ۱۲:۲۳
  • دسته‌بندی: هرمزگان
  • کد خبر: 97040603308
  • منبع : نمایندگی هرمزگان

معاون استاندار:

چهار درصد جمعیت در معرض خطر هرمزگان مبتلابه اعتیاد هستند

چهار درصد جمعیت در معرض خطر هرمزگان مبتلابه اعتیاد هستند

ایسنا/هرمزگان معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان گفت: متأسفانه اینکه گفته می‌شود سن اعتیاد کاهش‌یافته است، این مسئله پایش علمی می‌خواهد، آمار جامعی در خصوص معتادین وجود ندارد که آمار کاهش سن آن موجود باشد، این که گفته می‌شود سن اعتیاد کاهش‌یافته است آمار نیست، بلکه تنها تحلیل و برآورد است و البته باید به همین برآوردها و تحلیل‌ها هم توجه کنیم.

به گزارش ایسنا، بهروز اکرمی صبح امروز در نشستی خبری که به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر برگزار شد، اظهار کرد: جمهوری اسلامی صادق‌ترین کشور در امر مبارزه با مواد مخدر است و بیشترین هزینه و شهید را در این زمینه است.

وی افزود: موضوع مواد مخدر چندوجهی است و برای اینکه اقدامات در این زمینه اثربخش باشد باید به‌تمامی زوایا در این زمینه توجه کنیم، برای مثال عزیزان در ناجا باید با خرده‌فروشان هم مقابله کنند و هم‌زمان با مبارزه با قاچاق در خصوص پیشگیری هم اقدام کنیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان اضافه کرد: ما ملزم هستیم معتادین را درمان کنیم، افرادی که حضورشان در جامعه ناخوشایند است را در مکانی نگهداری شوند، اقدامات فرهنگی و ورزشی برای کاهش گرایش به مواد مخدر در جوانان انجام دهیم و این اقدامات باید هم‌زمان انجام شود تا پازل مبارزه با مواد مخدر کامل شود.

اکرمی تصریح کرد: تک‌تک افراد جامعه باید در خصوص مواد مخدر احساس خطر کند و هرگاه هر خانواده‌ای برای صیانت خود از مواد مخدر تلاش کند یعنی در این امر موفق بوده‌ایم.

وی به اهم فعالیت‌های صورت گرفته در سال گذشته در زمینه فرهنگ‌سازی مبارزه با مواد مخدر، افزود: 52 سمن در سال 95 در این زمینه فعالیت داشت که در سال گذشته به 65 سمن رسید، دو کارگاه کشوری برگزار کردیم، تأسیس کمپ ویژه زنان در 96 انجام شد، دو شرکت تعاونی برای اشتغال بهبودیافتگان تأسیس شد، زمینه معرفی بهبودیافتگان به مراکز فنی حرفه‌ای صورت گرفت و دو مرکز همیار کارکنان راه‌اندازی شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان ادامه داد: راه‌اندازی نمایشگاه‌ها، همایش‌های مختلف پیاده‌روی، تجهیز 20 خانه ورزش روستایی، کارگاه‌های آموزشی تربیت مدرس پیشگیری از اعتیاد، اجرای برنامه خانه و مدرسه، برگزاری دوره‌های آموزشی پیشگیری از اعتیاد در مدارس و دانشگاه‌ها از دیگر برنامه‌های در دست انجام سات.

اکرمی با اشاره به اینکه 90 و نیم تن کل کشفیات مواد مخدر در سال 96 بود، بیان کرد 71 هزار و 560 لیتر پیش ساز مواد مخدر صنعتی، دستگیری 298 نفر قاچاقچی، 562 توزیع‌کننده و 717 نفر حمل‌کننده، توقیف 870 خودرو، 241 موتورسیکلت و 30 قبضه سلاح، شناسایی و امحاء 21 هزار و 200 بوته خشخاش، در سال 96 انجام شد.

وی افزود: 114 مرکز درمان اعتیاد با داروی آکونیست، 20 مرکز اقامتی موقت، 6 مرکز دی آی سی و دو مرکز سرپناه شبانه و پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی به 138 نفر از بهبودیافتگان از دیگر اقداماتی است که با تلاش مسئولین محقق شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان افزود: جمع کل اقلام توقیفی در سال گذشته 73 میلیارد و 500 میلیون ریال بوده است.

اکرمی در تشریح آمار سه‌ماهه سال 97 با اشاره به اینکه 21 تن و 300 کیلوگرم کل کشفیات بوده است، در تشریح آمار دوماهه سال 97 عنوان کرد: 48 کیلوگرم هروئین در این مدت کشف شد و به‌طورکلی طی دوماهه سال جاری به 13 تن کشفیات مواد مخدر صوت گرفته است و 17 قاچاقچی و 33 نگه‌دارنده مواد مخدر در 150 عملیات دستگیر شده‌اند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان اضافه کرد: ازنظر شیوع اعتیاد در استان در رتبه 14 کشوری قرار داریم اما در کشفیات در 5 سال اخیر رتبه‌های یکم تا سوم را داشته‌ایم.

اکرمی با اشاره به اینکه هرمزگان در همسایگی استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان قرار داریم و آن استان‌ها هم در مجاورت کشورهای توزیع‌کننده مواد مخدر قرار دارند، افزود: هم‌اکنون بیشتر روند انتقال و حمل مواد مخدر دریایی بوده است، ایران مقصد مواد مخدر نبوده و کشوری ترانزیتی است که وقتی با مبارزه مواجه می‌شوند بخشی از این محموله‌ها از بین می‌روند.

وی تصریح کرد: در زمستان معتادین سراسر کشور به علت هوای مناسب وارد استان هرمزگان می‌شوند، پس کارکرد هرمزگان در حوزه مبارزه ملی است، به همین دلیل به دنبال افزایش گنجایش ماده 15 و 16 هستیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان خاطرنشان کرد: مبارزه با مواد مخدر و مقابله با آسیب‌های آن امری مستمر و همیشگی است، باید برخورد با مراکز فروش به‌صورت مستمر باشد، گرچه بخشی از قوانین حالت بازدارندگی را ندارد.

اکرمی با بیان اینکه ابتدا باید برای جامعه سالم خود انرژی بگذاریم و مسئله پیشگیری را با جدیت بیشتری پیگیری کنیم، افزود: اگر کسی وارد چرخه اعتیاد شد بیرون آمدن از آن چرخه بسیار سخت است، برای اینکه جامعه به سمت اعتیاد نرود باید آموزش، شرایط نشاط اجتماعی و ورزشی برایش فراهم شود، باید به دنبال انسداد ابتلا به اعتیاد باشیم؛ اگر این اتفاق افتاد ما در مبارزه خود موفق بوده‌ایم.

وی بیان کرد: یکی از کارهایی که کمیته حقوقی باید انجام دهد اثربخشی قوانین را ارزیابی می‌کند، همان‌گونه که شیوه‌های مبارزه با مواد مخدر شکل دیگری داشته امروز نیز باید متفاوت باشد، استفاده از وسایط ارتباطی بسیار تأثیرگذار است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان اظهار کرد: یکی از کشورهایی که مواد مخدر در مکان‌های عمومی عرضه می‌شود هلند است، در همان مرکز فقط مواد مخدر سبک مانند ماری‌جوانا و حشیش عرضه می‌شود، اینکه در کشور ما وجود ندارد علتش این است که نمی‌شود تجربیات کشورهای دیگر را کپی کنیم، اگر هم بشود باید بومی‌سازی شود.

اکرمی خاطرنشان کرد: متأسفانه مسئولین از منظر خود می‌گویند سن اعتیاد کاهش‌یافته است، این مسئله پایش علمی می‌خواهد، آمار جامعی در خصوص معتادین وجود ندارد که آمار کاهش سن آن موجود باشد، این که گفته می‌شود سن اعتیاد کاهش‌یافته است آمار نیست بلکه تنها تحلیل و برآورد است و البته باید به همین برآوردها و تحلیل‌ها هم توجه کنیم.

وی اضافه کرد: جامعه 80 میلیونی ما می‌دانند که مواد مخدر است، انرژی بخشی باید در افزایش نشاط اجتماعی باشد و نه صرفاً آگاهی بخشی، ایجاد التهاب با آگاهی بخشی متفاوت است، نباید نگرانی در جامعه ایجاد شود، اطلاعات باید داده شود اما ناامیدی نباید داده شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان با بیان اینکه 4 درصد جمعیت در معرض خطر استان مبتلابه اعتیاد هستند، عنوان کرد: اعتیاد تجارتی پرسود است، برای ساماندهی آن باید به کلیه مؤلفه‌ها توجه شود که مهم‌ترین مؤلفه پیشگیری از مصرف است.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha