• شنبه / ۱۶ تیر ۱۳۹۷ / ۱۷:۳۵
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 97041609107
  • خبرنگار : 71451

نیازمند تعریف الگویی جدید در جهان امروز برای زنان هستیم

نیازمند تعریف الگویی جدید در جهان امروز برای زنان هستیم

دوازدهمین نشست «شنبه‌های انقلاب؛ جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی» با موضوع زنان و خانواده برگزار شد.

به گزارش ایسنا، کبری خزعلی عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده در این نشست بیان کرد: بیداری اسلامی و جنبش عدالت خواهی در جهان از نتایج انقلاب اسلامی ایران است و ایران در تمام تصمیم گیری های منطقه تاثیرگذار است.

وی با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران در حوزه زن و خانواده افزود: تنها در بخش سیاستها و قوانین بیش از ۷۰۰ صفحه کتاب در حوزه زنان و خانواده وجود دارد اما اوج حضور اجتماعی زن در دوره پهلوی یک عروسک فریبا در جامعه بود.

خزعلی اضافه کرد: تعداد و کیفیت حضور زنان در دانشگاه‌ها در مقایسه با پیش از انقلاب خود گویای پیشرفت اجتماعی زنان ایران است.

عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده با بیان اینکه ادعا می‌کنم در دنیا از لحاظ پیشرفت در حوزه زنان بی نظیر هستیم، گفت: منشور حقوق و مسئولیتهای زنان که در سازمان ملل هم مورد استقبال قرار گرفت از جمله دستاوردهای شورای فرهنگی اجتماعی زن و خانواده است که این شورا سال ۶۵ در زمان ریاست جمهوری رهبر انقلاب و ریاست ایشان بر شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد شد.

وی عنوان کرد: به محض اینکه کنوانسیون حقوق کودک در مجلس تصویب شد و با مقاومت شورای نگهبان ایراداتی به آن وارد شد، شورای زنان وارد شد و سند حقوق کودک را تصویب کرد. سیاست‌های عفاف و حجاب که به راهبرد و سپس راهکار تبدیل شد و در کنار سایر سیاست‌های مذکور در حوزه زنان در شورای فرهنگی اجتماعی زنان برای افزایش جایگاه اجتماعی و فرهنگی زنان تصویب شده است و این شورا همواره تلاش کرده است برای بالا بردن کرامت زنان در جامعه موثر باشد اما از سال ۹۴ کارشکنی هایی برای انحلال این شورا کلید خورده است.

وی با اشاره به لزوم تشکیل وزارت زنان و خانواده بیان کرد: علم، ازدواج و نیازهای جوانان در وزارت ورزش و جوانان رها شده است و تنها به تشکل‌های سیاسی کار بودجه پرداخت می شود و ستاد ملی زن و خانواده که هیأت دولت زن و خانواده است نیز تشکیل شد اما رها شده و به آن توجهی نمی شود.

خزعلی تصریح کرد: ما مشکل کمبود و خلاء سیاست و قانون نداریم بلکه مشکلات مل عدم اجرای آن است. شاخص‌هایی که در ستاد ملی زن و خانواده در تنها جلسه این ستاد در ۵ سال گذشته، تصویب شد، شاخص هایی پراشکال با تقلید از سازمان های بین المللی است.

 مینو اصلانی مسئول سازمان بسیج زنان کشور در بخش دیگر دوازدهمین نشست شنبه‌های انقلاب؛ جنبش مردمی پاسداشت ۴۰ سال انقلاب اسلامی که با موضوع زنان و خانواده در منزل خانم حداد از رزمندگان دفاع مقدس برگزار شد، با بیان اینکه مسئله زن و خانواده پس از انقلاب بسیار بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفت، گفت: آنچه ما از زنان در جریان دفاع مقدس دیدیم ظهور مفاهیمی بود که پیش از آن تنها در مورد آنها شنیده بودیم یا خوانده بودیم.

وی افزود: انقلاب اسلامی هویت زن را به رسمیت شناخت و تعالی این هویت را در دستور کار خود قرار داد، هویتی که پیش از انقلاب به تمسخر گرفته می‌شد و تنها در جهت استفاده ابزاری از زن تعریف می‌شد. زنان در دفاع مقدس تنها در پشت انقلاب در حمایت عاطفی و مادی از رزمندگان اسلام فعال نبودند و وجود ۷۰۰۰ شهید زن در جریان دفاع مقدس و شهیدان سرافرازی همچون مریم فراهانیان و طیبه سیاری گواه آن است.

مسئول سازمان بسیج زنان کشور با بیان اینکه نیازمند تعریف الگویی جدید در جهان امروز برای زنان هستیم، خاطرنشان کرد: زن غربی که جز جسم او هیچ هویت و اثری در جهان دیده نمی‌شود نمی‌تواند الگوی مناسبی برای زنان جهان باشد، اما زن ایرانی که همواره پس از انقلاب در میدان‌های مبارزه حضور داشته و در جهت تحکیم خانواده قدم برداشته است و عفیفانه در همه عرصه‌های ورزشی، علمی و اجتماعی خوش درخشیده است می‌تواند به عنوان الگوی زن برتر در جهان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه زن باید در خانواده تعریف شود، گفت: زنان غربی گاه در برخی جهات موفق می‌شوند، اما به دلیل ناتوانی در تشکیل یک خانواده سالم از آرامش محروم هستند، ما وظیفه داریم شرایطی را برای زنان فراهم کنیم که علاوه بر موفقیت در جهات علمی و اجتماعی بتوانند یک خانواده موفق و سالم تشکیل دهند.


اصلانی ادامه داد: فمنیسم با شعار تساوی بین زن و مرد روی کار آمد اما اکنون با محروم کردن زنان از داشتن یک خانواده سالم و سرشار از آرامش تنها افسردگی را برای زنان غربی رقم زده است.

مریم رزاقی آذر متخصص بیماری‌های غدد درون ریز و متابولیسم کودکان و مدافع نام خلیج فارس در کنفرانس دُبی در این نشست افزود: پدر من مسئول ریشه کنی تب مالت در دوره طاغوت در ایران بود و معتقد بود خارجی‌ها می خواهند فساد خود را به ایران وارد کنند اما علم خود را وارد نمی کنند آنها به دنبال استفاده ابزاری از زنان هستند.


رزاقی آذر با طرح پرسش‌ها و مسائلی از پایین بودن کرامت زنان در کشورهای غربی، خاطر نشان کرد: زنان در ایران کرامت دارند یا در آمستردام که پشت ویترین لخت می شوند؟ متاسفانه موارد متعددی از مخدوش کردن حقوق و کرامت زنان در فرهنگ غرب وجود دارد.


وی ادامه داد: پس از انقلاب و مستقل شدن کشور با استبداد جهانی برای مقابله با کشور خود روبرو شدیم و تبلیغات جهانی علیه کشور ما به گونه‌ای است که واقعیت برعکس نشان داده می شود. ما علیه تروریسم هستیم و با آنها مبارزه می کنیم اما تروریست نشان داده می‌شویم.


وی با بیان اینکه استفاده تجارتی از زن چه در ایران و چه در خارج از ایران مذموم است، گفت: در زمان دانشجویی من زنان استاد دانشگاه بسیار کم بودند و حتی مورد تمسخر قرار می گرفتند و اعتماد به نفس پایینی داشتند.هم اکنون تعداد بالایی استاد زن در کشور فعالیت می‌کنند و در عرصه بین المللی هم حاضر می‌شوند در حالی که در گذشته اصلا چنین چیزی وجود نداشت. زن محجبه و دانشور ایرانی اکنون الگوی زنان منطقه و جهان است.


وی گفت: در اسلام ممانعتی از حضور سیاسی و اجتماعی زنان وجود ندارد و کرامتی که در اسلام برای زن پیش بینی شده است بی نظیر است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha