• دوشنبه / ۱۱ تیر ۱۳۹۷ / ۱۳:۵۸
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 97041106123
  • منبع : نمایندگی گلستان

تجهیز 13 هزار هکتار از اراضی گلستان به سیستم‌های نوین آبیاری

تجهیز 13 هزار هکتار از اراضی گلستان به سیستم‌های نوین آبیاری

ایسنا/گلستان مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان گلستان با اشاره به برنام‌ ریزی برای لوله‌کشی انتقال آب به طول 560 کیلومتر در سال جاری، گفت: امسال تجهیز 13 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به سیستم‌های نوین آبیاری در نظر گرفته شده است.

«تقی کمال ‎غریبی» در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: سال گذشته 320 کیلومتر لوله‌کشی انتقال آب صورت گرفت که در این راستا 8 هزار و 400 از اراضی استان به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شد.

وی با اشاره به این‌که امسال 135 میلیارد تومان اعتبار در این بخش در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: تاکنون 10 میلیارد تومان از این مبلغ تخصیص داده شده است.

کمال غریبی افزود: در همین راستا مقرر شد 25 میلیارد تومان نیز اوراق اسناد خزانه اسلامی در نظر گرفته شود که تا پایان تیرماه پرداخت خواهد شد.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی گلستان با بیان این‌که هم‌اکنون به میزان  3000 هکتار عقد قرارداد با کشاورزان صورت گرفته، اظهار کرد: امسال 13 هزار هکتار اجرای سیستم آبیاری در قسمت های میانی، جنوبی و تعاونی ها در نظر گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: کشاورزان برای استفاده از این سیستم‌ها می‌توانند به مدیریت‌های جهاد کشاورزی در شهرستان‌ها مراجعه و نسبت به تکمیل پرونده اقدام کنند. در این راستا سه کارگروه آبیاری تحت فشار داریم که در کمتر از 15 روز کشاورزان را برای دریافت تسهیلات مدنظرشان به صندوق معرفی می‌کنند.

کمال غریبی خاطرنشان کرد: میزان تسهیلات بلاعوض برای سیستم‌های قطره‌ای و تیپ 10 میلیون تومان، ماشین‌های آبیاری 8.5 میلیون تومان و سیستم کم فشار 6.5 میلیون تومان است.

وی با اشاره به این‌که کشاورزان مشکل نقدینگی دارند، گفت: اگر میزان 15 درصد آورده کشاورز را نیز بتوانیم به‌صورت تسهیلات با سود کم پرداخت کنیم، سرعت اجرای سیستم های نوین آبیاری بالاتر می‌رود.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی گلستان با تأکید بر تشکیل تعاونی ها در روستاها، اظهار کرد: اگر اقتصاد کشاورز را می خواهیم باید به سمت کشت چند محصولی برویم، این کار را تعاونی ها می توانند انجام دهند.

کمال غریبی خاطرنشان کرد: تسطیح اراضی اهمیت زیادی دارد و با این کار می‌توان میزان بهره‌وری از آب را افزایش داد.

وی به موضوع تأمین آب برای سیستم‌های آبیاری اشاره کرد و گفت: در روستاهایی که آب‌بندان وجود دارد می‌توان با اجرای سیستم‌های نوین آبیاری از آب استفاده بهینه کرد و از مصرف آب‌های زیر زمینی برای کشت‌های متنوع جلوگیری کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha