• دوشنبه / ۸ مرداد ۱۳۹۷ / ۱۱:۰۸
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 97050804146
  • منبع : نمایندگی آذربایجان شرقی

کشف سنگ صندوقچه‌ای در حفاری غیرمجاز در مراغه

ایسنا/آذربایجان شرقی فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی از کشف سنگ صندوقچه‌ای شکل حین حفاری غیرمجاز در روستای ورجوی از توابع شهرستان مراغه خبر داد.

به گزارش ایسنا، سرهنگ «محبوب ساسانی» با اعلام این خبر گفت: در پی دریافت گزارش مردمی و اطلاعات واصله مبنی بر حفاری غیر مجاز در منزل مسکونی در مجاورت معبر مهر واقع در روستای ورجوی از توابع شهرستان مراغه به قصد کشف اموال تاریخی - فرهنگی پیگیری موضوع با هماهنگی فرماندهی انتظامی شهرستان مراغه، اداره آگاهی و مقام قضایی در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: پس از بررسی، تحقیقات میدانی و شناسایی محل، ضمن اشرافیت کامل به محل با تمهیدات لازم، به استناد دستور مقام قضایی و رعایت موازین شرعی و قانونی طی بازدید از منزل شخصی به همراه عوامل انتظامی، در قسمتی از حیاط حفاری در ابعاد 5. 2 * 3  مشاهده شد که در پی آن یک قطعه سنگ صندوقچه‌ای شکل دارای تزئینات کشف شده بود.

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که عامل دستگیر شده مالک مجاور اثر بوده است، ادامه داد: پیش از این در این خصوص به همه مالکین مجاور اثر آموزش و توضیحات لازم با یادآوری ملاحظات قانونی توسط اداره میراث فرهنگی مراغه و پایگاه حفاظتی این یگان مستقر در شهرستان ارائه شده بود، با این حال مالک مجاور اثر با بی‌اعتنایی، با اقدام غیر قانونی قصد کشف اموال تاریخی و فرهنگی را داشت که با همکاری دوستداران میراث فرهنگی از اجرای هدف خود بازماند. 

ساسانی با اشاره به مستندات قانونی، خاطرنشان کرد:  طبق ماده ۵۲۶ قانون مجازات اسلامی، هرگونه حفاری و کاوش به قصد بدست آوردن اموال تاریخی - فرهنگی، ممنوع بوده و مرتکب به حبس ۶ ماه تا سه سال و ضبط اشیا مکشوفه به نفع سازمان میراث فرهنگی کشور و ضبط آلات و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می‌شود، از این‌رو در این راستا از هم‌استانی‌های محترم خواستاریم تا در صورت مشاهده مواردی از این قبیل به‌صورت شبانه‌روز با شماره تلفن ۳۳۳۴۳۶۵۳-۰۴۱ ستاد یگان حفاظت اداره‌کل آذربایجان‌شرقی تماس حاصل کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha