• پنجشنبه / ۱۹ مهر ۱۳۹۷ / ۱۴:۴۳
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 97071910952
  • منبع : نمایندگی گیلان

طبیعت خشمگین نعمت را تبدیل به نقمت می‌کند

طبیعت خشمگین نعمت را تبدیل به نقمت می‌کند

ایسنا/گیلان «باران» این نعمت الهی اگر به‌درستی مدیریت و کنترل نشود، نعمت را به نقمت تبدیل می‌کند.

به گزارش ایسنا،«باران» این نعمت الهی اگر به درستی مدیریت و کنترل نشود، خشمگینانه و سرکش هرچه را در مسیرش باشد، با خود می‌برد و آن نعمت تبدیل به نقمت سنگینی می‌شود.

از عصر جمعه گذشته که بارش باران در استان‌های شمالی شدت گرفت، خسارات میلیاردی و جانی بر پیکره استان‌های شمالی برجا گذاشت که از آن به عنوان "سیل استثنایی قرن" ذکر کرده‌اند و اثرات آنان تا مدت مدیدی در جامعه به جا می‌ماند.

با توجه به هشدارها و پیش‌بینی‌های هواشناسی و همچنین آماده باش دستگاه‌های مختلف اما شاهد جانباختن تعدادی از هموطنان‌مان، تخریب منازل مسکونی، از بین رفتن باغات و زمین‌های زراعی در محدوده رودخانه‌ها، تخریب پل‌های ارتباطی و مسدود شدن راه‌های روستایی بودیم.

وقوع حوادث مذکور فقط محدود به همین سیل و بارش باران اخیر نبوده و نخواهد بود اما سوال اینجاست که چرا چنین اتفاقاتی که مسبوق به سابقه است، همچنان تکرار می‌شود؟ چرا هنوز نتوانستیم از وقوع یا به حداقل رساندن خسارات پیشگیری کنیم؟ آیا رونق سدسازی‌ها و عدم لایروبی رودخانه‌ها باعث خشمگینی طبیعت شده است؟ آیا رسالت مدیریت بحران فقط محدود به زمان وقوع بحران می‌شود؟ جبران اینگونه خسارت‌ها پیشرفت دیگر پروژه‌ها را به تعویق نمی‌اندازد؟

همزمان با آغاز بارش باران در استان گیلان، شهرستان های تالش، رضوانشهر، صومعه سرا، فومن، شفت، رودسر و لنگرود بیشترین بارش‌ها را داشتند که بالا آمدن آب رودخانه‌ها و شدت جریان آب خساراتی را به زیرساخت‌ها وارد کرد.

در پی رانش زمین راه روستایی 600 خانوار در تالش مسدود و همچنین 30 روستای ماسال دچار آبگرفتگی و منجر به قطع راه ارتباطی 27 روستای این شهرستان شد. رانش زمین در 5 نقطه از ویسرود شهرستان شفت سبب مسدود شدن و اخلال در رفت و آمد 250 خانوار روستایی و 650 خانوار عشایری شد. طی دو روز متوالی برخی مدارس شهرستان‌ صومعه سرا و لنگرود تعطیل شدند.

با توجه به اینکه به هزار و 932 نفر از حادثه دیدگان وقوع سیل و آبگرفتگی منازل امدادرسانی شد اما متاسفانه بر اثر سقوط یک دستگاه خودرو به داخل رودخانه حویق در محور تالش - آستارا یک کودک 6 ساله و 2 زن 65 و 27 ساله غرق شدند و دو مرد 40 و 45 ساله که سرنشین این خودروی سواری بودند با کمک ماموران آتش نشانی حویق از غرق شدن در سیلاب نجات یافتند.

در شهرستان املش شاهد تخریب 2 پل بزرگ بودیم که راه ارتباطی بین چند شهر را برقرار می‌کرد. در شهرستان فومن نیز 2 پل مهم از جمله مسیر قلعه رودخان تخریب شد و مسیر سواره مسدود شد.

جاری شدن سیل در 9 شهرستان گیلان آب شرب 9 هزار و 500 خانوار روستایی را قطع کرد که طبق برآوردها به تاسیسات آبرسانی 47 روستا بیش از 7 میلیارد تومان خسارت وارد کرد و همچنین 5 چشمه تخریب شد. علاوه بر این گاز یک هزار و 400 خانوار قطع شد. همچنین در پی رانش زمین و وقوع سیلاب برق برخی روستاهای کلاچای، فومن، صومعه سرا و اسالم به دلیل تخریب شبکه‌های توزیع برق فشار متوسط قطع شد که در نهایت با تلاش 120 اکیپ عملیاتی مجدد وارد مدار شد.

طبق گزارش‌های دریافتی جاری شدن سیل به ابنیه و زیرساخت‌های عمرانی در شهرستان شفت بیش از یک میلیارد و 450 میلیون تومان، در شهرستان رودسر و املش بیش از 60 میلیارد تومان، به راه‌ها و ابنیه فنی استان بیش از 70 میلیارد تومان خسارت وارد کرده است.

به استناد پایگاه اطلاع رسانی دولت، در جلسه هیات دولت که روز گذشته، 18 مهرماه به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی برگزار شد، مبلغ ۳۰ میلیارد ریال به صورت هزینه‌ای به منظور بازسازی اماکن مسکونی، ساختمان‌ها و تأسیسات زیربنایی خسارت دیده از سیل اختصاص یافت که سهم استان‌های مازندران و گیلان هرکدام ۱۰ میلیارد ریال و استان‌های گلستان و خراسان شمالی هرکدام پنج میلیارد ریال خواهد بود.

همچنین مبلغ ۶۰ میلیارد ریال به صورت تملک دارایی سرمایه‌ای به منظور بازسازی زیرساخت‌ها و اماکن مسکونی آسیب دیده در استان‌های یاد شده اختصاص یافت که از این میزان، مبلغ ۲۰ میلیارد ریال به هریک از استان‌های مازندران و گیلان و مبلغ ۱۰ میلیارد ریال به هریک از استان‌های گلستان و خراسان شمالی اختصاص می‌یابد. همچنین مبالغ، یک هزار میلیارد ریال نیز برای بازسازی زیرساخت‌های آسیب دیده در استان‌های مذکور از محل اعتبارات سازمان برنامه و بودجه کشور اختصاص یافت.

علاوه بر امدادرسانی‌ها و خدمات و تخصیص اعتبارات صورت گرفته، یکی از نکات قابل توجه، اطلاع رسانی و انعکاس اخبار و تصاویر مربوط به سیل است که توسط رسانه‌های صوتی و تصویری، مجازی، مکتوب و حتی شبکه‌های اجتماعی به صورت پیوسته انجام می‌گرفت که اصحاب رسانه همواره در هر شرایطی اطلاع رسانی و انعکاس وقایع را رسالت خود می‌دانند که حتی مشقت و خطر حضور در سیلاب هم تاثیری در عزم آنان برای ثبت سختی‌های مردم‌شان و همچنین تلاش و خدمات رسانی‌ها ندارد.

علی ای الحال نگارنده به نوبه خود از صبوری مردمی که مال و عزیزان‌شان را در سیل اخیر از دست دادند و همچنین از زحمات و تلاش مسئولین در خدمت رسانی‌ها و تخصیص اعتبارات لازم، تشکر و قدردانی می‌کند؛ اما با توجه به اینکه همواره گفته می‌شود "پیشگیری بهتر از درمان است" امید داریم به روزی که بارش «باران» نقمت نشود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha