• دوشنبه / ۲۶ شهریور ۱۳۹۷ / ۱۴:۰۸
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 97062613295
  • منبع : نمایندگی زنجان

ترویج فرهنگ مطالعه، کاهش آسیب‌های اجتماعی را به دنبال دارد

ترویج فرهنگ مطالعه، کاهش آسیب‌های اجتماعی را به دنبال دارد

ایسنا/زنجان مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان گفت: ترویج فرهنگ مطالعه در جامعه منجر به کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود .

به گزارش ایسنا، امیرعلی نیک‌بخش ظهر امروز در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان خرم‌دره با اشاره به فرا رسیدن هفته دفاع‌مقدس عنوان کرد: رشادت و از جان گذشتگی شهدا سبب شده است انقلاب به چهل  سالگی برسد .

وی با اشاره به بازسازی کتابخانه مدرس خرم‌دره، اظهار کرد: هر آنچه در توان داریم برای سرعت در روند بازسازی این کتابخانه به کار خواهیم گرفت .

این مسئول با اشاره به اینکه در شهرستان خرم‌دره به ازای هر ۱۱ هزار و ۳۷۰ نفر یک کتابخانه وجود دارد، عنوان‌ کرد: تا سال ۱۴۰۰ باید این رقم به ۱۰ هزار نفر برسد تا به آن استانداردی که سازمان مدیریت تعریف کرده است، برسیم .

نیک‌بخش با بیان ابنکه در شهرستان خرم‌دره به ازای هر نفر 2.1 دهم جلد کتاب وجود دارد، ادامه داد: میانگین این میزان در استان یک جلد کتاب است .

وی با اشاره به اینکه در شهرستان خرم‌دره به ازای هر ۱۷۸ نفر یک صندلی وجود دارد، عنوان کرد: باید در راستای افزایش این آمار مقداری به زیربنای کتابخانه‌های شهرستان افزوده شود .

این مسئول با بیان اینکه باید به موضوع نیم درصد کتابخانه‌ها از سوی شهرداری با دیدگاه مثبتی نگریسته شود، بیان کرد: شهرداری‌ها باید تلاش کنند این میزان را به صورت ماهیانه پرداخت کنند .

وی عنوان کرد: از کارشناسان امور فرهنگی و ادارات فرهنگی شهرستان نیز می‌توان در جلسات انجمن کتابخانه‌ها علاوه بر اعضای اصلی دعوت به عمل آورد و از نظرات کارشناسانه آنها بهره جست .

نیک‌بخش با تاکید بر اینکه خانواده‌ها و نهادهای متولی باید آموزش کتابخوانی را به کودکان و نوجوانان مدنظر قرار دهند، ادامه داد: هر چه فرهنگ مطالعه در جامعه گسترش یابد قطعا از میزان آسیب‌های اجتماعی نیز کاسته می‌شود .

در ادامه این جلسه نیز فرماندار شهرستان خرم‌دره با اشاره به فرا رسیدن هفته دفاع‌مقدس، عنوان کرد: هر چه از دلاورمردان دوران دفاع‌مقدس به ویژه شهدا بگوییم کم گفته شده است، زیرا این عزیزان کسانی هستند که عزیزترین سرمایه خویش را بذل انقلاب کردند .

حجت محمدی با اشاره به اینکه خرم‌دره دارای بالاترین نرم باسوادی در استان است، اظهار کرد: این امر در سایه توجه به کتاب و کتاب‌خوانی حاصل شده است .

وی با اشاره به اینکه در حوزه فرهنگ‌سازی در برخی زمینه‌ها با مشکل مواجه هستیم، ادامه داد: دلیل عمده این امر نیز عدم توجه به فرهنگ مطالعه است .

این مسئول با اشاره به اینکه باید خیرین حوزه کتابخانه در شهرستان تقویت شود، اظهار کرد: باید از ظرفیت خیرین در حوزه کتابخانه‌سازی نیز بهره‌گیری شود .

محمدی با اشاره به اینکه زمانی که در دنیا خبری از کتاب‌خوانی نبود کتاب در ایران رواج داشت، گفت: پاسداری از این امر کار بسیار دشواری است که باید اهتمام جدی در این زمینه وجود داشته باشد .

وی با بیان اینکه تجربیات کتاب‌خوانی باید در اختیار دیگران قرار گیرد، اظهار کرد: تجربیات کتاب‌خوانی باید در خدمت گره‌گشایی از مشکلات مردم نیز قرار گیرد.

در ادامه این جلسه نیز رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان خرم‌دره با اشاره به بازسازی قدیمی‌ترین کتابخانه شهرستان، عنوان کرد: این کتابخانه با حضور مسئولان در هفته دولت کلنگ‌زنی شد و عملیات اجرایی آن در حال انجام است .

لیلا صباغی با بیان اینکه از محل مجموع درآمدهای متفرقه مانند حق عضویت و استفاده از اینترنت مبلغ ۳ میلیون و  ۵۰۰ هزار تومان جمع‌آوری شد، عنوان کرد: این در حالی است که هزینه‌های مصرف انرژی کتابخانه‌ها به بالای پنج میلیون تومان رسیده است .

وی با اشاره به نحوه تحقق سهم کتابخانه‌ها از درآمد عمومی شهرداری، ادامه داد: در طی تیر و مردادماه امسال از محل نیم درصد مبلغ هشت میلیون تومان به حساب کتابخانه‌های عمومی شهرستان واریز شد و در صورت تحقق بودجه مصوب شهرداری تا پایان ۹۷ سهم کتابخانه‌های عمومی به بیش از ۱۵۰ نیلیون تومان می‌رسد .

این مسئول با تاکید بر ضرورت داشتن نگاه فرهنگی برای ترویج فرهنگ مطالعه، اظهار کرد: رخدادهای بزرگ فرهنگی در سایه داشتن باورهای فرهنگی به امور تحقق می‌یابد .

شهردار خرم‌دره نیز با اشاره به اینکه در اهمیت کتاب همین بس که حضرت علی (ع) می‌فرمایند: کسی که با کتاب هم‌نشین باشد آرامش از او سلب نمی‌شود، عنوان کرد: نباید فراموش کرد مهم‌ترین معجزه پیامبر نیز کتاب بود .

امیر هوشنگ نوری‌آرا با تاکید بر اینکه مقوله کتاب و کتاب‌خوانی که محوری‌ترین پایه توسعه هر جامعه محسوب می‌شود از ضروریاتی است که باید در بحث توسعه بدان توجه ویژه شود، ادامه داد: متاسفانه آمار کتاب‌خوانی در کشور مطلوب نبست و این نشان‌دهنده این است که یه صورت جدی به این حوزه ورود نکردیم .

وی با اشاره به نقش محوری آموزش و پرورش در نهادینه شدن فرهنگ مطالعه در بین نسل‌های جدید، تصریح کرد: از آنجایی که زیر ساخت‌های هر کشور از آموزش و پرورش شکل می‌گیرد لذا این نهاد می‌تواند نقش تاثیرگذاری در ترویج فرهنگ مطالعه داشته باشد .


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha