• یکشنبه / ۱۳ آبان ۱۳۹۷ / ۱۸:۱۹
  • دسته‌بندی: فرهنگ عمومی
  • کد خبر: 97081306492
  • منبع : کانون پرورش فکری کودکان

بی‌توجهی به نظرات روان‌شناسان برای طراحی اسباب بازی

بی‌توجهی به نظرات روان‌شناسان برای طراحی اسباب بازی

یک روان‌سنج کودک به اهمیت استفاده از مشاوره‌ی روان‌شناس و پزشک کودک در طراحی و تولید اسباب‌بازی‌ها تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان، سحر خوئینی که در زمینه‌ی بازی‌درمانی و تولید اسباب‌بازی فعالیت می‌کند، حمایت از حقوق مولف را در ترغیب طراحان و تولیدکنندگان به استفاده از متخصصان موثر دانست و گفت: خوب است که طراحان و تولیدکنندگان بازی و اسباب‌بازی با متخصصان پیش بروند و طرحی که در ذهن دارند را در مشورت با پزشکان و روان‌شناسان تکمیل کنند.

او ادامه داد: از آن‌جا که با کانون پرورش فکری و همچنین با کودکان در ارتباط هستم و تولیدکننده‌ی اسباب‌بازی هم بوده‌ام، می‌بینم بازی‌هایی که تولید می‌شوند، دفترچه‌ی راهنمای درستی ندارند و مشخص نیست که برای چه گروه سنی طراحی شده است. البته ممکن است روی این اسباب‌بازی‌ها تعریف شده باشد که فرضاً برای گروه سنی «الف» یا «ب» است، ولی واقعاً مناسب آن گروه سنی نیست.

این روان سنج دلیل این ضعف را آشنا ندانستن طراحان با با مراحل مختلف رشد ذهنی، هوشی، ریاضی و فضایی بچه‌ها در سنین مختلف عنوان کرد و افزود: طراحان، بازی‌ها را کمی غیرمتخصصانه تقسیم‌بندی می‌کنند. در نتیجه حتی شاید خوب باشد که مشاوره‌ی روان‌شناسان کودک در روند کارهای شورای نظارت بر اسباب‌بازی به عنوان متولی این حوزه بگنجد تا زمانی که طراحان و تولیدکنندگان برای دریافت مجوز به آن‌جا مراجعه می‌کنند از این مشاوره‌ی تخصصی هم بهره‌مند شوند.

خوئینی معتقد است: این مشورت بر مصرف‌کنندگان هم اثرگذار خواهد بود. زمانی که والدینی به کلینیک بازی‌درمانی مراجعه می‌کنند، می‌بینم که یک بازی را تهیه کرده‌اند، ولی همین‌طور که اشاره کردم دستورالعمل آن بازی شفاف نیست. وجود یک دستورالعمل شفاف که متناسب با نیاز کودک و خانواده طراحی شده باشد می‌تواند به مصرف‌کنندگان در انتخاب و استفاده از اسباب‌بازی‌ها کمک کند.

او بیان کرد: مشکل دیگری که به ذهن می‌رسد این است که گاهی می‌بینیم تولیدکننده‌ای یک بازی را طراحی کرده است، ولی تولیدکننده‌ی دیگری با اعمال ۳۰ درصد تغییر جزیی در بسته‌بندی، رنگ و جنس همان بازی را ثبت می‌کند و هولوگرام می‌گیرد. این شاید از موضوع‌هایی است که والدین را به بازی‌های ایرانی بی‌اعتماد می‌کند. در اواخر مهر هم در همایش هم‌فکری طراحان بازی و اسباب‌بازی که با همکاری ستاد توسعه فن‌آوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی ریاست جمهوری و دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب‌بازی برگزار شد، درباره این موضوع صحبت شد که روند مجوزدهی به بازی‌ها باید دقیق‌تر باشد.

به گفته این روان سنج، دلیل اصلی ضعف بازی‌های تولیدی ما و بی‌اعتمادی والدین به بازی‌های داخلی وجود مشابه‌ها در بازار است. در این حوزه مشکلاتی چون نبود اسپانسر، کمبود حمایت، بالا بودن هزینه‌ی تولید و قیمت تمام شده‌ی اسباب‌بازی وجود دارد. با تمهید روش‌های بهتر و دقیق‌تر برای حفاظت از حق مولف، طراحان و تولیدکنندگان هم رغبت بیش‌تری برای دریافت مشاوره‌ی تخصصی از پزشکان و روان‌پزشکان پیدا می‌کنند. در نتیجه‌ی این حمایت، خانواده‌ها هم می‌توانند با اطلاعات بیشتر اسباب‌بازی‌های بهتر و با کیفیت‌تری تهیه کنند که در روند رشد روحی و جسمی کودکان‌شان اثرگذار است.

چهارمین جشنواره ملی اسباب‌بازی از ۲۶ تا ۳۰ آبان ۱۳۹۷ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان‌ونوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha