• سه‌شنبه / ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ / ۱۴:۴۲
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 97053016119
  • منبع : نمایندگی آذربایجان شرقی

در گفت‌وگو با ایسنا تشریح شد

مروری بر فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی موسسه میراث شیعه تبریز

مروری بر فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی موسسه میراث شیعه تبریز

ایسنا/آذربایجان شرقی مدیر موسسه میراث شیعه تبریز با بیان این‌که اغلب فعالیت‌های موسسه میراث شیعه، پژوهش محور است، گفت: برنامه‌های آموزشی در راستای تقویت بنیه پژوهشی طلاب و دانشجویان بوده و عمدتا نیز موسسه‌ای است که پژوهش‌های حوزوی انجام می‌دهد.

حجت‌الاسلام رحیم قربانی در گفت‌وگو با ایسنا،  با بیان این‌که موسسه میراث شیعه تبریز در سال 87 با مجوز سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان یک موسسه پژوهشی در زمینه قرآن، حدیث و معارف اسلامی ثبت شد اما از سال 91 به صورت رسمی فعالیت‌هایش را در ساختمان مدرسه علمیه اکبریه با هماهنگی حوزه‌های علمیه استان و امام جمعه وقت تبریز(آیت‌الله مجتهد شبستری) شروع به کار کرد و هم اکنون نیز با اشراف امام جمعه تبریز و نماینده ولی فقیه در استان "حجت الاسلام آل هاشم" و هماهنگ با مدیریت حوزه‌های علمیه استان به فعالیت علمی خویش ادامه می‌دهد. 

وی با اشاره به پژوهش‌های انجام شده در این موسسه اظهار کرد: فعالیت‌های پژوهشی این موسسه در حوزه نسخ خطی، طب سنتی، احادیث، قرآن و تفسیر، طب سنتی و کاربردی، نجوم اسلامی، معماری و شهرسازی اسلامی بوده و تاکنون بیش از 40 دوره آموزشی-پژوهشی برگزار کرده است. 

 وی با بیان این‌که اصلی‌ترین هدف این موسسه تقویت بنیه پژوهشی طلاب بوده اما به صورت آزاد نیز اقدام به پذیرش دانش‌پژوه از اقشار مختلف مردم می‎کند، خاطرنشان کرد: پذیرش دانش‌پژوهشان در "حوزه‌های تخصصی" با حداقل مدرک کارشناسی ارشد امکان پذیر است. 

 مدیر موسسه میراث شیعه تبریز به امکانات موسسه آموزشی-پژوهشی میراث شیعه تبریز نیز اشاره کرد و گفت: کتابخانه‌ای تحت عنوان "کتابخانه تحقیقاتی تشیع" با بیش از 12هزار جلد کتاب در این موسسه مستقر است که منابع دست اول علمی بوده و در بیش از 30 موضوع جهت استفاده‌ی پژوهشگران موسسه گردآوری شده و فقط محققان و پژوهشگران می‌توانند از کتب آن استفاده کنند. 

وی با اشاره به چاپ شش عنوان کتاب در موسسه میراث شیعه از سال 91 تاکنون، افزود: چاپ کتاب شاخص‌های معماری شهرسازی اسلامی، معماری شهرسازی مطلوب اسلامی در جلدهای "مسکن مطلوب اسلامی(جلد اول)، مسجد مطلوب(جلد دوم-آماده چاپ)" و تصحیح نسخه خطی کتاب العقل و الجهل اصول کافی مرحوم کلینی در دو جلد، از جمله فعالیت‌های این موسسه در حوزه چاپ کتاب است. 

وی گفت: با همکاری موسسه شیعه پژوهی قم نیز یک سری کارهای تحقیقاتی برای چاپ برخی کتب انجام شده که "ترجمه توحید مفضل، فضایل علی ابن ابیطالب، احادیث مربوط به رجعت و..." از جمله‌ی آن است و همچنین قریب به هفت عنوان کتاب نیز در حوزه طب سنتی، احیای نسخ خطی و معماری و شهرسازی اسلامی در سال‌جاری آماده سازی شده و ان شاءالله به چاپ می‌رسد. 

حجت‌الاسلام قربانی با بیان این‌که علاوه بر دوره‌های تخصصی، جلسات علمی نیز در طول سال برگزار می‌شود، افزود: برگزاری جلسات تفسیر قرآن، جلسات پرسش و پاسخ، جلسات عمومی شرح احادیث اصول کافی و بعضی کتاب‌های عرفانی و اخلاقی، برگزاری مراسم‌های مختلف مناسبی(عید غدیر، اعیاد اهل‌بیت(ع) و...)، برپایی سفره افطاری در ماه مبارک رمضان برای خانواده شهدا و محققان موسسه، برپایی سفره‌ی افطاری برای 150 تن از روزه داران عید غدیر و... از جمله برنامه‌های این موسسه است. 

وی افزود: جلسه شرح احادیث کتاب شریف اصول کافی یکی از برنامه‌های علمی اما عمومی این موسسه است که عموم مردم می‌توانند در آن شرکت کنند؛ دانستن آموزه های اعتقادی، اجتماعی، اخلاقی و معنوی این کتاب بر هر شیعه‌ای ضرورت داشته و این جلسه روزهای چهارشنبه در محل موسسه برگزار می‌شود. 

وی در پایان تاکید کرد: موسسه میراث شیعه یک موسسه مردم نهاد بوده و به صورت هیات امنایی و از طریق منابع مالی خیرین اداره می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha