• چهارشنبه / ۴ مهر ۱۳۹۷ / ۱۱:۲۵
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 97070402379
  • منبع : نمایندگی سیستان و بلوچستان

پایان سال زراعی 96-97؛

دومین سال کم باران سیستان و بلوچستان در 50 سال اخیر رقم خورد

دومین سال کم باران سیستان و بلوچستان در 50 سال اخیر رقم خورد

ایسنا/سیستان و بلوچستان ‌مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: درحالی سال زراعی 1396-97 به پایان رسید که سیستان و بلوچستان با دریافت تنها 29 میلی مترباران در 12 ماه اخیر دومین سال کم باران وخشک خود در 50 سال اخیر را تجربه کرد.

‌محسن حیدری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا- ‌اظهار کرد: درشرایط طبیعی بارش باید میزان نزولات جوی استان تا پایان سال زراعی به 114 میلی متر می رسید امامتأسفانه سال زراعی 97-1396 با کاهش شدید بارش مواجه بودیم که پیش از این تنها یک بار در 50 سال اخیر مشابه آن اتفاق افتاده است‌.

وی افزود: این دومین سال در 50 سال اخیر است که میزان نزولات جوی استان در 12 ماه سال زراعی به کمتر از 30 میلی متر می رسد. در واقع از ابتدای سال زراعی یعنی اول مهر سال گذشته تا 31 شهریور امسال تنها 29.5 میلی متر باران در استان باریده که 74 درصد کمتر از شرایط نرمال است‌.

حیدری خاطر‌نشان کرد: پرونده بارندگی های استان با کسری بارشی معادل 3 برابر نزولات دریافتی سال زراعی 97-96 بسته شد که نگرانی ما را نسبت به وضعیت منابع آب دو چندان کرده است. این شرایط تازه ای نیست، چراکه مجموع بارش سالانه استان در30 سال اخیر با روند کاهش حدود 20 میلی متر درهر دهه مواجه بوده است‌.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: این شرایط وضعیت خشکسالی انباشته استان را تشدید کرده و چندین سال است که سیستان وبلوچستان با هر سه نوع خشکسالی هواشناسی، کشاورزی و آب‌شناسی مواجه است‌.

وی گفت: بر اساس شاخص خشکسالی هواشناسی SPEI بارش، تبخیر و تعرق استاندارد شده در دوره 10 ساله اخیر، 100 درصد مساحت استان با درجات مختلفی از خشکسالی متوسط تا بسیار شدید مواجه بوده است. خشکسالی کشاورزی نیز به عنوان دومین نوع خشکسالی سایه عمیقی بر تولید محصولات کشاورزی انداخته است‌.

حیدری افزود: اکثر مدل های خشکسالی کشاورزی نشان می دهد که سطح وسیعی از استان گرفتار این نوع خشکسالی است که روند تولید را نسبت به سالهای گذشته به شدت کاهش داده است‌.

عضو ستاد مدیریت بحران سیستان و بلوچستان ادامه داد: خشکسالی آبشناسی نیز چندین سال است که استان را فرا گرفته به نحوی که گفته می شود هماکنون میانگین سطح آب سفره های آب زیرزمینیاستان نسبت به شرایط نرمال 5 متر کاهش یافته وتمامی رودخانه های فصلی جنوب و رودخانه هیرمنددر شمال استان خشک است. از طرفی برداشت آب از9 دشت استان ممنوع شده و 11 دشت دیگر نیز درآستانه ممنوعیت برداشت آب قرار دارد‌.

تنها 6 میلی متر؛ تمام بارندگی یک ساله در میرجاوه

وی با بیان اینکه تمامی خشکسالی ها به میزان دریافت نزولات جوی ارتباط دارد، ادامه داد: هم اکنون بیش از 200 روز است که در چابهار باران نمی بارد. به طور کلی اکثر شهرهای استان شرایطم شابهی با چابهار داشته و چه بسا شرایطی بدتر ازآن دارند. برای نمونه در 12 ماه اخیر تنها 6 میلی مترباران در شهر میرجاوه باریده که بسیار نگران کننده است‌.

حیدری با بیان اینکه بارندگی در پربارش ترین شهرهای استان نیز به شدت کاهش یافته است، گفت: در پربارش‌ترین نقطه استان یعنی شهر نیکشهر که به طور میانگین در هر سال زراعی 154 میلی متر باران دریافت می‌کرده، تنها 29.7 میلی متر آن دریافت شده است. در شهرهای زابل، نصرت آباد و زاهدان نیزدر 12 ماهه اخیر بین 10 تا 16 میلی متر باران ثبت شده‌که شرایط نگران کننده است.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha