• سه‌شنبه / ۶ شهریور ۱۳۹۷ / ۱۵:۱۹
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 97060603101
  • منبع : نمایندگی همدان

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا مطرح کرد:

افتتاح دانشکده شیمی دانشگاه بوعلی در آینده نزدیک

افتتاح دانشکده شیمی دانشگاه بوعلی در آینده نزدیک

ایسنا/همدان رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا با ابرازامیدواری از اینکه در آینده نزدیک دانشکده شیمی را افتتاح خواهیم کرد، گفت: 30 درصد تولیدات علمی و دانشگاهی همدان از دانشکده شیمی است که افتخاری برای استان همدان محسوب می‌شود.

به گزارش ایسنا، ، دکتر یعقوب محمدی‌فر سه‌شنبه 6 شهریور در سومین سمینار شیمی کاربردی در دانشگاه بوعلی‌سینا، با اشاره به برگزاری رویداد همدان 2018، پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی، اظهار کرد: همدان به عنوان مرکز علم، عرفان و هنر به خوبی می‌تواند در کشور نقش‌آفرین باشد به طوریکه در رده‌بندی شانگهای، دانشگاه بوعلی در بین 500 دانشگاه برتر و در سطح بین‌المللی در رتبه 930 قرار دارد.

وی با بیان اینکه از 4 استاد برجسته در بخش ISI، 3 استاد مربوط به رشته شیمی است، تأکید کرد: در سال 2016 تعداد 200 مقاله و در سالجاری تا کنون 187 مقاله ISI توسط اساتید برجسته کشوری در این دانشگاه ارائه شده است.

محمدی‌فر با بیان اینکه شیمی و شیمی کاربردی با زندگی مردم عجین شده است، عنوان کرد: آنچه در فضای کنونی نسبت به علم مطرح است اینکه علم به ما توان می‌دهد که بر طبیعت مستولی شویم به طوریکه فناوری در قالب علم قرار می‌گیرد.

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا تصریح کرد: بزرگترین اتفاق زندگی بشر استفاده از آهن و نخستین واکنش شیمیایی کشف آتش در زندگی انسان‌ها بوده است.

وی با اشاره به اختراعات و کشفیات بشر و عجین شدن زندگی با شیمی، خاطرنشان کرد: علم باید برای انسان و در اختیار او باشد نه اینکه ما در خدمت علم باشیم.

کتاب «5 هزار نفر از پیشگامان شیمی ایران» در دست چاپ است

دبیر انجمن شیمی ایران نیز با بیان اینکه اگر امروز شاهد درخشش رشته شیمی کشور هستیم مرهون ازخودگذشتگی و صبوری بزرگان علمی کشور هستیم، گفت: شیمی نخستین رشته‌ای در کشور است که در سال 65 و در دانشگاه شیراز دکترای این رشته ایجاد شد.

دکتر محمدعلی زلفی‌گل با اشاره به اقدامات انجمن شیمی ایران، عنوان کرد: این انجمن از قدیمی‌ترین انجمن‌های کشور است که انتخاباتی دموکراتیک داشته و براساس لیاقت و ارزش اساتید عضو، هر دو سال یکبار 15 نفر را به عنوان اعضا انتخاب می‌کنند.

وی با بیان اینکه کتابی توسط انجمن شیمی با عنوان «5 هزار نفر از پیشگامان شیمی ایران» در دست چاپ است، افزود: کتاب تاریخچه علوم ایران و اسناد کارگشا تاریخچه انجمن شیمی نیز توسط محققان انجمن در دست چاپ است.

زلفی‌گل با اشاره به برگزاری سمینارهای انجمن، اظهار کرد: 6 تا 12 سمینار در سال توسط انجمن برگزار می‌شود که در این سمینارها توزیع جغرافیایی مورد تأکید مسئولان امر قرار دارد به طوریکه اساتید در استان‌های کمتر برخوردار حساسیت بیشتری دارند.

وی تصریح کرد: در سال گذشته 9 و در سالجاری تا کنون 4 سمینار برگزار شده که تا سال 1400 برنامه‌ریزی‌های سمینار انجام و استان‌های میزبان مشخص شده‌اند.

عضو هیئت علمی گروه شیمی دانشکده علوم پایه دانشگاه بوعلی‌سینا در پایان اعلام کرد: راه‌اندازی سرویس عضویت و تمدید عضویت به صورت اینترنتی و صدور آنی کارت یکی دیگر از خدمات انجمن است.

پذیرش 200 مقاله به دبیرخانه سومین سمینار شیمی کاربردی ایران

دبیر سومین سمینار شیمی کاربردی ایران نیز گفت: تعداد 260 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده که از این تعداد 200 مقاله مورد پذیرش واقع شده است.

دکتر جواد صاین با بیان اینکه از 200 مقاله پذیرفته شده، 150 پوستر و 30 سخنرانی تخصصی انتخاب شده است، افزود: محور مقالات در 16 محور جداگانه انتخاب شده بود که از سراسر ایران به دبیرخانه مقاله ارسال شده بود که تلاش کردیم مقالات کاربردی در اولویت انتخاب باشد.

مدیرگروه شیمی دانشگاه بوعلی‌سینا نیز با بیان اینکه علم شیمی قدمتی طولانی دارد و قرین زندگی انسان‌ها به صورت جدایی‌ناپذیر است، اظهار کرد: علم شیمی را می‌توان مطالعه ساختار، خواص، ترکیبات و تغییر شکل مواد معرفی کرد.

دکتر جلال بصیری‌پارسا با بیان اینکه امام جعفر صادق(ع) و جابربن‌حیان بنیان‌گذاران علم شیمی در دنیا بودند، افزود: علم شیمی به شاخه‌های نانوشیمی، شیمی‌هسته‌ای، الکتروشیمی، فوتوشیمی، فمتوشیمی، ترموشیمی، پرتوشیمی، زیست‌شیمی، شیمی‌دارویی، شیمی‌بالینی، شیمی‌فولرن‌ها، شیمی‌پلیمرها، شیمی‌محاسباتی، شیمی‌محیط زیست، شیمی‌کیهانی، شیمی‌فراذره آب و شیمی‌کلاسترها دسته‌بندی شده است.

وی با بیان اینکه سمینار فوق به شاخه شیمی کاربردی اختصاص دارد، بیان کرد: فارغ‌التحصیلان این گرایش با مفاهیمی که در شیمی مطرح است، آشنایی بیشتر داشته و درصدد درک بهتر از تغییر و تحولات صنعتی به صورت بنیادی هستند.

بصیری‌پارسا افزود: در کشور ناگزیر به صادرات محصولات حاصل از نفت و گاز طبیعی به جای صادرات خام آنها هستیم و محصولات شیمیایی اهمیت بالایی در رونق اقتصاد جهان دارد.

وی تصریح کرد: پس از برگزاری موفقیت‌آمیز دو سمینار قبل در دانشگاه‌های تبریز و زنجان، دانشگاه بوعلی افتخار برگزاری سومین سمینار شیمی کاربردی ایران را دارد.

عضو هیئت علمی گروه شیمی کاربردی دانشگاه بوعلی‌سینا خاطرنشان کرد: دانشکده شیمی دانشگاه بوعلی‌سینا از 26 عضو هیئت علمی با رتبه‌های 17 نفر استادتمام، 4 نفر دانشیار، 2 استادیار و 2 مربی در گرایش‌های مختلف شیمی فعال هستند.

وی افزود: استاد نمونه کشوری، پژوهشگر نمونه کشوری، عضو هیئت تحریریه مجلات معتبر داخلی و خارجی، دانشمند پر استناد از سوی مؤسسه ISI، انتخاب مقاله به عنوان مقاله درخشان و چاپ مقالات پژوهشی بخشی از اقدامات اساتید این دانشکده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha