• یکشنبه / ۲۴ تیر ۱۳۹۷ / ۰۹:۵۸
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 97042412711
  • منبع : نمایندگی لرستان

یک کارشناس صنایع دستی:

کاربردی نبودن صنایع دستی در زندگی ماشینی ضربه سنگینی به آن وارد کرده است

کاربردی نبودن صنایع دستی در زندگی ماشینی ضربه سنگینی به آن وارد کرده است

ایسنا/لرستان ‌یک کارشناس صنایع دستی گفت: کاربردی نبودن صنایع دستی در زندگی ماشینی امروز ما ضربه سنگینی بر پیکره این بخش از فرهنگ غنی وارد کرده است.

‌فرزانه عادلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا‌، درباره هنر صنایع دستی اظهار کرد: آنچه مسلم است پیشینه دست ساخته‌های بشر به اولین تولیدات که نیازهای روزمره آنان را مرتفع می‌کرده، برمی‌گردد و قدرت هر منطقه به آثار مکشوفه‌ای که به دست ما رسیده است، سنجیده می‌شود.
وی ادامه داد: در لرستان نیز با نقاشی‌های صخره‌ای و سپس مفرغ‌های کشف شده این منطقه در جهان شناخته شده است.
عادلی اضافه کرد: شاید بتوان گفت اولین صنایع دستی کاربردی در منطقه لرستان به دوره سنگ و ابزار سنگی و کشف عتیقه‌های سنگی عصر در این منطقه برمی‌گردد و پس از آن آثار مکشوفهمربوط به قرن هشتم و هفتم پیش از میلاد که اشیاء مفرغی شامل بت‌های کوچک، سنجاق‌ها و اشیای زینتی مانند گردنبند، دستبند، گوشواره، آویزها و ابزار رزمی و یا تشریفاتی مانند تبرهای دسته‌دار و تبرهای دوطرفه، شمشیر، کمان زین و برگ، لگام و ..‌. بوده برمی‌گردد.
این کارشناس صنایع دستی افزود: با توجه به آثار ملموس کشف شده در لرستان و نیز نقاشی‌های صخره‌ای و نوع زندگی مردمان این منطقه که اکثراً دام‌پرور و در معدود مناطقی کشاورز بودند، می‌توان به این نتیجه رسید که صنایع دستی کاربردی از ابتدای سکونت در منطقه مذکور حتی با توجه به اقلیم کوهستانی و سرد رواج داشته است.
وی خاطرنشان کرد: برخی از این صنایع کاربردی با تغییرات اندک به دست ما رسیده و برخی دیگر با توجه به تغییر سبک زندگی به فراموشی سپرده شده و برخی دیگر در حال فراموشی است.
عادلی گفت: اما امروزه کاربردی نبودن صنایع دستی در زندگی ماشینی امروز ما ضربه سنگینی بر پیکره این بخش از فرهنگ غنی وارد کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha