• یکشنبه / ۴ شهریور ۱۳۹۷ / ۱۰:۰۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 97060401403
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

یک مسئول خبر داد:

خراسان رضوی مقام دوم تولید پسته کشور را کسب کرد

خراسان رضوی مقام دوم تولید پسته کشور را کسب کرد

ایسنا/خراسان رضوی معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در تولید پسته مقام دوم کشور را داریم، در گذشته ۵۱۸ تن پسته در استان تولید می‌شد که در حال حاضر به ۴۸ هزار تن رسیده است.

به گزارش ایسنا، جعفر حاجی مجتهد امروز در نشست خبری معاون امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان رضوی، اظهار کرد: در هفته دولت حدود ۲۸۲ پروژه با سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد تومانی و با اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ۷۱۳ نفر به دست مسئولان استانی افتتاح خواهد شد.

ژوی ادامه داد: مهم‌ترین مساله در کشاورزی مساله امنیت غذایی است. در استان ما حدود 14.5 میلیون واحد وجود دارد. در استان حدود یک میلیون هکتار دارای اراضی بود که حدود ۷۹ درصد آن‌ها آبی و ۲۱ درصد به صورت دیم است. از این میزان حدود ۵۹۱ هزار هکتار زراعی که حدود شش درصد از اراضی زراعی کشور را به خود اختصاص داده است. همچنین ۳۲۹ هزار هکتار از اراضی باغی بوده حدود ۱۱ درصد از اراضی کشور متعلق به این حوزه است.

معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تصریح کرد: به طور کلی میزان تولیدات استان در حوزه‌های زراعی، باغی و دامی حدود هفت میلیون و 630 هزار تن است، شش میلیون و 230 هزار تن بخش زراعی، یک میلیون و 200 هزار تن بخش باغی و یک میلیون و 230 هزار تن در بخش دامی تولید می‌شود.

حاجی مجتهد با اشاره به اینکه محصولات استراتژیک بسیاری داشته که خراسان رضوی مقام اول را در این حوزه به خود اختصاص داده است، عنوان کرد: این محصولات شامل پنبه، خربزه، جو و گوشت قرمز است. در تولید محصولاتی از جمله شیر و تخم‌مرغ مقام سوم متعلق به خراسان رضوی است.  با توجه آنفلوانزا در کشور استان در این راستا با مشکل مواجه نشده و حدود ۱۲۰ هزار تن تخم مرغ در استان تولید شد.

وی اظهار کرد: سال ۵۶ تولیدات زراعی ما دو میلیون و ۴۴۰ هزار تن بود اما در سال ۹۶ این میزان به ۵ میلیون و ۲۴۷ هزار رسیده و در واقع از سال ۵۶ تاکنون این میزان دو برابر شده است و این در حالیست که میزان آب مصرفی و سطح زیر کشت کاهش یافته و بهره‌وری مناسب در این حوزه صورت گرفته است. در خصوص محصولات باغی استان، در سال ۵۶ حدود ۱۴۶ هزار تن تولید شده اما به یک میلیون و 230 هزار تن رسیده که یک رشد هفت برابری را نشان می‌دهد.

معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: همچنین با توجه به خودکفایی در این راستا، تولیدات دامی استان با هیچ مشکلی مواجه نشده به طوری که از میزان خودکفایی نیز بیشتر در استان داریم‌. میزان تولیدات دامی استان در سال ۵۶ حدود ۲۶۶ هزار تن بوده که در حال حاضر به یک میلیون و ۳۴۰ هزار تن افزایش پیدا کرده است که این میزان ۵ برابر شده است.

حاجی مجتهد افزود: این در حالی است که تولید شیر استان در ابتدای انقلاب حدود ۲۲۵ هزار تن بوده که در سال ۹۶ به ۹۹۳ هزار تن رسیده و از طرفی سرانه تولید شیر در کشور حدود ۱۰۰ کیلوگرم بوده اما این میزان در استان به ۱۵۶ کیلوگرم می‌رسد. تولید گوشت قرمز استان در انقلاب ۲۳ هزار تن بوده و این در حالیست که در سال ۹۶ به ۷۴.۵ هزار تومان رسیده است.

وی اضافه کرد: در تولید گوشت قرمز حدود ۱۰ هزار تن مازاد تولید داشته که به تهران و مازندران منتقل می شود. در خصوص گوشت مرغ و با توجه به کنترل میزان تولید، قادر هستیم حدود ۲۲۰ هزار تومان تولید کنیم به طوری که در سال گذشته ۱۵۷ هزار تن گوشت مرغ در استان تولید شده است.

معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه میزان تولید تخم مرغ حدود 9000 تن بوده در حال حاضر به صورت کنترلی در سال‌های گذشته ۹۴ هزار تن بوده و میزان تولید تخم مرغ خود را به ۱۲۰ هزار تن افزایش دادیم. در واقع دو برابر نیاز استان، تولید تخم مرغ در استان صورت می گیرد.

حاجی مجتهد بیان کرد:  قبل از انقلاب گندم ۳۹۲ هزار تن تولید می‌شد به طوری که در سال ۹۶ حدود ۵۴۸ هزار تن گندم تولید شده است که حدود 1.2 برابر تولید ما در این حوزه افزایش یافته است.در تولید جو مقام اول کشوری را به خود اختصاص داده‌ایم که از تولید ۱۳۴ هزار تن جو به ۳۱۵ هزار تن رسیده‌ایم. همچنین تولید زعفران از حدود 8.5 تن به 290 تن در استان رسیده و در تولید پسته نیز مقام دوم کشوری را داریم که در گذشته ۵۱۸ تن تولید می‌شد و در حال حاضر به ۴۸ هزار تن تولید شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha