• دوشنبه / ۹ مهر ۱۳۹۷ / ۰۷:۱۰
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 97070904876
  • خبرنگار : 71186

شورای رقابت به دلالی در بازار خودرو دامن می‌زند

شورای رقابت به دلالی در بازار خودرو دامن می‌زند

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: نقشی که در حال حاضر شورای رقابت در صنعت خودرو بازی می‌کند کمک به جریان دلالی و واسطه‌گری در بازار خودرو است.

حسن کریمی سنجری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: شورای رقابت با قیمت‌گذاری دستوری و جلوگیری از واقعی شدن قیمت خودرو نه تنها به تولیدکنندگان این محصول آسیب می‌زند بلکه حق مصرف‌کنندگان واقعی خودرو را هم ضایع می‌کند.

وی ادامه داد: در شرایطی که قیمت خودرو در بازار آزاد فاصله صد درصدی با قیمت‌ها در کارخانه‌های سازنده دارد هر چه خودروسازان تلاش کنند و فیلترهایی را برای حذف دلالان از چرخه خرید خودرو ایجاد کنند باز هم خودرو به دست مصرف‌کننده واقعی نمی‌رسد.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: به عنوان مثال در پیش‌فروش اخیر ایران خودرو شاهد بودیم در شرایطی که این شرکت برای حذف واسطه‌ها شرط عدم مالکیت خودرو در زمان خرید خودرو را مطرح کرد، این بار برخی افراد فاقد خودرو اقدام به اجاره کارت ملی خود به دلالان و واسطه‌ها کردند.

وی افزود: در واقع به دلیل تفاوت شدید قیمت‌ خودرو در کارخانه و بازار، این دلالان هستند که به انحاء مختلف قوانین را دور زده و مانع از رسیدن خودروهای تولیدی به دست مصرف‌کنندگان واقعی می‌شوند.

کریمی سنجری با بیان اینکه از آن سو نیز کارخانه‌های خودروسازی و قطعه‌سازی به دلیل قیمت‌گذاری دستوری مجبور هستند محصول خود را با قیمتی کمتر از نرخ‌های تمام شده و واقعی عرضه کنند و زیان می‌کنند، خاطرنشان کرد: در واقع شورای رقابت با اقدام خود در جلوگیری از واقعی شدن قیمت خودرو هم به خودروسازان و قطعه‌سازان و هم به مصرف‌کنندگان و مردم آسیب می‌زند.

وی ادامه داد: مشخص نیست چه منافعی وجود دارد که شورای رقابت اصرار بر ادامه یک سیاست غلط و جلوگیری از واقعی شدن قیمت‌ها دارد. وقتی هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده از این سیاست ضربه می‌خورند چه منافعی در میان است که از اصلاح وضعیت و واقعی شدن قیمت‌ها جلوگیری می‌شود!؟.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: در حال حاضر شاهدیم که به دلیل واقعی نبودن قیمت خودرو در کارخانه‌های سازنده، برای خرید ۵۰ هزار دستگاه خودرو حدود ۱۱ میلیون نفر به سایت فروش خودروساز مراجعه می‌کنند. طبیعی است که ۱۰ میلیون و ۹۵۰ هزار نفر از این افراد موفق به خرید خودرو نشده و دچار نارضایتی می‌شوند در حالیکه اگر قیمت خودرو در کارخانه‌های سازنده واقعی بود دیگر این هجوم تقاضا به طرح‌های فروش خودروسازان وجود نداشت و مصرف‌کنندگان واقعی نیز از خرید خودرو محروم نمی‌شدند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۰۷-۰۹ ۰۹:۲۳

تحت هر شرایطی زور خودروسازان به دلالان نمی رسد چه با آزاد سازی قیمت خودرو چه بدون آن .بحث عرضه و تقاضا زمانی قابل قبول است که شرایط هر دوطرف عرضه و تقاضا یکسان باشد نه اینکه در طرف عرضه انحصار حکمفرما باشد و در طرف تقاضا دلال.

avatar
۱۳۹۷-۰۷-۰۹ ۱۱:۳۴

بین سال های 74 تا 76 همین دلالان بودند و با یک تصمیم درست از بازار خودرو حذف شدند. تصمیم درست هم فروش خودرو به قیمت حاشیه بازار توسط خودروسازان بود. لطفا به جای اظهارات ناامیدکننده اول کمی تحقیق کنید.

avatar
۱۳۹۷-۰۷-۰۹ ۱۱:۱۴

اگر ایشان (شخص مصاحبه شونده) واقعا طرفدار" قیمت های واقعی" هستند چرا نمی گویند «تعرفه های واردات» باید برداشته شود تا نه تنها دلالان حذف شوند بلکه مصرف کنندگان واقعی خودروهایی با کیفیت بالا و ایمن را خریداری کنند؟ ایشان در قسمتی از مصاحبه گفته اند که "مشخص نیست چه منافعی وجود دارد که شورای رقابت اصرار بر ادامه یک سیاست غلط و جلوگیری از واقعی شدن قیمت‌ها دارد." اما دوست عزیز اگر شما واقعا طرفدار واقعی شدن قیمت ها هستی چرا یک نمیگویی قیمت پراید 42 میلیون تومان غیرواقعی است؟ در تمام کشور های دنیا با این 42 میلیون تومان ( حتی با احتساب رقم های دلار نجومی 17 تومن) میشود یک خودروی ایمن خریداریی کرد و خدمات پس از فروش واقعی دریافت کرد. دوستان بدانند که دلالان واقعی خود خودروسازان هستند و باید با برداشتن تعرفه واردات اقدام به حذف این دلالان کرد. این دلالان سال ها با تولید خودروهای غیرایمن خون ملت را در جاده ها ریخته اند و جیب خود را با خون ملت پر کرده اند. به عنوان یک مخاطب و یک ایرانی از خبرنگاران محترم ایسنا خواهش میکنم که در این مورد گزارش هایی بنویسند. با تشکر

avatar
۱۳۹۷-۰۷-۰۹ ۱۱:۳۱

دلیل بهم ریختن بازار هجوم نقدینگی است نه تفاوت قیمت، حتی اگر قیمت خودرو تا سطح بازار هم افزایش پیدا کند هیچ چیز عوض نمیشود چون نقدینگی از بین نرفته و همچنان تقاضا برای خرید کالاهای سرمایه ای زیاد است. دولت بایستی با ایجاد راهکارهای اقتصادی نقدینگی را از بازارهای مثل خودرو و سکه به سمت بورس و بازارهای فعال تر هدایت کند.