• شنبه / ۲۸ مهر ۱۳۹۷ / ۱۳:۰۹
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 97072815443
  • خبرنگار : 71461

صالحی: وقف می‌تواند در خدمت الگوی پیشرفت و تمدن سازی باشد

صالحی: وقف می‌تواند در خدمت الگوی پیشرفت و تمدن سازی باشد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این موضوع که در تاسیس عنصر اسلامی وقف بوده است و در بازسازی و نوسازی آن نیز وقف می‌تواند یک عنصر محوری باشد، گفت: ما با این نگاه می‌توانیم به وقف یک نگاه مجدد داشته باشیم و برای الگوی پیشرفت و تمدن سازی از آن بهره ببریم.

به گزارش ایسنا، سیدعباس صالحی صبح امروز (شنبه ۲۸ مهرماه) در مراسم تودیع و معارفه روسای پیشین و جدید سازمان اوقاف و امور خیریه که با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری و حجت‌الاسلام و المسلمین ارزانی – دبیر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، عبدالهادی فقهی زاده – معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مدیران و معاونان سازمان اوقاف در ساختمان مهر این سازمان برگزار شد با بیان اینکه بحث وقف در ساختار تمدن سازی اسلامی نقشی بسیار مهم و موثر دارد اظهار کرد: اگر بگوییم در تمدن اسلامی وقف یکی از عناصر پایه تمدن سازی اسلامی بوده است سخنی به گزاف نگفته‌ایم. امام شافعی که از علمای اهل سنت است می‌گوید تا قبل از اسلام، عرب با موضوع وقف آشنا نبود و با ظهور پیامبر اسلام چنان فضایی در عرصه وقف به وجود آمد که همگان در آن سهیم شدند.

وی در ادامه با اشاره به این موضوع که از جابر نقل شده است که تمام صحابه پیامبر (ص) وقف داشته‌اند خاطرنشان کرد: عملا جریان سازی وقف و تمدن سازی به گونه‌ای است که زیرساخت‌های تمدن اسلامی را وقف تشکیل می‌دهد. در عرصه فعالیت‌های قرآنی،مبانی حدیث،مباحث علمی – آموزشی، حوزه بهداشت، رسیدگی به امور ایتام و حتی در حوزه جهاد و امنیت نیز ما شاهد فعالیت وقف هستیم. بوده‌اند افرادی که برای تسهیلات نظامی وقف‌هایی داشته‌اند و وقف به عنوان یک عنصر جهش‌ساز تمدن اسلامی مطرح است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: تمدن سازی اسلامی را نمی‌توان بدون وقف مطالعه کرد. تفکر و باور اسلامی چنان جریان سازی در عرصه وقف داشته است که وقف را به عنوان یک گوهر درمی‌آورد. برای بازسازی و نوسازی تمدنی نیز باید در همین عرصه وقف حرکت کنیم. مقام معظم رهبری در ابلاغ الگوی اسلامی پیشرفت مباحثی را ارائه داده‌اند و در این بازسازی عنصر وقف می‌تواند مهم باشد.

صالحی ادامه داد: ما با این نگاه می‌توانیم به وقف یک نگاه مجدد داشته باشیم و برای الگوی پیشرفت و تمدن سازی از آن بهره ببریم. این نقطه‌های عطف مدیریتی نیز می‌تواند با این نگاه باشد که چگونه می‌تواند راه‌های رفته را سرعت بخشید و راه‌های نارفته را شروع کرد. در حوزه وقف اتفاقات متعددی می‌تواند سرعت بیشتری داشته باشد و باید آن را آغاز کنیم. وقف فقط برای متمولین نیست بلکه تمام افراد با سن و جنسیت‌های مختلف می‌توانند در حوزه وقف فعال باشند. دایره وقف یک دایره متنوعی است و خیلی‌ها قادر به وقف تکی نیستند. در وقف فقط نباید متمولین را مخاطب قرار بدهیم. وقف در حوزه نیازهای زیستی، زندگی اجتماعی، سیاست و حتی اقتصاد و فرهنگ می‌تواند تاثیرگذار باشد. وقف نیاز فرد و جامعه را می‌خواهد تامین کند و باید در این عرصه سازمان اوقاف پاسخگو باشد تا مردم بیشتر و راحت تر به سمت وقف حرکت کنند.

وی در ادامه با تاکید بر این موضوع که انگیزه نوع دوستی و بقا می‌تواند در عرصه ترویج وقف مهم و مثمرثمر باشد، گفت: قالب‌های وقف صرفا سنتی نیست. از ابزارهای نوین ارتباطی نیز می‌توانیم در عرصه وقف بهره ببریم. اعتمادسازی و شفافیت سازی یکی دیگر از اموری است که در عرصه وقف باید به آن بپردازیم. شفافیت در هزینه و کارآمدی گسترده آن می‌تواند مخاطبان بیشتری را به سمت این حرکت عظیم سوق بدهد. وقف از لحاظ کمی و کیفی می‌تواند جامعه را بارور سازد و برای بارور سازی این موضوع نیازمند هماهنگی بیشتر بین دولت و مسئولان هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: دستگاه‌های زیادی در عرصه وقف حضور دارند و ما نیازمند این هستیم که هماهنگی بیشتری بین آنها به وجود بیاید. باید به این نتیجه برسیم که وقف یک نقطه مرکزی دارد و یکی از نقاط تمدن ساز است. با این نگاه می‌توانیم به کارکردهای وقف در صدر اسلام برگردیم و برای رسیدن به این موضوع نیازمند اطلاع رسانی و فرهنگ سازی بیشتری هستیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha