• سه‌شنبه / ۱۰ مهر ۱۳۹۷ / ۱۶:۰۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 97071006034
  • خبرنگار : 71191

تحریم‌ها در مقابل فرهنگ بی‌تاثیرند 

تحریم‌ها در مقابل فرهنگ بی‌تاثیرند 

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری معتقد است: فرهنگ ورای سیاست است، موفق بودن دیپلماسی فرهنگی در مقابل دیپلماسی سیاسی این اتفاق را ثابت می‌کند.

به گزارش ایسنا، محمدحسن طالبیان که روز سه‌شنبه در نشست نمایشگاه هلند در موزه ملی ایران صحبت می‌کرد، گفت: امروز در شرایطی که هستیم برخی افراد تمایل به ایجاد موزه دائم در کشور دارند، بنابراین تلاش می‌کنیم در موزه ملی ایران و میدان مشق این اتفاق به صورت رسمی انجام شود چون آن را نشان‌دهنده دیپلماسی موفق حوزه فرهنگ می‌دانیم.


او همچنین در پاسخ به این پرسش که تحریم‌ها چه میزان می‌تواند در برگزاری این نمایشگاه‌ها تاثیر گذار باشد، بیان کرد: با به تقاضاهای موجود به نظر نمی‌رسد با مشکلاتی مواجه شویم.کشورهایی مانند سنگاپور، ژاپن، کره و اسپانیا تقاضاهای را برای برگزاری نمایشگاه در ایران دارند، بنابراین من تغییری احساس نمیکنم.

به اعتقاد وی افراد فرهنگی در دنیا همگی مدافع فرهنگ هستند چون موضوع فرهنگ و سیاست پیچیده است، به همین دلیل است که می‌توانیم سر سرباز هخامنشی را در میان همین تحریم ها از آمریکا به ایران برگردانیم.

 هلند یک سال پیش درخواست نمایشگاه دوطرفه داده بود

محمد حسن طالبیان, معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور نیز در این نشست اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه دو طرفه در ایران و هلند بر اساس پیشنهادی بود که یک سال پیش از سوی مدیر موزه درنتس هلند و بعد از دیدن آثار ایران در بن المان مطرح شد که بلافاصله موارد همکاری را بررسی کردیم و از همان زمان اعتقاد داشتیم این دو نمایشگاه حتماً نمایشگاه های متفاوتی خواهند بود.

او با تاکید بر اینکه نمایشگاه‌هایی که در گذشته از سوی موزه ملی ایران برگزار می‌شد معمولا یک طرفه بودند و ایران بیشتر آثار خود را به کشورهای دیگر ارسال می‌کرد، افزود: از چند سال گذشته با اصرار سیاست‌هایمان را تغییر داده و تلاش می‌کنیم تا نمایشگاه های دو طرفه داشته باشیم.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه‌هایی مانند "پیکره برای صلح"، "سیلا و پارس یک خاطره مشترک"، "خاطره یک سرزمین" و "لوور در تهران" را از جمله نمایشگاه های دوطرفه از سوی ایران و کشورهای دیگر دانست و گفت: بر اساس این رویکرد نمایشگاه‌های آینده را نیز جلو می‌بریم.

طالبیان با بیان این که، معتقد است باید از یکدیگر یاد بگیریم و تجربیاتمان را متقابلا منتقل کنیم، بیان کرد: دیپلماسی فرهنگی بر هر دیپلماسی موفق تر است و زمینه‌های صلح بهتر از هر دیپلماسی عمل می‌کند.

او ادامه داد: همکاران ما در موزه ملی ایران هربار تجربیات بیشتر با کیفیت بهتری در برگزاری نمایشگاه ها ارائه می‌دهند.

معاون سازمان میراث فرهنگی با تاکید بر اینکه تکرار نمایشگاه‌های خارجی در کشور فقط نباید در موزه ملی ایران برقرار شود، گفت: باید همه موزه‌ها در سراسر کشور از فضاهای موزه خود استفاده کنند، این اتفاق باید در موزه‌های دولتی و خصوصی و در موزه‌های مجموعه‌داران نیز برگزار شود و با این رویکرد با جهان همکاری داشته باشند.

او تجربه‌ی نمایشگاه ایران در هلند را متفاوت دانست و افزود: نمایشگاه درنتس نه فقط نمایش اشیا را دارد بلکه توانسته روح فرهنگ ایران را نیز نمایش دهد.

وی با تاکید بر این‌که هر دو نمایشگاه یک درک متقابل را نشان می‌دهند، افزود: برگزاری نمایشگاه درنتس از این جهت دارای اهمیت است که با فرهنگ و تمدن منطقه اروپا به ویژه هنر آنها می‌توانیم آشنا شویم. شاید بسیاری از مردم هنوز با این هنر آشنا نیستند. نمایش یک مومیایی با قدمت بیش از دو هزار سال یا تابلوهای نقاشی مربوط به سبک‌ها و افراد مشهور نمونه این اتفاق است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha