• دوشنبه / ۱۹ شهریور ۱۳۹۷ / ۱۷:۰۷
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 97061909786
  • خبرنگار : 71539

وزیر بهداشت در دیدار باغ مدیر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت:

رفتار سازمان‌های بین‌المللی در ذهن ملت‌ها می‌ماند

رفتار سازمان‌های بین‌المللی در ذهن ملت‌ها می‌ماند

وزیر بهداشت تاکید کرد: از سازمان‌ ملل به ویژه سازمان جهانی بهداشت انتظار داریم کمک کنند تا برای مردم کشوری که تا این اندازه برای بشریت هزینه کرده است، مزاحمت و آسیبی در حوزه‌های مختلف به ویژه سلامت به سبب تحریم‌ها ایجاد نشود.

به گزارش ایسنا، سیدحسن هاشمی در دیدار با احمد سلیم المنظری- مدیر منطقه‌ای مدیترانه شرق سازمان جهانی بهداشت- با اشاره به نقش جمهوری اسلامی ایران طی چند دهه گذشته در زمینه کمک به مردم منطقه و توجه به حقوق آنها گفت: ما در این منطقه برای مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر همچنین در دوران جنگ تحمیلی برای نابودی رژیم بعث، شهدا و جانبازان زیادی داده‌ایم. علاوه بر آن کمک‌های انسان دوستانه زیادی در موضوع اشغال افغانستان توسط شوروی سابق، نابودی داعش، طالبان و القاعده داشته‌ایم و مردم ما هزینه‌های بسیار سنگینی را در این زمینه پرداخت کرده‌اند البته این کار معامله با خداست و هیچ انتظاری نیست چون دفاع از مظلوم و مبارزه با ظالم بخشی از آرمان‌های انقلاب بوده و ادامه پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه ما شرایط حساسی را در منطقه پشت سر می‌گذاریم، تصریح کرد: از زمانی که آمریکا از یک توافق بین‌المللی خارج شد و تحریم‌های ثانویه را علاوه بر تحریم‌های اولیه اعمال کرد، برای مردم ما مشکلاتی ایجاد شده است و خواهد شد، به همین دلیل از سازمان ملل به ویژه سازمان جهانی بهداشت انتظار داریم برای مردم این کشور که این اندازه برای بشریت هزینه کرده است، کمک کنند تا در حوزه‌های مختلف به ویژه سلامت، مزاحمت و آسیبی ایجاد نشود.

هاشمی تاکید کرد: تحریم‌ها صرفا مردم را هدف قرار داده است و بنا دارد تا نارضایتی عمومی را افزایش دهد و به زنان، کودکان و افراد سالمند آسیب برساند. ما از اینکه در قرن ۲۱ شاهد چنین رفتارهایی هستیم، متاسفیم. آنها با تحریم‌های ثانویه تمام شرکت‌ها و بانک‌هایی را از معامله با شرکت‌های ایرانی می‌ترسانند. استثنایی نیز در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی وجود ندارد. در عین حال تردید ندارم دوستان جمهوری اسلامی در جهان و منطقه بر این باور هستند که ما این دوران را با موفقیت پشت سر خواهیم گذاشت.

وی ادامه داد: تحریم در قرن ۲۱ برای کشوری که ۱۵ همسایه دارد و به او کمک می‌کنند، معنایی ندارد اما رفتار سازمان‌های بین‌المللی به ویژه سازمان جهانی بهداشت در ذهن ملت‌ها باقی می‌ماند. امیدوارم مواضع سازمان جهانی بهداشت و سازمان ملل در این حوزه انسان‌دوستانه و در راستای منشور حقوق بشر باشد و با کسانی که برای انسان‌ها محدودیت ایجاد می‌کنند، برخورد کنند.

هاشمی در ابتدای این نشست گفت: ما آمادگی خود را برای حمایت کامل از ایشان همچنین برنامه‌های منطقه شرق مدیترانه در سازمان جهانی بهداشت اعلام می‌کنیم. من علاقه داشتم مدتی که در شمال غرب کشور بودم، ایشان نیز حضور داشتند و با واقعیت‌های نظام مراقبت‌های اولیه در ایران از نزدیک آشنا می‌شدند. در همه نقاط این منطقه بهورز مراقب سلامت، پایگاه بهداشت، مرکز جامع خدمات سلامت نظام ارجاع و پزشک خانواده وجود دارد و همه افراد این تیم تلاش می‌کنند تا اقدامات لازم در زمینه بیماری‌های غیر واگیر و ارائه خدمات پیشگیری از بیماری‌های واگیر انجام شود.

وی افزود: در روستاهای شمال غرب کشور به ازای هر ۱۰۰۰ نفر و در شهرها به ازای هر ۲۵۰۰ نفر یک مراقب سلامت و یک پزشک وجود دارد همچنین ماما، دندانپزشک، کارشناس تغذیه و سلامت روان نیز در این مراکز حضور دارند و همه خدمات نیز به صورت رایگان ارائه می‌شود. من مطمئن هستم که در دوره مدیریت شما می‌توانیم پیشرفت‌های خوبی در این حوزه داشته باشیم. اگر بتوانیم در منطقه خود خدمات بهداشتی و درمانی را ارتقا دهیم، حتما می‌توان از قابلیت‌های ایران در سایر سطوح نیز استفاده کرد. اگر علاقه‌مند باشید، ایران می‌تواند به عنوان مرکز منطقه‌ای در زمینه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر با سازمان جهانی بهداشت همکاری کند.

وزیر بهداشت در ادامه اظهارکرد: یکی از اقدامات خوب آقای روحانی - رئیس جمهوری - و تیم او تلاش برای اجتماعی شدن سلامت بوده است. ما در این زمینه از تجربیات کشور تایلند استفاده کردیم و با توجه به توفیقاتی که در این زمینه داشتیم، می‌توانیم به عنوان اولین مرکز همکار سازمان جهانی بهداشت در زمینه مشارکت‌های جامعه‌محور در حوزه سلامت شناخته شویم.

به گزارش ایسنا در ادامه این نشست احمد سلیم المنظری با بیان اینکه ایران همواره در منطقه از نظر کنترل بیماری‌های واگیر و غیرواگیر نمونه بوده است، تاکید کرد: در نظام سلامت باید به نیازهای اساسی مردم توجه کرد. در عین حال ظرفیت‌های زیادی برای همکاری در این حوزه در کشورها وجود دارد. ما شاهد اقدامات عملیاتی پیاده شده برای استفاده همه از خدمات سلامت بوده‌ایم و از این خدمات حمایت‌های فنی و مالی را به عمل خواهیم آورد.

وی در پایان گفت: اقدام اساسی شما طرح تحول نظام سلامت بوده است و حتما باید از آن حمایت و مشکلات آن را حل کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha